Nem termett babér Alföldinek Pécsett

A Mesél a bécsi erdő lett a legjobb előadás, a rendezői díjat pedig Székely Kriszta kapta a POSZT-on.

Pethő Tibor
2017. 06. 19. 14:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pécsi Nemzeti Színháztól jobbra diszkrét, alig észrevehető lépcső vezet a mélybe: odalent található a művészbejáró és a színészbüfé. A POSZT versenyprogramját, amelyet Árkosi Árpád rendező és Kovács Dezső kritikus állított össze, záró péntek éjszakákat rendre itt töltik az újságírók, fotósok, színházközeli kíváncsiskodók. Legkevésbé a színészek és a rendezők vesznek részt a vibráló hangulatú várakozásban, esélylatolgatásban – érthető módon. Idén is volt miért izgulni persze, hiszen a hullámzó színvonalú versenymezőnyben akadtak igen erős előadások.

Ülünk a nézőtéren: copfos kislány klimpírozik nekünk háttal, olykor félreüt eleinte, majd rutinos, szinte virtuóz zongorajátékra vált. Fokozza a meglepetést a színpad félköríves fordulata: akit kislánynak hittünk, szakállas férfi, hosszú hajjal. Így kezdődik a legjobb előadás díját elnyerő Örkény színházbeli Mesél a bécsi erdő. Az Ödön von Horváth-darabot (a rendező Bagossy László) felvezető geg kétségtelenül telitalálat, magában hordja a dráma címe és tartalma között feszülő ellentmondást. (A „klimpírozót”, Kákonyi Árpádot a legjobb színházi zenéért tüntették ki.) Az egyébként nem hibátlan rendezés a 2016. tavaszi bemutatót követően igen nagy sikert aratott. Hozzájárult ehhez a kiváló játék; Für Anikó trafikosnője nagy ívű, mély alakítás, a legjobb női mellékszereplő elismerését kapta. Az Ödön von Horváth-opus tehát tulajdonképpen tarolt a szemlén, hiszen Ignjatovic Kristina terveinek köszönhetően övék a legjobb jelmez díja is.

A legjobb rendezés Székely Krisztáé, akinek Nóráját tavaly december végén mutatta be a budapesti Katona József Színház. Az Ibsen-darabra az 1880-as hamburgi ősbemutató óta bizony rakódott némi por; a Katona-beli előadás azáltal válik érvényessé, megdöbbentően széppé, hogy készítői első lépésként dekonstruálják a művet, majd csekély áthangoló munka után modern környezetben építik újjá. A legjobb női főszereplő Ónodi Eszter Nórája: hiteles alakítás, amely széles regiszteren enged betekintést a hősnő belső világába, szinte a gondolataiba. Trill Zsolt a legjobb férfi főszereplő III. Richárdként (a Gyulai Várszínház és a Nemzeti közös produkciója, a rendező ifj. Vidnyánszky Attila): gonoszsága annyira mentes a gonoszság primer jegyeitől, hogy még szövegéből is kimarad a jellegzetes mondat: „Úgy döntöttem, hogy gazember leszek.” A legjobb férfi mellékszereplő Nagy Viktor (Apátlanul, kecskeméti Katona József Színház), a legjobb 30 év alatti női színész Sodró Eliza (A falu rossza, szombathelyi Weöres Sándor Színház), a férfi pedig Gyöngyösi Zoltán (a már említett III. Richárdból). A legjobb koreográfiáért Bodor Johanna (A chicagói hercegnő, Budapesti Operettszínház), a legjobb írói és dramaturgi munkáért Wéber Kata és Boronkay Soma (Látszatélet, Proton Színház), a legjobb díszletért Ágh Márton (Látszatélet, Proton Színház), a legjobb fénytervért Yuri Kordonsky (A mélyben, Kolozsvári Állami Magyar Színház) vehetett át elismerést. A közönségzsűri díját az Apátlanul-ban nyújtott alakításáért Kocsis Pál vehette át, akit a MASZK Országos Színészegyesület és a Mozaik Művészegyesület legjobb férfi alakításáért is járó díjjal is elismertek.

Meglepő, hogy Alföldi Róbert rendezését, a Futótüzet némiképp igazságtalanul egyáltalán, semmilyen tekintetben sem méltatta a szakmai zsűri. A főszereplő Kováts Adél csupán a MASZK Országos Színészegyesület legjobb női színésznek járó elismerését vehette át megrendítő és fájdalmasan szép alakításáért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.