Nem maradt ülve a Duran Duran-koncerten senki

A zenekar neve mind a mai napig egyet jelent a minőséggel, ez Zágrábban ismét bebizonyosodott.

Zimon András
2017. 09. 01. 11:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedden este lépett fel Zágrábban az 1978-ban Birminghamben alakult Duran Duran. Az egészen hihetetlen sikerekkel és kisebb mélypontokkal tarkított pályát befutott csapat a 2015-ben megjelent Paper Gods című lemezét népszerűsítette a horvát fővárosban.

A helyszínt az egyik helyi sportpálya, a Salata adta, amivel önmagában nem is lett volna gond, az oda beözönlő közönséget ellenben – engem is – igencsak meglepte az a körülmény, hogy a színpad melletti kis fitnesztermekben éppen gyúró-lazító helyi erők mit sem törődnek a ténnyel, miszerint nemsokára egy mai napig sztárstátusú csapat ad nagyobb volumenű koncertet. A színpad a komplexum közepén állt, a közönség létszámát nagyjából négyezerre saccoltam. Nem kezdtem bele komolyabb elemzésbe, de hogy a zenekar miért és mennyiért jöhetett át Honoluluból egy európai fellépésre, azt csak a szervezők tudhatják.

A már említett Paper Gods, amivel néhány éve járják már a világot, a zenekar 14. stúdiólemeze. Igazi bomba, amin olyan nevekkel dolgoztak együtt, mint a dalszerző-sztárproducer Nile Rodgers, a stúdiózseni Mark Stent, a dj Mark Ronson, a színész-bulvárhős Lindsay Lohan, a gitárfenomén John Frusciante. Tizennégy album, 100 millió eladott lemez, közel 20 toptízes sláger, Grammy- és MTV Awards-díjak tömkelege – így is össze lehetne foglalni az együttes életútját. De azért nézzünk kicsit a dolgok mélyére. A hetvenes évek vége és a nyolcvanasok eleje zeneileg nagyon termékeny időszak volt Angliában. A new wave különböző irányzatait, a posztpunkot, a szintipopot, az újromantikus stílust képviselő zenekarok gomba módjára nőttek ki a klubokból, garázsokból, lakótelepi garzonokból, művelődési házak próbatermeiből – vagy éppen kertes házak gyerekszobáiból. Hogy milyen zenei szuperadalékot adtak a szigetországban a gyerekek müzlijéhez akkoriban, nem tudom, de a mai napig alkotó világsztárok többsége onnan érkezett, és nagyjából a hatvanas évek elején született.

Szóval, élt Birminghamben két srác, név szerint a basszusgitáros John Taylor és a billentyűs Nick Rhodes, akik azt gondolták, zenéjükkel meghódítják majd a világot. Hozzájuk csatlakozott tagcserék közepette Roger Taylor dobos, Simon LeBon énekes és Andy Taylor gitáros. Már csak egy jó név kellett nekik, amit a Barbarella című sci-fi főgonosza szinte tálcán kínált. Ami ezután történt, az szinte tündérmese. Első lemezük, a Duran Duran hatalmas siker lett. Nemcsak a zenéjükkel, hanem a megjelenésükkel is sokkolták a világot. Amire sokszor egy kis polgárpukkasztással rá is tettek egy lapáttal. Az elsők között elkészült klipjüket, a Girls on Filmet egyetlen csatorna sem merte főműsoridőben játszani. Ilyen debütálásra szinte senki sem számított, a Girls on Film mellett nagyot szólt a Planet Earth, a Careless Memories és a Nightboat is. A világsikerre egy évet kellett várniuk, az 1982-es Rio nagylemez minden várakozásukat felülmúlva teljesített. Egy újabb angol banda született, amelynek sikerült meghódítania Amerikát is. Második lemezes tengeren inneni előadóként amerikai stadionokban játszani elképesztő nagy dolog a mai napig. Pedig a recept nem volt bonyolult, csak olyan slágerek kellettek hozzá, mint a Hungry Like a Wolf, a Save a Prayer, a Rio. Mondjuk azt sem árt megemlíteni, hogy a csapat tagjai elnyerték a szépfiúk-státust is. Ez és ösztönös tehetségük mellett John Taylor basszusalapjai, Nick Rhodes folyamatos kísérletezései az elektronikával, Andy Taylor virtuozitása a gitárokkal, Roger Taylor ritmusérzéke és Simon LeBon hangja a legnagyobbak közé tudta emelni őket.

Sikerük 1986-ig töretlen volt, majd a Duran Duran kettévált, Arcadia és Power Station névvel folytatták. E nem túl sikeres formációkból aztán újjáalakult a Duran Duran, az eredeti tagokból mára Roger és John Taylor, illetve Nick Rhodes és Simon LeBon maradtak. Ez is az egyik fontos kovásza a zenekarnak: a folyamatos képesség a megújulásra és az, hogy ügyesen lavíroztak a stílusok között. Nem vetették meg Andy Warhol vagy David Lynch barátságát, de tudtak írni diszkóslágereket is. A \'86-os krach után nem sokan hihették, hogy olyan albumokat fognak még kiadni, mint a Notorius, a Big Thing, a nagy visszatérést jelentő Wedding Album, aztán az Astronaut és a többi, egészen a Paper Godsig. Zenéjük több generációra volt hatással globálisan. Stílusuk nehezen besorolható, mindig meg tudják előzni az aktuális divathullámokat, ha nem épp ők gerjesztik azokat.

Többek között a felsoroltak miatt is vállalkoztam arra, hogy lesz, ami lesz, megnézem őket Zágrábban. A zenekar pontban negyed tízkor lépett a színpadra, a dögös, turné- és lemezcímadó Paper Gods után jött a ’84-ben megjelent Arenán található Wild Boys, amire aztán máris robbant a közönség. A zenekar olyan természetességgel és lazasággal tolta a 33 éves dalt, hogy nem maradt ülve a lelátókon senki. Látszott rajtuk, hogy élvezik a built.

Minden percre akadt egy világsláger, a Hungry Like a Wolf és a James Bond-filmbetétdal, View to a Kill után jött a személyes kedvencem, a Come Undone. Amely dalban az Andy Taylort már jó néhány éve helyettesítő Dominic Brown gitáros megmutathatta, miért is választották őt csapattagnak. Brown a fellépéseken a szerénység és a szakmai tudás valóságos szimbóluma, pont annyit tesz hozzá, amennyit kell. De Anna Ross és Erin Stevenson vokalistákat és a szaxofonos Simon Willescroft sem hagynám ki a dicsérendő közreműködők sorából, remek és elismert sessionzenészek ők is.

A setlist egyébként elég eklektikusra sikeredett, a Paper Gods mellett természetesen a Rio című album dominált. Szerencsére elhangoztak olyan csemegék is, mint a Big Thing I Don’t Want Your Love-ja, vagy az 1995-ös Thank You nagy slágere, a White Lines. Nem maradt ki a Save a Prayer, a Notorius és a Sunrise sem.

A közönség szinte az összes slágert kivülről fújta, nem csak a Riót vagy a Girls on Filmet, hanem a Hold Back The Raint vagy az utolsó lemezük nagy slágerét, a Last Night in the Cityt is. A koncert csúcspontja egyértelműen a Wedding Albumról játszott Ordinary World volt, amit Simon LeBon minden olyan embernek ajánlott, aki már veszített el valakit az életében. Ő maga a nemrég elhunyt édesanyjáról emlékezett meg a szám előtt.

A szomorúbb perceket az állandóan mosolygó John Taylor hamar feloldotta, bőgőzése, megjelenése, lazasága a mai napig unikummá teszi őt a színpadon. Simon hallhatóan megfázva lépett a színpadra, de szinte egyetlen hangot sem vétett, Rhodes pedig szokása szerint ki sem látszott a szintijei mögül. Bár a durván másfél óra játékidőt keveselltem, mégsem maradt bennem hiányérzet. Ilyen profi produkciót sajnos ritkán látni. A show-elemek hiánya és a kivetítő egyszerűsége ellenére sem. Őszintén örültem, hogy végre olyan együttest láthatok, akik zenélni jöttek, és nem bohóckodni.

Ismerve a csapatot a következő lemezük is a helyén lesz, ebben egészen biztos vagyok. Olyan a Duran Duran, mint a jó bor, idővel nemesedik, és bár tudom, sokaknak egyenlők ők a nyolcvanas évek diszkódalaival, mégis érdemes újabb lemezeikkel is próbát tenni. Nagyon sajnálom, hogy lassan az összes kedvenc zenekaromért külföldre kell utaznom, a Duran Duran esetében ezt mégsem bánom, sőt bármikor újra megtenném, gondolkodás nélkül. Meggyőződésem, hogy a zenekar neve egyet jelent a minőséggel. Ahogy a koncert után az arcokat figyeltem, nagyon úgy tűnt: ezzel a véleményemmel nem vagyok egyedül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.