Kocsis Zoltán utolsó lemezén gyémánttá váltak Kreisler művei

Élete utolsó heteiben a Kelemen Barnabással közös hanglemezzel foglakozott.

2017. 07. 24. 20:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Andalító érzelgősség, „fess” táncritmusok, kellemes formák és mindenekfelett gyönyörű, elbájolóan, szívindítóan édes hegedűhang – írta Kreisler műveiről a hazai zeneesztétika egyik legjelentősebb alakja, Tóth Aladár. Kreisler a maga korában, a XX. század első felében nagy népszerűségnek örvendett. Sikereit elsősorban annak köszönhette, hogy műveit saját maga tudta igazán kiválóan interpretálni.

Az 1875-ben született Fritz Kreisler nevét egy évszázaddal később a szűk szakmán kívül alig ismerik, bár hegedűművei, átiratai a hegedűtanítás kötelező tananyagát képezik. Írt operetteket, dalokat, vonósnégyest is, de Richard Strauss, Mahler, Schönberg, Berg és Webern kortársaként a háttérbe szorult. Nem is tartja igazán jelentős szerzőnek a zenetudomány, pedig művei igenis az élvonalba tartoznak, ha megfelelő előadóművész kezébe kerülnek.

Sokan felteszik majd még a kérdést, vajon Kocsis Zoltán, aki érezhette, hogy utolsó időszakát tölti a földön, miért éppen Kreislert választotta élete utolsó lemezéhez (még ha feltételezzük is, hogy nyilvánvalóan nem utolsónak szánta, hiszen a Bartók Új Sorozattal is komoly tervei voltak). Kelemen Barnabással tavaly nyáron az első Fesztiválakadémián már Kreislert játszott, és az utómunkálatok miatt élete utolsó heteiben is ezzel a lemezzel foglalkozott, utolsó melódiaként is ezeket hallgatta. A végeredmény fájdalmasan tökéletes, amelynek szomorúságát növeli a Kocsis Zoltán elvesztéséből fakadó hiány: ő ezekből a korábban felszínesen kezelt, a koncertpódiumon jellemzően inkább csak ráadás számként megszólaló darabokból zseniális zenei élményt hozott létre.

„Alig néhány héttel ezelőtt készült el utolsó lemezed Kelemen Barnabással: Fritz Kreisler hegedű-zongora darabjai. Ezzel is tanítasz. Olyan zenék, amik mellett vállvonogatva mentünk el régebben – a Te kezedben gyémánttá váltak (Talán azok is?)” – búcsúztatta Kocsist a Zeneakadémián Kurtág György zeneszerző, megragadva Kocsis és a Kreisler-lemez lényegét. Persze ahhoz, hogy a Kreisler-művekből ekkora csoda lett, kellett Kelemen Barnabás hegedűművész is, aki Kocsissal – saját szavaival élve – „bartóki mélységektől bachi magaslatokig” jutott el húsz év közös zenélés alatt. Valószínűleg kellett ez a bizonyos közös húsz év is, az összecsiszolódott zenei gondolkodásmód, így szárnyalhat igazán Kreisler zenéje, így kerülhet felszínre a darabjaiban rejtőző intimitás, érzékenység, olvadékonyság, szépség, a megindító hangvétel, a tizenhárom nép zenéjét megidéző táncritmusok világa. A jövő pedig eldönti, hogy Kreisler valóban nagy zeneszerző, vagy csak Kocsis és Kelemen zsenialitása tette naggyá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.