Keresztény vallomások nem plakátszinten

Csernus Tibor, Szalay Lajos, Kondor Béla, Borsos Miklós és Tóth Menyhért: nagymesterek a Várkert Bazárban.

Tölgyesi Gábor
2017. 10. 24. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Jobboldali fasiszták” – ez a rágalom bizonyos körökben a mai napig él a Római iskola festőiről. Legalábbis egy művészettörténész barátom szerint, akivel még nyáron arról beszélgettünk, milyen szégyenletes kavarás folyt Aba-Novák Vilmos székesfehérvári kiállításának megnyitója körül. Ő nem csodálkozott: Aba-Novák is tagja volt ugyanis a Római iskolának, s mint ilyennek, „kijárt” a botrány. Pedig a magyar állam nem azért hirdetett a római Magyar Akadémia alapításának évétől, 1928-tól fiatal művészeknek római ösztöndíjat, hogy Mussolini beszédeit tanulmányozzák: az akadémia kurátora, Gerevich Tibor művészettörténész inkább az itáliai művészet − a régi és új – irányába szerette volna terelgetni őket, hogy lássák, a német és a francia műtermeken, galériákon túl is volt-van élet.

A Kogart művészettörténésze, Fertőszögi Péter a Római iskola alkotóiról ennél jóval árnyaltabban fogalmazott nemrég. „A két világháború között az erős katolikus egyház freskók és oltárképek megfestetésével nagyon jól tudta a Római iskola nagymestereit a saját céljaira használni, ezért kellett a későbbiek során megbűnhődniük. A második világháború után indexre kerültek, klerikális művészeknek nyilvánították őket, s nem kaptak megjelenési lehetőséget. Patkó Károly vagy Aba-Novák Vilmos ezt már nem élte meg, ők a második világháború idején meghaltak. Ez a bélyeg nagyon lassan halványodik: a Római iskoláról a mai napig nem beszél úgy a művészettudomány, ahogy az a minőségében megilletné.” Fertőszögi Péter fejtegetése persze nem egy elméleti diskurzus során hangzott el, hanem a Várkert Bazár január 14-ig látható kiállítása, az Ég és Föld között minapi megnyitóján. A korábban Debrecenben, Győrben és Kolozsváron bemutatott tárlat apropója a reformáció 500. évfordulója, így első terme, amely a Római iskolával indul, akár formabontónak is nevezhető: Aba-Novák vagy Molnár C. Pál művészetét átjárja a katolicizmus. De hát a hitvallás közös, s a kiállítás szempontjából valójában nem számít, hogy például az özönvíz története katolikus, protestáns vagy zsidó művészt inspirált-e. (És sokkal könnyebben értelmezhető is, mint például a brit képzőművész páros, Gilbert és George muszlim nőket ábrázoló képe a Luther és az avantgárd című kiállításon Wittenberg régi börtönében.)

A XVIII−XIX. századig magától értetődő volt, hogy a művészeti alkotások egy része szakrális, spirituális indíttatású, de hogy ma mennyire könnyű vagy nehéz művészként – vagy egyáltalán − a hitet megvallani, akár alkotásokon keresztül is, erről megoszlanak a vélemények. A fiatal képzőművész, Polgár Botond szerint – aki a rabbinikus legendák csábító démona, Lillith szobrával van jelen a kiállításon – a hitvallásban semmilyen nehézség sincs, legalábbis neki magától értetődő. Más kérdés, hogy egy alkotót a műteremben legalább kétféle, a fogalmi és a plasztikai gondolkodás irányít − azaz arra is törekszik, hogy ne a jó szándékú középszernél kössön ki az alkotói folyamat végén. Kókai-Nagy Viktor református lelkész – a kiállításhoz kapcsolódó album, A Biblia mindenkié társszerkesztője − szerint viszont Magyarországon a szocializmus idején elvették az emberektől a jogot, hogy szabadon beszéljenek a hitükről, s valójában ma is tabutéma nálunk, szemben Kelet- és Nyugat-Európával. „Plakátszinten persze beszélnek róla, de valójában nem tudjuk, a vezetőink vallásosak-e, s ha igen, milyen vallásúak, járnak-e rendszeresen templomba vagy sem. Erről például Németországban magától értetődő beszélni, még a kancellár, Angela Merkel is felvállalja a hitét nyilvános beszélgetéseken.”

Fertőszögi Péter szerint a nehézség több forrásból fakadhat: egyrészt a szocializmus rányomta a bélyegét arra, hogy lehetett-e egyházi alkotást csinálni vagy sem. Másrészt problémát jelenthet, ha egy-egy téma – a kiállítás esetében a Biblia – a művészi minőségnél fontosabbá válik. „Egy középszerű művésznél a téma a hangsúlyosabb, amelyet inkább illusztrál. A nagymesternél, az igazi művésznél viszont a téma inspiráció, egy alapvető gondolat, amit olyan magas szinten tud kifejezni, hogy a mű túlmutat a témán, s önálló műalkotássá válik.”

Abban mindenesetre kételkedem, hogy a kurátoroknak nehézséget jelentett volna megrendezni a kiállítást: Csernus Tibor, Szalay Lajos, Kondor Béla, Borsos Miklós, Tóth Menyhért vagy Péreli Zsuzsa ugyanis egytől egyig nagymester, műveik – amelyek egy része a Kogart gyűjteményét gyarapítja – nemcsak bibliai betűkből, hanem eleven lélektől inspiráltak. Nem is ütköztem meg azon, mikor a kiállítás bejárásakor Kókai-Nagy Viktor azon morfondírozott: a képek tiszteletének tilalmát a protestáns egyházak talán túl szigorúan vették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.