− Az utolsó család főszerepének alakításáért többek között a locarnói fesztiválon díjazták. Jan P. Matuszyński filmjének főhőse egy legendás képzőművész, Zdzisław Beksiński, akinek festményei, fantasztikus víziói már a hatvanas években komoly feltűnést keltettek. A Guggenheim Múzeum akkori igazgatója csábította is New Yorkba, de hiába. Ön hányadán áll Beksiński képeivel?
− A művészetével már a hatvanas években, a színiakadémián találkoztam, az egyik tanárnő megmutatta néhány képének reprodukcióját és mesélt róla. A hetvenes években ott lehettem Varsóban az egyik kiállításán, amelyet a neves kritikus és író, Janusz Bogucki rendezett a képeiből. Nagyon nagy hatást gyakoroltak rám az alkotásai, bár igaz, egy fiatalember fogékonyabb, a lelke nyitottabb az élményekre. Kiállított Párizsban is abban az időben, amikor ott éltem, de akkor sajnos nem láttam a tárlatát. Ám most ezzel a filmmel visszatértem hozzá. Beksińskinek az útja és a sokoldalúsága fogott meg a leginkább. Nemcsak mérnök, grafikus, absztrakt, valamint szürrealista festő volt, hanem szobrász, író és fantasztikus fotóművész is. A régi fényképei ma nagyon divatosak és jó kritikákat kapnak – készültük után ötven évvel. A művészi útját pedig az jellemezte, hogy folyton-folyvást keresett, sosem hitte, hogy megérkezett. A festményei, fotói szinte beszélnek hozzám, ha látom azokat, önkéntelenül is elindulok feléjük. A lengyel képzőművészek egy része ugyan nem tartja nagyra, de ezzel nincs mit kezdenem, én egy egyszerű műélvező vagyok. S bár tizenkét évvel ezelőtt meggyilkolták, képei, írásai s most a film segítségével mégis velünk lehet.
− Ha Beksiński ennyire közel áll önhöz, nyilván könnyebb volt a bőrébe bújnia.
− Ez így van, de a szerepre éppúgy fel kellett készülni, mint bármelyik más szerepre. Igyekeztem mindent megismerni az életéről, ám maradtak rejtélyek: Beksiński több száz óra hang- és több ezer óra videofelvételt hagyott maga után, amelyek értelmére nem jöttem rá. Képes volt egy széket akár fél órán keresztül is lefilmezni, videón rögzítette a festményeit, írásait is. Ám mivel rengeteget festett, írt, nemcsak könyveket, hanem levelek ezreit, sokat küszködött a fiával és a betegségeivel, nem volt ideje ezeket a felvételeket visszahallgatni, újra megnézni. Akkor meg minek? Talán így akarta az emlékezetében eltárolni az életét, nem tudom. Annyi bizonyos, hogy megőrült a világ, s ma mindnyájan Beksińskik vagyunk: fotók és szelfik ezreit készítjük, amelyeket sosem fogunk megnézni.