Ötven év múlva biztosan rendez majd a Néprajzi Múzeum egy kiállítást a Sziget Fesztiválról, illetve a fesztivál múltjáról, mert reméljük, még akkor is lesz majd Sziget. Nyilván a Sziget idején rendezik majd, ezért a külföldi fesztiválozók is tömegével zarándokolnak a Városligetbe, az új Néprajzi Múzeumba, ami akkor már régi Néprajzi Múzeum lesz. Ez lesz a legsikeresebb kiállítás abban az évben, meg is hosszabbítják a nyitva tartását kétszer, és utána európai turnéra indul. Amszterdamban, Londonban, Berlinben, Stockholmban verekednek majd a jegyekért, óvodától a nyugdíjasotthonig minden felbolydul, hiszen akkor már nem lesz olyan generáció, akit ne érintene a Sziget-őrület.
De mit állítanak ki? A kiállítótér közepére mi a Hello Wood hatalmas fa installációját képzeljük, amely úgy működik, mint egy kunyhó, évek óta minden alkalommal többet is felépítenek a fesztiválon. Szívesen elüldögélnek bennük a szigetelők. A kiállításon pedig pont jó lesz egy ilyen hely arra, hogy itt vetítsék a koncertfilmeket. Illetve akkor már nem koncertfilmet, hanem minimum holografikus háromdimenziós nosztalgiakoncertet.
A kiállítótér padlóját nyilván azokkal a nyolcszögletű szürke padlóelemekkel fogják borítani, amelyeket a fesztiválon raknak le színpadok előtt vagy olyan helyeken, ahol járda kellene, de nincs. A Hajógyári-sziget domborzatát viszont nem igazán érdekli, hogy milyen fesztivál van; a szintkülönbségek miatt (és persze csak amiatt) néha kellemesen inog az ember lába alatt az ideiglenes járda. Olyan, mintha egy hajón lenne. Ezt az élményt nehéz lesz reprodukálni, de majd megoldják.
Ez eddig nem hangzik egészen komolynak, pedig az. A néprajznak mindig is feladata volt a kortárs tárgyak gyűjtése. Pár éve volt is ilyen, a közelmúltat feldolgozó kiállítás a Néprajzi Múzeumban. A leendő Sziget-kiállítás alapjait pedig most kell lerakni. És mivel tudjuk, hogy a néprajztudomány a lelkes amatőr gyűjtők eredményeit is képes hasznosítani, ezért körülnéztünk kicsit a Szigeten, hogy mivel segíthetnénk nekik.