Hazánk zenei nagyhatalom, legalábbis egy valaha volt klasszikus zenei nagyhatalom romjain próbál túlélni, újjáépülni. Az, hogy az egykor az egész világnak példát mutató zenei oktatási-nevelési rendszert – amelynek a Kodály-módszer csak az egyik eleme – kik és miért építették le, a jövő szempontjából már tulajdonképpen lényegtelen, része a mindennapi életünket megkeserítő értékválságnak. Sokkal fontosabb, hogyan tudunk megmaradni a globális zenei térképen, vagy hogyan tudunk újra felkerülni rá.
Számos hazai fesztivál öregbíti a magyar zenészek és a magyar közönség hírnevét külföldön, köztük talán a legjelentősebb a hétvégén zárult félévszázados hagyománnyal bíró nyári találkozó, a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál, amelynek egyik leglényegesebb elemei a rangos kurzusok, és amely elsősorban a fiatal zenészeket tartja lázban. Éppen 33 éve tették nyilvánossá a koncerteket és bővítették, színesítették a közönségnek szóló programok sorát, azóta kiépült az eseménysorozat kitartó, laikus közönsége is. Hasonlóan patinás a jóval fiatalabb, de már bejáratott nyárindító Miskolci Bartók Plusz Operafesztivál is, amely Észak-Kelet Magyarország legkiemelkedőbb zenei eseménye, és amelynek egyik leglényegesebb elemévé az utóbbi időben Kesselyák Gergely karmester népoperai megközelítésének egyik fontos eszköze, az Ezrek Operája vált: a programsorozat kiemelt operaelőadását nem fizetős módon, színházban, hanem ingyenesen, Miskolc különböző részein adják elő, az épületeket természetes módon beépítve a díszletek közé. Ez a kezdeményezés már bizonyította, hogy a komolyzene iránti érdeklődés megcsappanása a rendszerváltás után elsősorban anyagi és nem ízlésbeli kérdés volt, hiszen évről-évre hatalmas tömegeket vonzanak ezek a miskolci előadások. Hasonló tapasztalatok születtek az Erkel újranyitása után is: amikor egy mozijegy áráért nézhetünk élő operaelőadást, rendre telt házzal, sok fiatal nézővel futnak a műsorok. Szintén fontos helyi jelentőséggel bír a Zempléni Fesztivál, amely számos települést kapcsol be a kulturális pezsgésbe, s az eseményekben érdekeltté tett helyben lakókon túl szintén törzsközönséggel rendelkezik.