Hazánk a világ komolyzenei fesztiváltérképén

Fiatalok számára is vonzóvá tenni a komolyzenét? Úgy fest, sikerült!

2017. 07. 16. 12:10
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk zenei nagyhatalom, legalábbis egy valaha volt klasszikus zenei nagyhatalom romjain próbál túlélni, újjáépülni. Az, hogy az egykor az egész világnak példát mutató zenei oktatási-nevelési rendszert – amelynek a Kodály-módszer csak az egyik eleme – kik és miért építették le, a jövő szempontjából már tulajdonképpen lényegtelen, része a mindennapi életünket megkeserítő értékválságnak. Sokkal fontosabb, hogyan tudunk megmaradni a globális zenei térképen, vagy hogyan tudunk újra felkerülni rá.

Számos hazai fesztivál öregbíti a magyar zenészek és a magyar közönség hírnevét külföldön, köztük talán a legjelentősebb a hétvégén zárult félévszázados hagyománnyal bíró nyári találkozó, a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál, amelynek egyik leglényegesebb elemei a rangos kurzusok, és amely elsősorban a fiatal zenészeket tartja lázban. Éppen 33 éve tették nyilvánossá a koncerteket és bővítették, színesítették a közönségnek szóló programok sorát, azóta kiépült az eseménysorozat kitartó, laikus közönsége is. Hasonlóan patinás a jóval fiatalabb, de már bejáratott nyárindító Miskolci Bartók Plusz Operafesztivál is, amely Észak-Kelet Magyarország legkiemelkedőbb zenei eseménye, és amelynek egyik leglényegesebb elemévé az utóbbi időben Kesselyák Gergely karmester népoperai megközelítésének egyik fontos eszköze, az Ezrek Operája vált: a programsorozat kiemelt operaelőadását nem fizetős módon, színházban, hanem ingyenesen, Miskolc különböző részein adják elő, az épületeket természetes módon beépítve a díszletek közé. Ez a kezdeményezés már bizonyította, hogy a komolyzene iránti érdeklődés megcsappanása a rendszerváltás után elsősorban anyagi és nem ízlésbeli kérdés volt, hiszen évről-évre hatalmas tömegeket vonzanak ezek a miskolci előadások. Hasonló tapasztalatok születtek az Erkel újranyitása után is: amikor egy mozijegy áráért nézhetünk élő operaelőadást, rendre telt házzal, sok fiatal nézővel futnak a műsorok. Szintén fontos helyi jelentőséggel bír a Zempléni Fesztivál, amely számos települést kapcsol be a kulturális pezsgésbe, s az eseményekben érdekeltté tett helyben lakókon túl szintén törzsközönséggel rendelkezik.

A hazai fesztiválok egyik legrangosabbika egy réteg-fesztivál, mégis az egyik legnagyobb hírű: a Müpában Fischer Ádám által életre hívott Budapesti Wagner Napok, amely Bayreuth előadói szintjére emelte a hazai Wagner-kultuszt, és a világ minden tájáról még ennyi év után is minden esztendőben ide vonzza a Wagner-rajongókat, jellemzően magas elégedettségi szint mellett. Ez a fesztivál persze alapvetően Fischer Ádám személyére és saját kapcsolatrendszerére épül, de egyszersmind be is bizonyosodott: ez a fajta kapcsolati háló remekül kamatoztatható a fesztiválszervezés területén. Hasonló módon Balázs János személye köré épül a felfelé ívelő Cziffra-fesztivál, és György Ádám Kastélyakadémiája is, amelyik ráadásul egy kevésbé ismert kistelepülésünket, Pomázt vezette be a köztudatba, elsősorban Ázsiában.

A legfontosabb kezdeményezések azonban ahhoz a fiatalabb generációhoz kötődnek, akik már egészen újszerűen közelítenek a fesztiválszervezéshez, és egyik legfontosabb céljuk nemcsak a közönség megszólítása, de az utánpótlás is, illetve az a fiatalos lendület, amely vonzó alternatívává teszi a komolyzenét azok számára is, akik korosztálya elsősorban a könnyűzenei koncerteket tekinti trendinek. Ez az a terület, amely igazából akkorát alakított a hazai komolyzenei palettán, hogy tulajdonképpen szépen lassan újra felteszi Magyarországot a műfaj globális fesztiváltérképére.

Alig kapta fel az új alapítású Wagner Napokat a szakma és a zenerajongók tábora, máris merőben új dobással jelentkezett hazánk: Kokas Katalin mintegy új brandként hozta létre a Kaposfestet, amelynek lényege, hogy a nagy világsztárokat mintegy baráti társaságként hozza Magyarországra, kamarazenét játszani, ez pedig lehetővé teszi, hogy ne csak a közönség, hanem az előadók is jó értelemben vett buliként fogják fel a közösen töltött napokat. Így lehetett hazai szintre hozni az árakat. A fiatalos társaság lendülete azonnal bevonzotta a fiatalabb közönséget, miközben a koncertek „komolyságát” illetően nem kellett kompromisszumokat kötni, vagyis nem kellett felhígított, „crossoveres” formában tálalni a darabokat, Mozart eredetiben is megszólította a közönséget.

Kokas Katalin öt év után távozott a Kaposfest éléről, s míg az augusztusi kaposvári programsorozat továbbra is sikersztori a Várdai–Baráti páros vezetésével, Kokas és Kelemen Barnabás a Zeneakadémia közreműködésével hozott létre egy nagyobb léptékű fővárosi kamarazenei fesztivált, amelybe az amatőr zenészeket, a fiatalokat és a zenepedagógusokat is bevonta, kurzusokkal, versennyel és fellépési lehetőséggel. Mára már mindkét fesztivál nemzetközi törzsközönséget is vonz, és a jelek szerint sikeresen vették azt az akadályt, amin sok koncertszervező elvérzett az elmúlt évtizedek során: vonzóvá tenni a komolyzenét a fiatalok számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.