A szobrász, aki egymásnak feszíti a nagyhatalmakat

Feng Lu művei viccesek, ironikusak, provokatívak, gyakran politikusak és meglehetősen tekintélyellenesek.

R. Kiss Kornélia
2017. 10. 11. 15:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különleges kínai alkotó dobta fel a szeptemberi bécsi művészeti vásár, a Vienna Contemporary hangulatát. Főleg közép- és kelet-európai galériák hozzák el ide azokat a műveket, amelyeknek alkotói már befutottak a nemzetközi művészeti piacon, és persze azokat is, amelyekkel reményeik szerint még csak a jövőben fognak robbantani. Kevés galéria vállal fel távol-keleti, afrikai vagy dél-amerikai alkotásokat, ami egyben azt is jelzi, hogy ezek egyelőre kockázatosabb vállalkozásnak számítanak az európai piacon. Az aktualitás és a humor persze sokra képes, kiváltképp együtt.

Talán ez járt a berlini Michael Schultz Galéria vezetőinek fejében is, akik Feng Lu műveit hozták el Bécsbe, és egyenesen a standjuk bejárata elé tették ki őket a művészeti vásáron, hátha többen betérnek hozzájuk. Igaz, a kínai művésszel azért nem zsákbamacskát kezdtek árulni, mert Feng Lu ismert névnek számít, legalábbis Németországban, ahol tizenhárom éve él, és ahol már tucatnyi kiállításon láthatta műveit a közönség.

Színes szobrai szinte mindegyikére igaz, hogy vicces, ironikus, provokatív, gyakran politikus és meglehetősen tekintélyellenes. A szobrász sokat foglalkozik Amerika és Kína versengésével is, a két nagyhatalom viszonyát több alkotása megjelenítette már. Például látjuk az amerikai és a kínai embert egy régi, klasszikus téglából épült gyárkémény tetején hadakozni, amelynek a felső részét paradicsomkonzerves dobozokból építették. A harcoló felek a kéményből előtörő paradicsomlé-tölcsérben ölik egymást.

Feng Lu szobrai epoxigyantából készülnek, s olajfestékkel festi meg őket. Láthatóan nem csak a kínai–amerikai vetélkedés érdekli, az Egyesült Államokkal kapcsolatban úgy általában szívesen fogalmaz meg társadalomkritikát, és szívesen mutat be ironikusan olyan közszereplőket, akiket széles tömegek csodálnak, már-már istenként tisztelnek. Politikusokat, vallási vezetőket is kipécézett már, Mao Ce-tungot például szfinxként ábrázolta, de nem járt sokkal jobban a kentaurpüspök és a jógi sem. A képen látható műve a Hollywoodi hírességek sétánya (2017) címet viseli, a tojástartóban láthatólag kínlódnak az egyediségüktől megfosztott, szerencsétlen tojások, amelyeknek az az érdekességük, hogy mindegyik kétségbeesett arc Feng Lu önarcképe. De ott van az a szobra is, amit a galéria szintén elhozott a Vienna Contemporaryra, és ami Donald Trumpot ábrázolja egy szánandó malac (vagy mopsz?, nehéz eldönteni) testével és kis fülekkel – láthatóan ő sem élvezi a helyzetet. A művész 1979-ben született Kínában, jelenleg Berlinben él.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.