Titkos megegyezés született a Beatles-jogokról

Paul McCartney visszaszerezte egykori dalait. A Sony-alku közben precedenst teremthet az előadók számára.

Balogh Roland
2017. 07. 05. 15:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy nap megveszem a Beatles dalait – mondta egy meghitt vacsorán Paul McCartney-nak Michael Jackson. – Remek. Jó vicc – válaszolta az amerikai előadónak az egykori gombafejű. A fáma szerint ezzel az ártatlannak tűnő, baráti csevejjel indult el mintegy harmincöt éve a világ egyik legfontosabb könnyűzenei jogdíjportfóliójáért való versenyfutás, amelynek épp a minap ért véget az egyik ütközete. Amint ugyanis arról a brit The Guardian beszámolt, McCartney ügyvédje, Michael Jacobs közölte, a Beatles-dalok jogait birtokló Sony/ATV megegyezett ügyfelével, így arra kérték az illetékes New York-i törvényszéket, ejtsék a zenész ezzel kapcsolatos, januárban beadott keresetét.

De miért is küzdött pontosan az egykori Beatles-tag? Nem kevesebbért, mint hogy visszaszerezze az 1960-as években John Lennonnal közösen jegyzett dalainak, így többek között a Hey Jude-nak és Let it be-nek a jogait. A szóban forgó mintegy kétszáz szerzemény ugyanis még a szerzők beleegyezésével, a 60-as években került különböző kiadókhoz, majd az 1982-ig működő brit ATV tulajdonába. Ezt a gyűjteményt vette aztán meg Michael Jackson, miután a fent említett vacsorán McCartney megcsillantotta előtte a remek befektetés lehetőségét.

Az amerikai popsztár végül egy ausztrál üzletembertől, Robert Holmes à Courttól 47,5 millió dollárért vásárolta meg 1985 augusztusában a teljes, akkor négyezer számot tartalmazó csomagot, pedig a nem mindennapi pakkért Lennon özvegye, Yoko Ono, de maga McCartney is sorba állt. Az alkotók amúgy ennek ellenére sem jártak rosszul; a Los Angeles Times egy 1985-ös cikkében jelezte, hogy ha mondjuk a Yesterday egy évben 100 ezer dollár jogdíjat termel, abból csak 50 ezer illeti Jacksont, McCartney és Lennon örökösei pedig évi 25-25 ezret kapnak belőle.

Tovább hízott az egykori ATV-portfólió a következő évtizedben is, 1995-ben pedig – Jackson beleegyezésével – összeolvadt a Sonyval. A cégóriás milliósra növelte slágerbizniszét, többek között olyan előadók jogai is hozzá kerültek, mint Bob Dylan. Az ügyben Jacko halála hozott fordulatot, aki 2009-es állítólagos végrendeletében, ahogy arról Business Insider hírportál is írt, McCartneyra hagyta a jogokat. Hogy így történt, avagy sem, máig nem ismert, a Beatles-katalógust mindenesetre továbbra is a Sony kezelte, amely egyébként tavaly 750 millió dollárért Jackson 50 százalékát is megvásárolta az örökösöktől.

McCartney az idén januárban lépett akcióba, méghozzá az 1976-os amerikai szerzői jogi törvényre hivatkozva, amelynek értelmében az 1978 előtt írt számok 56 év után ismét az előadót illethetik. A The Guardian fölidézte, hogy 2018-ben ennek értelmében több dal, így az 1962-es Love Me Do is tulajdonképpen visszaszállna rá. Most úgy tűnik, a feleknek sikerült megegyezniük, állítólag a teljes Beatles-oeuvre visszakerül az alkotóhoz. – Arról azonban, hogy pontosan mi szerepel a paktumban, a felek nem nyilatkoznak, és a jövőben sem fognak – jelentette ki Jacobs.

A sajtó közben arról írt, hogy McCartney ügye precedenst teremthet olyan előadók számára, akik hosszú évek óta próbálják visszaszerezni dalaik után a jogdíjakat. Hasonlóval próbálkozott első három albuma kapcsán a brit Duran Duran is, ám őket tavaly decemberben azzal utasította el egy brit bíróság, hogy az amerikai törvények – amelyeket a lap szerint a brit zeneiparban is irányadónak tartanak – így nem alkalmazhatók az Egyesült Királyságban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.