A magyar, aki még Chagall megbízását is megkapta

Hajnal Jánost a legnagyobb 20. századi olasz képzőművészek között jegyzik, a Kiscelliben nyílt kiállítása.

Tölgyesi Gábor
2017. 07. 11. 16:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zürichben járva az utazó semmiképp sem mulasztja el megcsodálni a Fraumünster-templom üvegablakait, amelyeket a huszadik századi modern festészet egyik legnagyobb mestere, Marc Chagall készített. Ugyanez a helyzet a reimsi és a metzi katedrális esetében, s még a világ számos nevezetes épületénél. Eredetileg Chagallt kérték fel arra is, hogy tervezze meg VI. Pál 1971-ben megépült audienciacsarnokának két ablakát, ám Pier Luigi Nervi, a világhírű vatikáni épület tervezője, aki Breuer Marcellel közösen jegyzi a párizsi UNESCO-épületet, végül mást javasolt. Emiatt esett a választás Giovanni Hajnalra, azaz Hajnal Jánosra. Aba-Novák Vilmos egykori tanítványa akkor már a legnevesebb olasz képzőművészek sorába tartozott, sőt, rajta kívül senki más nem nyúlhatott a világ negyedik legnagyobb katedrálisa, a milánói dóm üvegablakaihoz. Ezúttal tőle szokatlan, az épület adottságaira és a zenei harmóniákra reflektáló művekkel igazolta: ha egy alkotó az antikhoz vagy a klasszikusabb stílusokhoz is vonzódik, inkább a figurális művészetben jártas, akkor is beszélnie kell a kortársai nyelvét. Hajnal sokféle képzőművészeti nyelven értett.

Egy anekdota szerint egy múzeumi teremőrnek is köszönheti, hogy az olasz egyházművészet egyik legnagyobb alakja lett. Családjával 1948-ban hagyta el végleg Magyarországot, s szeretett Itáliájának egyik kincsesdobozában, a vatikáni Sixtus-kápolnában csodálta éppen Michelangelo freskóit, amikor feltűnést keltett: hanyatt feküdt a padon. Állítólag a teremőr javasolta, pályázzon az 1950-es szentév nemzetközi egyházművészeti kiállítására, amit meg is tett, s két batikmunkáját a római kiállításon végül különteremben állították ki. Ezt követően egymás után kapta a murális művészeti megbízásokat. Először Bellegrában restaurálta a San Sisto-templomot, majd a római San Leone Magno-templom apszisának mozaikján örökítette meg Nagy Szent Leó pápa és Attila találkozását. 1953-ban nyerte el a sok olasz képzőművész által áhított megbízást: a milánói dóm négy üvegablakának elkészítését, de az ő munkájával találkozhatunk Palma de Mallorcán és Sao Paolóban is.

A Kiscelli Múzeumban szeptember 10-ig látható kiállítás, amely Hajnal János több mint hatvanéves alkotói pályafutásából válogat, s itt válik csak igazán egyértelművé: hiba volna csupán a huszadik század legnagyobb egyházművészei között számon tartani, s mekkora kár, hogy a rendszerváltásig a magyar képzőművészeti élet nem vett tudomást róla. Hajnal János tanult Frankfurtban és Stockholmban is, festményein visszaköszön olasz, német, svéd mestereinek – valamint Aba-Nováknak – a hatása, míg Rómában nem csatlakozott művészeti csoportosulásokhoz, a maga útját járta. Sokféle szempontból egyedülálló volt a kortársai között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.