Több mint fél évszázad a színpadon – Schubert Éva halálára

A tragédiától a vígjátékig minden műfajban otthonosan mozgott.

Tölgyesi Gábor
2017. 07. 11. 17:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem halok meg teljesen, sok minden, ami bennem él, elkerüli a halált – írja Horatius egyik sokat idézett Ódájában, amelyet klasszikus műveltségű Kossuth-díjas színművészünk minden bizonnyal jól ismert. Schubert Éva angolul, németül, franciául és latinul is kitűnően beszélt, e nyelvekből műfordított is, az irodalomban – az antik szerzőktől Proustig – élete utolsó pillanatáig örömöt talált. Kedden, nyolcvanhat éves korában, hosszú betegeskedés után érte a halál.

1931. január 19-én született Budapesten. Bár távoli felmenői között akadt színész – dédapjának bátyja, Szuper Károly még Petőfi Sándorral lépett fel vándorszínészként –, ő latin és francia szakos tanár szeretett volna lenni. Kitüntetéses érettségije ellenére mégsem vették fel a bölcsészkarra, már a népi demokrácia hajnalán sem nézték jó szemmel, hogy apácáknál, az angolkisasszonyoknál tanult. A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium egyik vállalatának beruházási osztályán helyezkedett el titkárnőként, ám egy nap meglátott egy utcai plakátot: „Gyertek színésznek!” Felvették elsőre, titkárnőként akkorra már jó volt a káderlapja.

„Kétezerből kilencvenet vettek fel, tizenhárman végeztünk. A munkáskáderekből összeállított E osztály vezetője Várkonyi Zoltán lett. Megkaptuk az egész havi fizetésünket, és minden este statisztáltunk, amiért a többiek irigyek voltak ránk. Először Urbán Ernő Tűzkeresztség című darabjában léptem színpadra, másodszor a Hamletben. Ungváry László, Básti Lajos, Major Tamás játszott benne. Majornak én súgtam. Most is elmondom a Hamletet” – mesélte pályája indulásáról 2013-ban a Magyar Nemzetnek.

Még főiskolás volt, mikor Máriássy Félix filmjében, az Egy pikoló világosban emlékezetes karakterszerepet kapott. 1955-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, elsőként a Magyar Néphadsereg Színházához szerződött, majd a József Attilába és a Vidám Színpadhoz, 1958 és 1978 között a Vígszínház tagja volt, majd újabb tíz évig a Vidám Színpadé. Játszotta többek között a Lüszisztraté Myrhinéjét, a Trójai nőkben Pallasz Athénét, a Bernarda Alba házában María Josefát, a Huncut kísértetben Donna Beatrixot vagy a Sirályban Mását – több mint fél évszázadon keresztül állt a színpadon. S bár a tragédiától a vígjátékig minden műfajban otthonosan mozgott, sziporkázó szellemességét könnyedebb darabokban is kamatoztatta, hozzá – mint lapunknak mesélte – inkább a komoly feladatok álltak közel, mint például Szomory Dezső Szabóky Zsigmond Rafaeljének Bertája vagy a Macskajáték Orbánnéja, utóbbi szerepet már betegségével, a csontritkulással küzdve, kerekesszékben játszotta el.

Több mint harminc filmben játszott, tévésorozatok népszerű karaktere is volt, sokak a Szomszédok Lillácskájaként zárták a szívükbe. S bár úgy tartotta, a rendszerváltás előtt politikai okokból mellőzték a fontosabb szerepek kiosztásánál, mivel szimpatizált az 1956-os forradalommal, meglehet, a kultúrpápa Aczél Györgyöt – aki állítólag gáncsolta őt a háttérből – a színművész rendkívüli műveltsége is zavarba ejtette. „Buta színész nem lehet jó” – vallotta Schubert Éva, akit elismerésekkel nem halmoztak el, bár megérdemelte volna: Kossuth-díját meglehetősen későn, csak 2013-ban kapta meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.