Csak Kádár krumplilevese lehetett az, ami

Picasso marasztalta volna Franciaországban Karl-Heinz Adlert, de ő visszatért a családjához az NDK-ba.

Tölgyesi Gábor
2017. 06. 09. 6:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szélesebb közönség Németország újraegyesítése után fedezhette fel magának Karl-Heinz Adler képzőművészt, aki akkor már évtizedek óta „bűnös” szerelemben élt a négyzetekkel, háromszögekkel, félkörökkel, a különböző geometriai formákkal, amelyekből művészetét megalkotta. Vonzalmát nem nézte jó szemmel a szocialista rendszer. Kollázsait először csak 1982-ben, ötvenöt évesen állíthatta ki egy kis drezdai galériában.

Adler absztrakt művész, azon belül is a konkrét művészet képviselője: alkotásaiba nem a természet formáinak leképezését, absztrahálását kell belelátni, a képein minden az, ami. A háromszög, a négyzet vagy a félkör nem szimbolizál semmit, önmaga látványával kíván gondolatokat, érzelmeket ébreszteni szemlélőjében. A konkrét művészet is tipikusan olyan irányzat, ami alkalmatlan a szocializmus építésére, nem kommunista hőstetteket vagy a dolgozó nép hétköznapjait jeleníti meg, ezért nem kultiválták. Sorsát a keleti blokk országait jellemző spét (késedelem) alapozta meg. Sztálin 1953-as halála után ugyanis a Szovjetunióban bealkonyult a szocialista realizmusnak mint követendő stílusnak, ám ezt a megszállt országok kulturális korifeusai csak lassan vették tudomásul.

A konkrét művészetet mint absztrakt irányzatot Theo van Doesburg holland festőművész, építész, író, a De Stijl folyóirat megalapítója hirdette meg, aki 1931-ben bekövetkezett haláláig lelkesen propagálta az avantgárd művészetet. Így barátjáét, Piet Mondrianét is. A modern irányzatok – legyen szó irodalomról, képzőművészetről, zenéről vagy építészetről – szerte Európában vitákat generáltak az 1920-as és 1930-as években. Nálunk például 1932 őszén a Nyugat folyóirat rendezett konferenciát az izmusokról és az új művészetről, amelyen a jó hangulatot a moderátor, Nagy Endre író, a magyar kabaré atyja biztosította.

Addig nem volt különösebb baj, amíg csak az alkotók és a művészeti teoretikusok veszekedtek egymással a hagyományos, illetve az új művészet létjogosultságáról, ám ebbe a diskurzusba beszálltak a diktátorok is. Adolf Hitler 1935-ben üzent hadat a modern művészeti irányzatoknak nagy beszédében, míg Sztálin és Zsdanov útmutatásai alapján a Pravda 1936 elején támadta meg hírhedt cikkében Sztravinszkijt és a „formalizmust”. A szovjet formalista vita folyományaként a „legelfajzottabb” irányzattá a „mejerholdizmus” léphetett elő – a biomechanikus színházzal kísérletező Vszevolod Mejerholdot 1940-ben más művészekhez hasonlóan kivégezték −, és több múzeumra való festményt vetettek máglyára, akárcsak a Harmadik Birodalomban.

A történelmi előzményeket azért is indokolt felidézni Karl-Heinz Adler művészete kapcsán, mert a keleti blokk országaiba a formalista vita is kis csúszással, a második világháború után érkezett: Magyarországon 1947-től, az NDK-ban 1948-től játszották újra a szovjet harmincas éveket absztrakció vita, illetve formalizmus plénum címmel, igaz, kivégzőosztagok és máglyák nélkül. Míg nálunk Gyarmathy Tihamér műszaki rajzolóként, Bálint Endre plakátrajzolóként, Korniss Dezső bábfestőként kereste a kenyerét egy időben, Adler pályája kifejezetten szerencsésnek mondható, bár az életét a formalizmus plénum aligha befolyásolta volna, ha Nyugat-Berlin után nem Drezdában folytatja tanulmányait.

Az ottani műszaki egyetemen 1955-ban kapott tanári katedrát épületszobrászként, harmincévesen. 1957-ben a dél-franciaországi Vallaurisban, a kerámiagyártás fellegvárában maga Picasso marasztalta, látván szilikátkerámiából készített munkáit. Ám ő visszatért az NDK-ba – a feleségéhez és a gyerekeihez. 1961, a berlini fal megépülése után megélte a teljes elszigeteltséget, amihez képest a keserű magyar viszonyok szinte paradicsominak tűnnek. A Drezdai Épületdíszítő Szövetkezet tagjaként, Friedrich Krachttal közösen épületdíszítő és köztéri munkákon dolgozhatott, ahogyan sok magyar absztrakt képzőművész is. Nyugat-Európában a nyolcvanas években kezdték megismerni mint képzőművészt: a Düsseldorfba emigrált festő, Gotthard Graubner műtermében figyelt fel képeire a malmői Konsthall igazgatója, Eje Högestätt. 1984-ben a svéd közönség így már tudhatta: az NDK-ban létezik olyan művészet, ami hivatalosan nincs is.

Adler ebben a hónapban ünnepli kilencvenedik születésnapját, tiszteletére a drezdai Albertinumban, valamint Különutak címmel két óbudai múzeumban, a Kassákban és a Kiscelliben is tárlatot rendeznek a munkáiból. A két, szeptember 17-ig látható magyar kiállítás Budapest utcáira is kiterjed: a Köztérkép honlapja alapján − Absztrakt-kiscelli.köztérkép.hu − felkereshetjük azokat a domborműveket, épületdíszítő elemeket, amelyek a táblaképeken túli világban hirdethették az absztrakt létjogosultságát. Kár, hogy e művek egy része elpusztult vagy megrongálódott: mégiscsak megszerettük őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.