Sörgyári csobbanás Budafokon, a Római-part trendivé válása előtti hangulattal

Az Art Quarter Budapest néhány év múlva már nem csak a nevében lehet a főváros egyik művésznegyede.

Tölgyesi Gábor
2017. 09. 06. 19:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Dél-Buda igazán csattanós választ adott arra a kuplerájra, amivé pár év alatt a Római-part változott. Reméljük, hogy minél később válik hasonló népszórakoztató központtá ez a partszakasz, mert annyi szent, hogy ez a viszonylagos nyugalom – sajnos – nem fog örökké tartani” – írta két évvel ezelőtt a Magyar Narancs, amikor gasztrokritikusa kikötött a budafok-hárosi kompház szomszédságában található Vasmacska teraszon.

Fél percre innen, a Nagytétényi út túlsó oldalán hasonló gondolatok kavaroghattak azok fejében is, akik az elmúlt hétvégét az egykori Haggenmacher sörgyárban töltötték: a Római-part trendivé válása előtti idők hangulatát idézi a Duna-part szinte érintetlen vadsága, a gyárépületek környezetét átszövő ősfás park is. Igaz, az élmény, a környék féltése viaskodott bennem az önzetlenebb gondolatokkal: ezt azért minél több embernek látnia kellene. Az itt található Art Quarter Budapest ugyanis megállíthatatlannak tűnik: néhány év múlva már nem csak a nevében lehet a főváros egyik művésznegyede.

A belvárosból érkező felfedezőknek nem kell ide olyan nagy utat megtenniük, mint amit a térkép sejtet:

a Délitől a vonatút negyedórás, a Kelenföldi pályaudvartól hét perc.

Ami pedig a varázslatos gasztroélményt illeti, a Haggenmacher udvarban abban is részünk lehetett: vasárnap az érsekcsanádi Rév Csárda jóvoltából itt főtt az ország legjobb halászleve, ami 2014-ben megkapta a Gault et Millau kulináris örökség díját. Igaz, ezúttal nem a konyhaművészet iránt érzett kíváncsiság hajtott ide, inkább saját szememmel szerettem volna meggyőződni arról, az elmúlt években miként lakták be az ipari épületeket a kortárs művészek, és vittek életet az 1923-ban bezárt sörgyár falai közé. Erre kiváló alkalmat adott a Haggenmacher Art – mivé lett a sörgyár? címmel meghirdetett program, míg a helyszínt az Art Quarter Budapest igazgatójával, Lóky Tamással jártam be.

Ganz Ábrahámhoz hasonlóan a Haggenmacher fivérek is Svájcból települtek át Pest-Budára a XIX. században. Károly elsősorban a malomipari találmányai révén, gőzmalmaival írta be nevét a polgárosodó és iparosodó Magyarország történetébe, míg bátyja, Henrik a promontori sörfőzde tulajdonosaként, amelyet még egy bécsi szállodás, Frohner János kezdett el építeni a budafoki borhegy lábánál. A Haggenmacher az 1880-as évekre termelékenységben már a második volt a Dreher mögött, a két dinasztia az 1900-as évek elején házasodás útján is egyesült. A budafoki sörgyár sorsát végül a trianoni békediktátum pecsételte meg, a kisebbé vált Magyarországon ugyanis jóval kevesebb sör fogyott. A Haggenmacher család Budapest legnagyobb adófizetői közé tartozott, tagjai elkötelezett emberbarátságukról is ismertek voltak. A vészkorszak idején Sztehlo Gábor evangélikus lelkész nagybátyja, Haggenmacher Ottó volt az, aki Gellért-hegyi villáját menedékül adta mintegy harminc üldözött zsidó gyereknek, s az ellátásukról is gondoskodott.

A gyár épületeit a 2000-es évek elején vásárolta meg Wolfgang Bartesch, aki a rendszerváltás után az első független autókölcsönző cég tulajdonosaként vált ismertté. Bartesch orvostanhallgatóként szeretett bele a magyar fővárosba, s egy Bonnba települt erdélyi szász família sarjaként mert olyat álmodni Budafokon, ami miatt

a Forbes magazin néhány hónapja úgy ítélte, ő annak a száz embernek az egyike, aki jobb hellyé tette Budapestet.

Wolfgang Barteschnek nem volt kétséges, hogy a Haggenmacher falai között helye van a kortárs művészetnek, s talán kicsit meg is elégelte, hogy felesége, a festőművész Christa Bartesch telente fűtetlen barakkokban, síruhában fest.

Az ipari ingatlanok kulturális hasznosítása Budapesten nem mindig sikertörténet, az újpesti bőrgyárban nyílt kortárs művészeti központ például csak három évet élt meg. – Itt minden alapja a fenntarthatóság – hangsúlyozza Lóky Tamás, aki már hat éve irányítja itt az Art Quarter Budapestet, s az intézmény működtetése elmondva tényleg egyszerűnek tűnik.

A Haggenmacher épületeit részben kreatívipari szereplőknek − nyomdának, dokumentumfilmes cégnek, csokoládéműhelynek, táskatervezőknek − adták bérbe, az Art Quarter fényben úszó műtermeiért és stúdiólakásaiért is bérleti díjat szednek a külföldi és magyar képzőművészektől.

A már felújított magtárépületre felvett banki hitel törlesztőrészletei is ebből fizethetők, a geotermikus hő felhasználásának köszönhetően pedig a rezsi alacsony. A magtár felsőbb emeletein kapott helyet a Hollandiából áttelepült Spatial Sound Institute, amely 4D-s hangzással akár azt a hatást is el tudja érni, hogy a talpunk alatt fütyüljön a szél.

A kétnapos fesztiválon láthattuk, hallhattuk, a fantázia nem ismer határt. Szeptember 17-ig azonban még megnézhetjük itt az Art Quarter és az Everybody Needs Art művészettörténeti utalásokban gazdag kiállítását, a Csobbanást, amelyet a víz inspirált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.