„Százötven márkát kap, elég lesz?”

Prostituált lett Rákosi Mátyás belügyes unokahúgából. Ügynök a bárpultban – kiállítás Budapesten.

Pion István
2017. 06. 01. 12:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Százötven márka egyhavi magyar fizetésnek felelt meg a nyolcvanas évek elején (nyolcezer forint), ennyi pénzt kapott első kliensétől D. Kardos Éva, amikor úgy döntött, özvegyként a bárok világába menekül a magány elől, és prostituált lesz. Azután ezek az alkalmak rendszeressé váltak, legtöbbször a Royal Hotelben, az Átriumban, a Gellértben és a Béke Szállóban lehetett találkozni vele. A rendőrök békén hagyták, ami nagy szó volt, de csak azért, mert tartottak tőle, és magasabb célokat gondoltak az ősi foglalkozás mögé: ismerték belügyes múltját, még akkorról, amikor Péter Gábornak, az Államvédelmi Hatóság vezetőjének titkársági munkatársa és a rádiólehallgatás vezetője volt. Ide Ukrajnából vezetett az útja, ahol a második világháború alatt partizánrádiósként élt. A nő történetét az teszi különösen érdekessé, hogy Rákosi Mátyás unokahúgáról van szó.

D. Kardos Éva mindezt Vörös alkony című önéletírásában tette közzé, s a történettel most a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum „Ügynök a bárpultban – A vendéglátás és az állambiztonság kapcsolata a szocializmusban” című kiállításán találkoztam, számos, tipikusan a szocializmusra jellemző érdekesség mellett. A közös nevező természetesen a kiállítás címében keresendő. Az 1940-es évek végétől beköszöntött új világ nem nézte jó szemmel a kávéházak, bárok, éttermek és szállók társaséletét, azt a polgári értékrend kiűzendő maradványának tekintette. Ezeknek a vendéglátóhelyeknek az átalakításával is azon igyekezett, hogy már csírájában el tudjon fojtani az államszocializmus elleni minden szervezkedést. Azzal is tisztában volt azonban, hogy kémtevékenység folytatására nincs alkalmasabb helyszín, mint ezek a terek.

Beköszöntött a presszók kora. Kockás abrosz, piros szék, magas pult, szűk tér. De persze ettől függetlenül maradt néhány olyan hely, ahol a társasági élet valamelyest kibontakozhatott, és ahol megfigyeltek mindenkit, vagy legalábbis a gyanús elemeket: a külföldieket, a deklasszáltakat, a pártonkívülieket, az értelmiséget, az ellenzéket, a fiatalokat.

De most képzeljenek el egy hirdetőoszlopot! Ott áll a Margitszigeti Nagyszálló közelében, rajta plakátok vannak – Fabulon, Éva vermut, Bambi –, benne pedig egy államvédelmi munkatárs folytat megfigyelőtevékenységet. Vagy menjenek át a Városligetbe, a Gundel étteremhez, és vegyenek egy fagylaltot az utcai árustól – egy államvédelmi munkatárs fogja kiszolgálni önöket. S ha balra néznek, a budapesti állatkert felé, akkor látni fogják azt az utcaseprőt is, aki szintén a hálózat embere. Tehát már kint, a szervezkedésre alkalmas terek bejárata környékén is mindent szemmel tartottak, amit csak lehetett: figyelték, milyen a vendégek összetétele, a bejárók magatartása, esetleg valakiben lehet-e ellenséges szándék. A kiállításon látható hirdetőoszlop – csak illusztráció, sajnos nem eredeti – és a mögé rejtett információ konkrétan ironikus mosolygásra készteti az embert, s olyan bohózatba illő jelenetek jutnak az eszébe, hogy Bacsó Péter is megnyalná utánuk a tíz ujját.

Bent aztán, a Pilvaxban, az EMKE-ben, a Pipacsban, a Paradisóban és a többi, már említett helyen a „szocialista mataharik”, vagyis a beszervezett prostituáltak és a szintén beszervezett pincérek vették át az ellenőrzést. A kiállítás előbbire „Annamarit” hozza egyik példaként, aki a hatvanas évek legvégén egy piros sport Opellel járt, akkor, amikor hat-nyolc évet kellett várni egy Trabantra. Utóbbi, vagyis a pincér esetére pedig egy játékot hoztak össze, amelyben eldől, ki volna az a látogatók közül, aki pincérként kötélnek állna, és egy-egy személy hálózati megfigyelését elvégezné, vagyis jelentene róla, sőt az információ megszerzéséért a barátságába is férkőzne, később pálinkát vinne neki látogatáskor, hátha akkor könnyebben megered a nyelve, esetleg elkapna egy gyanús telefonbeszélgetést.

Mindezt az egyébként október 1-jéig látható kiállítás jól illusztrálja, bár kétségtelen, a tárgyak és a fotók kevésbé beszédesek, mint a köréjük varázsolt olvasnivaló. Mindenesetre jól mutatnak egyben, élvezetessé és kompakttá teszik az élményt. Érdekes felismerés, hogy a Pannonia kávéház kávéskészlete és dizájnja akár ma is készülhetett volna, hiszen megállná a helyét bármelyik kávézóban. De a kémkedésben járatlanoknak – ahogy magamnak is – meglepetés lehet még, hogy milyen egyszerű egy kulcsról mintát venni, hogy a későbbiekben másolat készülhessen róla. A kémtárgyak, mint a kis és hatalmas fényképezőgépek, a lehallgatókészülékek és az azok megfelelő elhelyezését és használatát bemutató korabeli film pedig közelebb hozzák mindazt, amiről a tárlat szól.

D. Kardos Évának, vagyis Rákosi unokahúgának a története mellett a szocializmus legviccesebb és egyben legjellemzőbb sorsa a külföldi vendégek megfigyelésére és kompromittálására 1968-ban alapított szállónak, a Sole Miónak volt. A Gellérthegyen található épület szobáit ellátták mindenféle kémfelszereléssel – utólag, mert a munka ezen igen fontos részével a nyitásra nem készültek el –, a személyzetet pedig hálózati emberek adták. Ők alulképzettek voltak a munkájukhoz, nem tudták, hogy a személyzet többi tagja szintén hálózati személy, leginkább egymást figyelték meg a vendégek helyett, miközben hűtlen kezelésen, közokirat-hamisításon és gazdasági bűncselekményeken kapták őket. A munka tehát bőven hagyott kivetnivalót maga után, ezért háromévnyi működés után a Sole Miót be is zárták. Aztán senkit semmiért nem vontak felelősségre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.