A szélesebb közönség Németország újraegyesítése után fedezhette fel magának Karl-Heinz Adler képzőművészt, aki akkor már évtizedek óta „bűnös” szerelemben élt a négyzetekkel, háromszögekkel, félkörökkel, a különböző geometriai formákkal, amelyekből művészetét megalkotta. Vonzalmát nem nézte jó szemmel a szocialista rendszer. Kollázsait először csak 1982-ben, ötvenöt évesen állíthatta ki egy kis drezdai galériában.
Adler absztrakt művész, azon belül is a konkrét művészet képviselője: alkotásaiba nem a természet formáinak leképezését, absztrahálását kell belelátni, a képein minden az, ami. A háromszög, a négyzet vagy a félkör nem szimbolizál semmit, önmaga látványával kíván gondolatokat, érzelmeket ébreszteni szemlélőjében. A konkrét művészet is tipikusan olyan irányzat, ami alkalmatlan a szocializmus építésére, nem kommunista hőstetteket vagy a dolgozó nép hétköznapjait jeleníti meg, ezért nem kultiválták. Sorsát a keleti blokk országait jellemző spét (késedelem) alapozta meg. Sztálin 1953-as halála után ugyanis a Szovjetunióban bealkonyult a szocialista realizmusnak mint követendő stílusnak, ám ezt a megszállt országok kulturális korifeusai csak lassan vették tudomásul.
A konkrét művészetet mint absztrakt irányzatot Theo van Doesburg holland festőművész, építész, író, a De Stijl folyóirat megalapítója hirdette meg, aki 1931-ben bekövetkezett haláláig lelkesen propagálta az avantgárd művészetet. Így barátjáét, Piet Mondrianét is. A modern irányzatok – legyen szó irodalomról, képzőművészetről, zenéről vagy építészetről – szerte Európában vitákat generáltak az 1920-as és 1930-as években. Nálunk például 1932 őszén a Nyugat folyóirat rendezett konferenciát az izmusokról és az új művészetről, amelyen a jó hangulatot a moderátor, Nagy Endre író, a magyar kabaré atyja biztosította.
Addig nem volt különösebb baj, amíg csak az alkotók és a művészeti teoretikusok veszekedtek egymással a hagyományos, illetve az új művészet létjogosultságáról, ám ebbe a diskurzusba beszálltak a diktátorok is. Adolf Hitler 1935-ben üzent hadat a modern művészeti irányzatoknak nagy beszédében, míg Sztálin és Zsdanov útmutatásai alapján a Pravda 1936 elején támadta meg hírhedt cikkében Sztravinszkijt és a „formalizmust”. A szovjet formalista vita folyományaként a „legelfajzottabb” irányzattá a „mejerholdizmus” léphetett elő – a biomechanikus színházzal kísérletező Vszevolod Mejerholdot 1940-ben más művészekhez hasonlóan kivégezték −, és több múzeumra való festményt vetettek máglyára, akárcsak a Harmadik Birodalomban.