Lássuk, hogy festenek a budapesti tűzfalak!

A Színes Város Fesztivál kurátorával, Nádudvari Noémivel a falfestés fejlődéséről és elfogadottságáról beszélgettünk

Balogh Roland
2017. 08. 29. 13:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha Budapest városépítészeti, illetve épp városrendezési sajátosságai miatt szinte mindig is adta volna magát, egészen a közelmúltig nem lett a mindennapok része a nagy felületű tűzfalak művészi megmunkálása. Az elmúlt években azonban felpezsdült az élet, és két csapat – a Színes Város és a Neopaint – is kezelésbe vette a várost, munkájuk nyomán egyre több helyen bukkannak fel a különféle művészi koncepciók. Alkotásaik óriási felületeket töltenek meg élettel, s ezek a gigafestmények színt, hangulatot, mi több, karaktert adtak az olykor romos, lepukkant miliőnek.

Az év közben végzett számos alkalmazott munkája mellett a Színes Város immár negyedjére rendez fesztivált, amelynek keretében egy hónap alatt – külföldi művészeket is bevonva – több falfestményt is készítenek egy-egy tematikára felfűzve. Idén a bor és a gasztronómia lesz a hívószó, és várhatóan nyolc kép készül el szeptember végéig a Csalogány utca, a Kopaszi-gát, a Nagy Diófa utca, a Kazinczy utca és Soroksári út tűzfalain. Ezúttal ráadásul a rendezvénynek először lesz kiemelt partnervárosa – méghozzá a műfajban akár példaként, előképként is remek Berlin. A minapi megnyitón a német fővárosban aktív két művész, Vidam és HRVB, a budapesti Kertész utca 27. szám felett elkészült alkotásaival kezdődött az idei fesztivál. A partnerség pedig azt is jelenti, hogy a budapesti falfestések mellett Berlinben is alkot egy magyar művész.

S noha az ilyen akciók sokat lendítettek a műfaj ismertségén, elfogadottságán, azért sokan még ma is felvonják a szemöldöküket, miközben a falfirka, a graffiti és a művészi falfestés fogalmai továbbra is nagy, zavaros halmazként kavarognak a laikusok fejében. Épp ezért ültünk le a rendezvény művészeti kurátorával, az egyébként művészettörténészként végzett, a témában az egyetemi évei óta aktív Nádudvari Noémivel, hogy rákérdezzünk, az elmúlt évek felfutása mennyit lendített a műfaj elfogadottságán. Kérdés ugyanis, vajon az emberek érzik-e a különbséget egy műemlékre önkényesen felfújt, épp ezért finoman szólva sem gusztusos névjegy és egy művészi koncepció alapján dekorált tűzfal között.

– A város adottságai a műfaj befogadására mindig is megvoltak, de tény, még néhány éve is megmosolyogtam volna, ha azt mondják nekem, hogy a Színes Város fesztiválhoz hasonló rendezvény megszervezésében fogok részt venni. Azóta persze a dolgok szerencsére változnak, de az is tény, hogy még mindig el kell magyaráznom, mi a különbség a falfirka, a graffiti és a tűzfalfestészet között – avatott be az alaphelyzetbe Nádudvari Noémi. Merthogy igen markáns különbségek vannak: a falfirka a barlangrajzok óta jelenlévő emberi alapösztön kifejezése annak, hogy jelezzük, itt jártunk. A graffiti ennél kifinomultabb műfaj, de még mindig inkább szubkulturális jelenségnek mondható. Noha vannak íratlan szabályai: mit hova és hogyan, nem másnak akar tetszeni, hanem üzenetet hordoz – elsősorban egy másik, rivális graffitis csoport számára. A tűzfalfestészet azonban nem graffiti, még ha kelléktárában azonos módszerek szerint készül is, hanem utcai, városi alkalmazott művészet. – Ez legális tevékenység, szigorúan szabályozott, engedélyekhez kötött, emellett az adott felületeket előtte leszigeteljük, állagjavítást végzünk. A művészek sem rejtőzködnek, a közönség pedig, az utca embere is beleshet a folyamatba, hogyan készül egy-egy alkotás – érzékeltette a különbségeket a kurátor.

Ez utóbbi pedig a műfaj elfogadottságán is sokat lendít, miközben az külön érdekes, hogy az idősebbek valahogy megértőbbek, érdeklődőbbek iránta: megállnak az unokával, figyelik munka közben az alkotókat. Igaz, a nyelvük hegyén ott van, bárcsak mindenhol ilyen „firka” lenne, valamint érezhető, hogy egyfajta elmozdulás is történt a fejekben. Nádudvari Noémi szerint sokat segített ebben a korábbi romkocsmabumm, a turizmus felpörgésével az emberek ráéreztek ugyanis: ez is jó eszköz arra, hogy bemutassuk magunkat, az országot az idelátogatóknak. – Persze az elején mi is kaptunk hideget-meleget, hogy túl depressziós hangulatúak a rajzok, a „gyerek nem tud aludni a képektől”. De a helyzet azóta sokat javult – tudjuk meg a fesztivál kurátorától.

Ez a fajta rugalmasság mára a szponzoroknál is tapasztalható. Bevonásuk nélkül ugyanis, különösen térségünkben, nemigen pöröghetne ennyire a dolog, így a rendezvényeink témaválasztásában meghatározó szerepük van, ugyanakkor a megvalósítás szempontjából fontos alkotók és támogatók közötti párbeszéd is fejlődik. A művészeti koncepcióknál nincsenek már direkt óriáslogók, mert a szponzorok is egyre inkább értik, érzékelik, hogy ez művészet és hogy ezen belül mit és hogyan lehet ízlésesen megvalósítani.

Ami a Színes Várost illeti, a szervezés már januárban megkezdődik. Ekkor választják ki a témát és a művészeket; dolgozzák ki a koncepciót, az utómunkákkal együtt pedig majdnem lefedi az egész évet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.