A Katona József Színház a közélet ütőerén tartja az ujját. Előadásai az absztrakció különböző szintjein ugyan, de egyaránt aktuális társadalmi problémákra reflektálnak. A darabválasztások nagy része érzékenységről és jó ízlésről, az értelmezések pedig megfelelő arányérzékről tanúskodnak. A hatásról mindent elmond, hogy az előző évadban az előadások átlagosan 106,5 százalékos nézettséggel mentek.
Az aktualitások természetesen indulatokat gerjesztenek, így a Katona sem kerülhette el a botrányokat. A Szögi Lajos tiszavasvári tanár kegyetlen meggyilkolását feldolgozó Az olaszliszkai című előadásuk egy kiragadott – Gyurcsány Ferenc hírhedt sorait idéző – mondat miatt vált mindazok céltáblájává, akik anélkül ítélték el a produkciót, hogy egyáltalán megnézték volna. Pintér Béla darabja, a világklasszis sportoló és a vidéki város polgármestere feleségének viszonyát elbeszélő A bajnok pedig azzal okozott komoly sajtóbotrányt, hogy történetében felidéz egy fideszes politikusról szóló pletykát.
Ám míg a felhorkanások csupán hetekig visszhangoznak, az előadások akár évekig is műsoron lesznek még, bizonyítva a színházi reflexió létjogosultságát. A Katona társadalmi küldetésének jelentőségét azonban paradox módon nem a sikerek, hanem egy kudarc kapcsán mérhetjük fel igazán. Múlt pénteken mutatták be a Kamrában Lucy Kirkwood Munkavégzés során nem biztonságos (eredetileg: NSFW, vagyis Not Safe For Work) című darabját. A produkció, mintha csak keserű travesztia lenne, tökéletesen alkalmas rá, hogy mondatról mondatra tegye nevetség tárgyává a színház eddigi teljesítményét. A végeredmény persze nem visszavonhatatlanul tragikus, hiszen ez a darab, legyen bármilyen ünnepelt is a szerzője Londonban, még egy kevésbé nívós színház renoméját sem lenne képes tönkretenni, az előadás félresiklott kérdésfelvetései ráadásul szinte tételszerűen mutatnak rá, hogy miért fontos a közönségnek egy olyan intézmény, mint a Katona.
Az előadás története több szállal kötődik a fent idézett botrányokhoz. Máté Gábor, a Katona igazgatója, a Munkavégzés során nem biztonságos rendezője a magyar társadalom jelenlegi lelkiállapotáért legalább felerészben a sajtót tartja felelősnek. Egyebek között azokat újságírókat, akik személyeskedő bulvárszenzációt kreáltak a fontos kérdéseket feszegető produkciókból. A fiatal brit szerző darabjának kiválasztásában így személyes motivációt is felfedezhetünk, ami, ez esetben legalábbis, nem feltétlenül segítette az előadást abban, hogy a kisszerű konfliktusoknál messzebbre tekintve érvényes problémafelvetéssel reagáljon a közélet állapotára.