Százötven márka egyhavi magyar fizetésnek felelt meg a nyolcvanas évek elején (nyolcezer forint), ennyi pénzt kapott első kliensétől D. Kardos Éva, amikor úgy döntött, özvegyként a bárok világába menekül a magány elől, és prostituált lesz. Azután ezek az alkalmak rendszeressé váltak, legtöbbször a Royal Hotelben, az Átriumban, a Gellértben és a Béke Szállóban lehetett találkozni vele. A rendőrök békén hagyták, ami nagy szó volt, de csak azért, mert tartottak tőle, és magasabb célokat gondoltak az ősi foglalkozás mögé: ismerték belügyes múltját, még akkorról, amikor Péter Gábornak, az Államvédelmi Hatóság vezetőjének titkársági munkatársa és a rádiólehallgatás vezetője volt. Ide Ukrajnából vezetett az útja, ahol a második világháború alatt partizánrádiósként élt. A nő történetét az teszi különösen érdekessé, hogy Rákosi Mátyás unokahúgáról van szó.
D. Kardos Éva mindezt Vörös alkony című önéletírásában tette közzé, s a történettel most a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum „Ügynök a bárpultban – A vendéglátás és az állambiztonság kapcsolata a szocializmusban” című kiállításán találkoztam, számos, tipikusan a szocializmusra jellemző érdekesség mellett. A közös nevező természetesen a kiállítás címében keresendő. Az 1940-es évek végétől beköszöntött új világ nem nézte jó szemmel a kávéházak, bárok, éttermek és szállók társaséletét, azt a polgári értékrend kiűzendő maradványának tekintette. Ezeknek a vendéglátóhelyeknek az átalakításával is azon igyekezett, hogy már csírájában el tudjon fojtani az államszocializmus elleni minden szervezkedést. Azzal is tisztában volt azonban, hogy kémtevékenység folytatására nincs alkalmasabb helyszín, mint ezek a terek.
Beköszöntött a presszók kora. Kockás abrosz, piros szék, magas pult, szűk tér. De persze ettől függetlenül maradt néhány olyan hely, ahol a társasági élet valamelyest kibontakozhatott, és ahol megfigyeltek mindenkit, vagy legalábbis a gyanús elemeket: a külföldieket, a deklasszáltakat, a pártonkívülieket, az értelmiséget, az ellenzéket, a fiatalokat.