Ránk gyulladt a világ, és már meg sem rémülünk

Háborúk, menekültek és terroristák: a World Press Photo kiállítása ezúttal sem az örömről mesél.

Ficsor Benedek
2017. 09. 24. 16:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a baljós jelekre fittyet hányva eddig csak legyintett a vészmadarakra, akik szerint a világ a pusztulás felé rohan, semmiképpen se nézze végig a Wolrd Press Photo pályázat győztes képeiből nyílt kiállítást. A Néprajzi Múzeumban bemutatott fotók ugyanis még akkor is a mélybe rántják a nézőt, ha tudatosítja magában, hogy a sajtófotó lényege éppen a konfliktus. Egy kép ebben a kontextusban annál erősebb, minél érzékletesebben mutatja be a megszokott, biztonságos világunkból kiszakadt, váratlan, tragikus vagy felemelő pillanatot. És bár utóbbiból is akadt jó pár, a kiállítás alapján a világ 2016-ban nem az örömről és a katarzisról szólt.

Elég csak megnézni a nagydíjas munkát, Burhan Özbilici, az AP amerikai hírügynökség fotósának képét ahhoz, hogy megértsük, a pusztítás a mindennapok része, nincs menekvés, a rettenet bárhol utolérheti az embert. A török származású fényképész tavaly december 19-i munkája nem ígérkezett túlságosan izgalmasnak: egy kiállítás megnyitóján kellett fotóznia. Az ankarai művészeti galéria azonban hirtelen pokollá változott, amikor Andrej Karlov orosz nagykövet beszéde alatt a testőrség egyik tagja pisztolyt rántott elő, és megölte a diplomatát. A közönség rémülten menekült fedezékbe, Özbilici egy oszlop mögé húzódott, és elkezdett fotózni.

A gyilkos, kezében a fegyverrel, dühösen járkált fel-alá, és közben azt kiabálta: Ne feledjétek Aleppót, ne feledjétek Szíriát! Később kiküldte az embereket a teremből, majd a török különleges egység tagjaival vívott tűzpárbajban meghalt. Kiderült, a férfi szolgálaton kívüli rendőr volt, aki a testőrség tagjának álcázta magát, így jutott be a megnyitóra, hogy ott a nagyköveten álljon bosszút Oroszország szíriai beavatkozásáért. Özbilici képei percek alatt bejárták a világhálót, több millióan láthatták testközelből a merénylőt.

És éppen ez volt a legfőbb ok, amiért a World Press zsűrijében komoly vita alakult ki a leghíresebb felvételekről. Stuart Franklin, a zsűri elnöke, a döntés után rögtön el is határolódott a nagydíjas fotótól. Franklin nem mellékesen a világ egyik leghíresebb fényképének készítője, ő fotózta le 1989-ben a Tienanmen téren a tankok elé álló férfit. Ezúttal úgy vélte, Özbilici munkája hőst farag egy terroristából, és a kép körüli médiafelhajtás hasonló tettek elkövetésére buzdíthat. A bíráló bizottság egy másik tagja, Joao Silva eltérő véleményen volt: „Úgy látom, hogy a világ egy szakadék széle felé menetel. Ez a kép számomra arról szól, ami Európában, Amerikában, a Távol-Keleten, a Közel-Keleten és Szíriában folyik. Ez a gyűlölet arca.” A fotós csak annyit mondott a képekről, ő csak végezte a munkáját, ha nem így tesz, utólag azt kérdeznék tőle, miért nem fotózott.

A gyűlöletnek azonban nem csak egy arca van. A kiállításon Szíriától a Fülöp-szigetekig, a Földközi-tengertől az Egyesült Államokig követhetjük nyomon az emberi pusztítás nyomait. A különféle kategóriák (amelyekben egyedi és sorozatképeket külön díjaznak) nyertesei szinte kivétel nélkül a velünk élő borzalomra reagálnak. És a képeik jelentős része a jelen mellett a jövő apokaliptikus üzenetét is magában hordozza azzal, hogy elsősorban a gyermekekre koncentrál, óhatatlanul is feltéve a kérdést: mi lesz a világból, ha a legártatlanabbak is ennyit szenvednek? Az édesanyja karjában fekvő sebesült kisgyermek Kabulból; Moszul ostroma alatt az utcán zokogó, kétségbeesett kislány; a drogdílerek ellen hirdetett háborúban meggyilkolt apját sirató árva; egy légitámadásban megsebesült, fájdalmas mozdulatba dermedt, törmelékkel és vérrel borított szíriai kisfiú; egy észak-iraki menekülttáborban fekvő lány, akit édesanyja próbál megnyugtatni, de egy simogatás aligha feledtetheti az Iszlám Állam által elkövetett borzalmakat.

És a sor hosszan folytatható, az ukrajnai konfliktustól, a menekültválságon át a zikavírus miatt kisfejűséggel született csecsemőkig. Még a fegyveres konfliktusoktól, nyomortól és betegségektől távol, egy kínai tornásziskola növendékeiről készült kép is különös nyomot hagy az emberben, mintha a lábujjaikat edző lányok tekintetében is ott rejtőzne a reménytelenség. Ami a tárlat végére a mi szemünkbe is beköltözhet. A kiállítás után kicsit úgy érezhetjük, a világ most épp olyan, mint Valerij Melnyikov orosz fotós díjnyertes ukrajnai felvétele. A képen egy égő házból kirohanó nőt és egy, a romok felé tekintő férfit látunk. A menekülő nő arca még csak rémületről sem árulkodik, a szenvedés természetessége tükröződik róla.

Nincs ez másként a természetfotók esetében sem. Bár a sorozatával harmadik díjat nyert Máté Bence bámulatos képein az állatvilág emberi pusztítástól független időtlensége és állandósága jelenik meg, a díjnyertes felvételek már legyilkolt orrszarvút és halászhálóba akadt teknőst ábrázolnak, jelezve, hogy beavatkozásunk az élővilág rendjébe végzetes következményekkel jár.

Csupán néhány kép hozhat enyhülést. A korábban a kihalás szélére sodort pandák megmentéséért folytatott küzdelmet dokumentáló sorozat például, amely a fentiekkel ellentétes folyamatban az élet naposabb oldaláról tudósít. De a spanyolországi Ibi városában évente megrendezett álpuccs képsorai is bizakodásra adhatnak okot. A település lakói minden december 28-án két táborra szakadnak, a hatalmat magukhoz ragadó „lisztesekre”, akik képtelen törvényeket hoznak, és felforgatják a város életét, és a rendet helyre állítani kívánó ellenzékiekre. A felek tojással, liszttel és petárdákkal esnek egymásnak, a nap végére összegyűlt köztéri büntetéseket jótékony célra ajánlják fel. Az emberbaráti anarchia gyönyörűen példázza, milyen nehéz manapság megkülönböztetni a normalitást a hatalom őrületétől. 

– A látogatók egy kicsit más emberként lépnek ki a kiállításról – fogalmazott lapunknak Révész Tamás fotóművész, a tárlat magyarországi szervezője. – Aki végignézi a képeket, jobban megismeri a világot, az életet maga körül, és sokkal nagyobb empátiával viseltetik majd minden konfliktus iránt, legyen szó a szegénységről, háborúkról vagy a menekültekről.

A szervező elmondta, a World Press szakemberei a díjazás előtt rendkívül szigorúan leellenőrzik a képeket, hogy történt-e bármilyen változtatás azokon. Vagyis, hogy a fotósok nem utólagos módosításokkal érték el a kívánt hatást, sőt, független bizottságok azt is vizsgálják, vajon a riporter tényleg járt-e azon a helyszínen, ahol állítása szerint a fotó készült. Erre azért is van szükség, mert az elmúlt években több hamisított alkotás is bekerült a legjobbak közé. Most azonban mindenki hihet a szemének, hangsúlyozta Révész Tamás, a kiállításon a valóságot láthatjuk.

A World Press Photo idei tárlata Máté Bence Láthatatlanul című, 36 természetfotót felvonultató kísérő kiállításával együtt október 23-ig látható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.