Wotan szerepe és művészi kvalitásai alapján az „istenek királya”, hangja után a „fekete gyémánt”, aki saját bevallása szerint „tökösen” szeret Mozartot énekelni, és aki „civilben” a Rammstein zenéjére vezeti le az energiáit: René Pape, a világ vezető basszistája ma este fél nyolckor először énekel Budapesten, a Magyar Állami Operaházban. Nem először jár itt, hiszen keletnémet múltja miatt diákkorában hátizsákkal, sátorral végigtúrázta az egész keleti blokkot, és átutazóban természetesen Budapestet is megcsodálta, de énekesként most debütál a magyar fővárosban.
A Drezdában született kisfiú szülei korán elváltak, s tulajdonképpen ez nagy szerepet játszott abban, hogy énekes lett: egy ideig ugyanis az a nagymamája nevelte, aki hatalmas zene- és művészetrajongó volt, és már akkor is járt operába, amikor még állt a Semperoper. Pape a bombázás után született, így ő csak a romjainál játszhatott, operaelőadásokat akkoriban különféle helyeken rendeztek, a Semperopert csak 1985-ben adták át újra. Miután nagymamája hatására beleszeretett, majd nyolcévesen sikerrel felvételizett a legendás drezdai fiúkórusba, a Kreuzchorba, őt delegálták A varázsfuvolába mint harmadik fiút. Akkor még nem sejtette, hogy ez az opera életét is meghatározza majd, s bár már kamaszkorában egyértelműen döntött az énekesi pálya mellett, 1991-ben éppen egy magyar, Solti György fedezte fel és hívta meg Sarastrónak egy előadásba, azóta ez a szerep végigkísérte a pályáját.
Most Budapesten viszont Sarastrót nem hallunk tőle, az operagála műsorát ő maga állította össze, és az első részben Verdit, a másodikban Wagnert énekel majd. Repertoárjának ez a két szerző fontos pillére, de korántsem merül ki ennyiben az a széles skála, amelyet mind stílusban, mind nyelvterületben magas szinten birtokol, legutóbb például Wolfram Esthajnalcsillag-dalát énekelte lemezre, ami nem is basszusária, igaz azt hangsúlyozza, hogy színpadon, élőben nem énekelné ezt a hangfekvést, csak azért tett kivételt, mert annyira szereti ezt a melódiát. Borisz Godunov szintén fontos szerepe, az orosz nyelv pedig a keletnémet múltja miatt nem is okoz számára különösebb gondot. Basszbaritonszerepeket is énekel, Oresztészt az Elektrából, Don Giovannit, de a fő területe a basso cantate, az úgynevezett világos hangú basszus, amelynek szerepei többnyire súlyos, nehéz karakterek, nagy drámákkal. Pape elmondja, hogy általában zongorakísérettel ad áriaesteket, a basszusok kevésbé csillognak, mint a szopránok és a tenorok, így ritkán kap lehetőséget arra, hogy zenekarral énekeljen egy koncerten, ezért is fontos számára a ma esti operaházi előadás.