Alaposan rácáfolva a fiatal generáció értékvesztéséről kialakult sztereotípiákra, A Pál utcai fiúk reneszánszát éli. Molnár Ferenc műve a Vígszínház színpadán tavaly ősz óta fut elsöprő sikerrel, és ettől nem teljesen függetlenül a regény a nyár egyik legnagyobb könyves slágere, magasan vezeti a Líra kiadói csoport júliusi könyves toplistáját. A siker egyértelműen a fiatalok számlájára írható, akik előadásról előadásra megtöltik a nézőteret, másnap az első útjuk pedig talán éppen a könyvesboltba vezet.
A darabot Molnár Ferenc regénye alapján Grecsó Krisztián alkalmazta színpadra. A József Attila-díjas író lapunknak elmondta, a Vígszínház produkciójának nagyon nagy szerepe van abban, hogy a regény újra ennyire divatos lett. – Az előadások után teljesen átlagos jelenetnek számít, hogy a színház melletti Pannónia utcában leáll a forgalom, mert a környék megtelik sikítozó rajongókkal, akik a művészbejárón kilépő színészekre várnak.
A Marton László rendezte előadás főbb szerepeiben Fesztbaum Bélát, Vecsei Miklóst, Wunderlich Józsefet és Józan Lászlót láthatjuk. A dramaturg Radnóti Zsuzsa, a koreográfus Horváth Csaba. Többek közt nekik is köszönhetően a 2016. november 5-i premier óta csaknem százezren váltottak jegyet a Vígben A Pál utcai fiúkra, míg az előadás egyik dalából készült Mi vagyunk a grund című videoklipjét már közel 900 ezren látták a YouTube videomegosztón. A produkcióhoz Dés László és Geszti Péter írt zenét és szöveget, amely néhány hónap alatt aranylemez lett, a rajongás pedig azóta sem hagyott alább, az előadásra egyelőre novemberig lehetne jegyet venni a színház online rendszerében, ám el kell keserítenem mindenkit, aki egyből rohanna vásárolni, hiszen már egyetlen szabad helyet sem találni.
A siker titka Grecsó szerint Molnár Ferenc szövegében rejlik. – A regény egyik legfőbb tanulsága, hogy a hazaszeretetről egészen máshogy is beszélhetünk, mint azt manapság megszoktuk. Nemecsek egy átlagos, sőt az átlagosnál gyengébb képességű srác, akiből mégis hős lesz. És ehhez csupán egyenességre, becsületességre és hűségre van szüksége. A regény ezekről az értékekről őszintén, kedvesen, néhol banálisan és mindig finom humorral beszél. Magyarországon a hazaszeretetet nehezen ragadjuk meg pátosz nélkül, nincs hozzá megfelelő nyelvünk. A hazához való viszonyunkat hagyományosan a nagy íveken keresztül, a hősi halálokban tudjuk kifejezni. Ehhez képest A Pál utcai fiúk hazaszeretete a regény nyelvi humorában, minden pátosztól mentesen jelenik meg. Az előadás erre erősít rá. Úgy élhetjük meg az érzést, hogy milyen jó magyarnak lenni, hogy közben elmarad a melldöngetés.