Ortutay Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter párnacsatázni akart. A kisgazda színekben szereplő, egyébként kriptokommunista politikus igen szerette a nőket; ha nem volt éppen kéznél felhajtóként is alkalmazott nagydarab sofőrje, akkor maga vállalkozott a feladatra, olykor az eszközökben sem válogatott. A „párnacsatára” Szellay Alice-t szólította fel. A színésznő ugyanis kihallgatást kért a minisztertől, hogy vonják vissza férje, Szőts István Ének a búzamezőkről című filmjének betiltását, amelyben ő is főszerepet játszott Görbe János oldalán. A mozitekercsek végül dobozban maradtak, Szellay Alice ugyanis visszautasította a kultuszminiszter zsarolását. (Minderről Szellay barátnőjének, nem mellesleg Tildy Zoltán köztársasági elnök titkárnőjének naplójából értesülhetünk.)
A betiltás persze csak formailag függött Ortutaytól, valójában az akkor már domináns, ám hatalmát még a kisebb pártokkal megosztani kénytelen Magyar Kommunista Párt illetékeseihez tartozott. A rendező pedig nem felelt meg a monolitikus új világ, a népi demokrácia esztétikai ideáljainak. Igaz, nem felelt meg a korábbi idők elvárásainak sem.
A 105 esztendeje, 1912. június 30-án az erdélyi Szentgyörgyvályán született Szőts István elvégezte a Ludovika Akadémiát, majd Aba-Novák Vilmos és Iványi-Grünwald Béla tanítványaként festészetet tanult. 1939-ben lépte át először a Gyarmat utcai Hunnia Filmgyár küszöbét, ahol gyorsan végigjárta a szakma kötelező szamárlétráját. Előbb gyakornokoskodott, majd Zilahy Lajos mellett volt asszisztens. Első önálló alkotásai 1941-es rövidfilmek – később kényszerűségből visszatér a műfajhoz – a Látogatás Kisfaludi Stróbl Zsigmond műtermében és A rönktől a hegedűig.
Szőts 1942-ben debütált a Nyirő József-írás alapján született Emberek a havasonnal. A székelyföldi hegyek közt játszódó lírai-balladisztikus alkotás hatalmas feltűnést keltett; szinte páratlan a korabeli magyar mozgóképek között, amelyet addig jórészt néhány melodrámát (Évforduló, Halálos tavasz, Hazajáró lélek) és úgynevezett problémafilmet (Földindulás, András, Doktor Kovács István) nem számítva az olasz Cinema című képeslap rosszalló megjegyzése szerint a „fehér telefonos” komédiák dömpingje jellemzett. (A bírálat megkérdőjelezhető igazságát jól látjuk a mából; elegendő csupán Kabos Gyula, Latabár Kálmán jobb mozijait felidéznünk.)