„Jobboldali fasiszták” – ez a rágalom bizonyos körökben a mai napig él a Római iskola festőiről. Legalábbis egy művészettörténész barátom szerint, akivel még nyáron arról beszélgettünk, milyen szégyenletes kavarás folyt Aba-Novák Vilmos székesfehérvári kiállításának megnyitója körül. Ő nem csodálkozott: Aba-Novák is tagja volt ugyanis a Római iskolának, s mint ilyennek, „kijárt” a botrány. Pedig a magyar állam nem azért hirdetett a római Magyar Akadémia alapításának évétől, 1928-tól fiatal művészeknek római ösztöndíjat, hogy Mussolini beszédeit tanulmányozzák: az akadémia kurátora, Gerevich Tibor művészettörténész inkább az itáliai művészet − a régi és új – irányába szerette volna terelgetni őket, hogy lássák, a német és a francia műtermeken, galériákon túl is volt-van élet.
A Kogart művészettörténésze, Fertőszögi Péter a Római iskola alkotóiról ennél jóval árnyaltabban fogalmazott nemrég. „A két világháború között az erős katolikus egyház freskók és oltárképek megfestetésével nagyon jól tudta a Római iskola nagymestereit a saját céljaira használni, ezért kellett a későbbiek során megbűnhődniük. A második világháború után indexre kerültek, klerikális művészeknek nyilvánították őket, s nem kaptak megjelenési lehetőséget. Patkó Károly vagy Aba-Novák Vilmos ezt már nem élte meg, ők a második világháború idején meghaltak. Ez a bélyeg nagyon lassan halványodik: a Római iskoláról a mai napig nem beszél úgy a művészettudomány, ahogy az a minőségében megilletné.” Fertőszögi Péter fejtegetése persze nem egy elméleti diskurzus során hangzott el, hanem a Várkert Bazár január 14-ig látható kiállítása, az Ég és Föld között minapi megnyitóján. A korábban Debrecenben, Győrben és Kolozsváron bemutatott tárlat apropója a reformáció 500. évfordulója, így első terme, amely a Római iskolával indul, akár formabontónak is nevezhető: Aba-Novák vagy Molnár C. Pál művészetét átjárja a katolicizmus. De hát a hitvallás közös, s a kiállítás szempontjából valójában nem számít, hogy például az özönvíz története katolikus, protestáns vagy zsidó művészt inspirált-e. (És sokkal könnyebben értelmezhető is, mint például a brit képzőművész páros, Gilbert és George muszlim nőket ábrázoló képe a Luther és az avantgárd című kiállításon Wittenberg régi börtönében.)