Kevés a rajzóra, ezért nem értjük a modern festészetet

Ember legyen a talpán, aki megoldást tud kínálni, hiszen a gyerekek óraszáma így is nagyon magas, a diákok túlterheltek.

Dominka Ede Harald
2017. 11. 21. 16:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az általános iskolai rajz és vizuális kultúra tantárgy érthető okokból mára elkanyarodott a szinte kizárólag művészi-esztétikai szemlélettől, hiszen szükséges a televízió, az internet szöveggel szembeni képi túlsúlyának kezelése, értelmezése, ha már ilyen vizuális környezetben élünk. A kisiskolások tantárgyi összetételének kérdése sosem lesz problémamentes a különböző igények miatt. Ami a rajzóra gyakorlati részét illeti, bennem az az emlék marad meg leginkább, amikor sikerült pár hengert és kockát fényekkel és árnyékokkal normálisan megrajzolni. Ám ott is mindig hezitáltam, ez kell-e, avagy meghagyni a gyerekrajzokat, azokra építeni valamiképpen, ha ilyet lehet. Ez utóbbiak ugyanis olyan informatívak a gyerek lelki világáról és családi viszonyairól, hogy a hozzáértő úgy olvas belőle, mint a zenész a kottából. A művészi rajz viszont többek számára a kudarcot jelentheti, ha ebben nem tehetségesek. A rajzolás és a művészettörténet együtt vezethetne a terület csúcsa, a kortárs festészet megértéséhez is, ám a heti egy rajzóra erre jó eséllyel alkalmatlan.

Ember legyen a talpán, aki megoldást tud kínálni, hiszen a gyerekek óraszáma így is nagyon magas,  a diákok túlterheltek. De miért kellene érteni a kortárs festészetet? Hát, a legkevésbé sem sznobériából, hanem azért, mert a nyelvünkön túli finom eszközökkel reflektál a világunkra, például arra a feltörekvő vizualitásra is, amely felé tendál az iskolai rajzóra. Na és? – hangzik el olykor a művészetben kevésbé jártasaktól, mondván, minden reflexió szubjektív, miért lenne egyik jobb, mint a másik? A most 92 éves Madeleine Chapsal francia újságíró, az interjúkészítés egyik legnagyobb mestere az írók kapcsán jegyezte meg, hogy egyesek „elálmélkodnak: miért értékesebb az ő véleményük, mint akárki másé? Pedig értékesebb”. Nem azért, mert zseninek született, hanem mert szüntelen e látásmódban trenírozza magát. Ugyanez érvényes a festőre is, akinek a képei az egyén és a közösségek számára egyaránt releváns üzenetet hordoznak.

Az ősember barlangfalakra festett képeinek funkcióját ismerjük, a fényképezőgép korszakát megelőző portréfestészet szerepe is könnyen érthető – emlékeztet Fehér László Kossuth-díjas festőművész. A kortárs festészet befogadásával viszont sokan elakadnak, pedig az a legmodernebb jelenségekkel, a digitális képpel is dialogizál, s ilyen szempontból messze nem elefántcsonttoronyban keresendő korunk műterme. Annak ellenére, hogy mindent meg akarunk érteni, a befogadás nem feltétlenül megértés, erről már 1968-ban írta René Berger, hogy olykor csak érezni kell a műalkotást. Van olyan, hogy egy kép elementáris erővel, priméren hat – ezt pedig Schneller János művészettörténész említette éppen Bánki Ákos Lélekvirág című munkája kapcsán a Magyar Festészet Napja (MFN) októberi rendezvénysorozatának egyik összegző etapjában, az Együtt élni műtárggyal, együtt élni festménnyel című kerekasztal-beszélgetésen. Szerinte nemcsak a festmény, de általában a vizuális ábrázolás mikéntje, azaz hogy hogyan valósul meg és hogyan hat egy kép, ennek tisztázása ma nagyon háttérbe szorult a közoktatásban, ami pont a vizualitás előretörése idején aggályos.

Bráda Tibor festőművész remek kezdeményezése volt, hogy a kortárs festészetet közelebb vigye a nagyközönséghez. Ennek jegyében jött létre az MFN, mely idén tizenhatodik esztendeje egyre terebélyesedve egész programsorozattá nőtt, mind a fővárosban, mind vidéken, sőt számos határon túli kapcsolódási ponttal. Az Alapítók című tárlaton a tematikusan, motívumaiban összekapcsolódó Carmina Burana, Az első pohár bor és az Es Tibor című képekkel Bráda Tibor is szerepelt, s ennek apropóján is érdemes megnyugtatásképp megjegyezni, hogy távolról sem minden mai festmény befogadása embert próbáló. A többi alapítóval (Bayer Ilona, Fabók Gyula, Szentgyörgyi József és Zsolnai Gábor) október 18-át jelölték meg, Szent Lukács napját, aki a legenda szerint elsőként festhette meg Szűz Máriát ölében a kis Jézussal, s emiatt ő tekintendő a festők patrónusának. A festészetet érintő legjelentősebb, időben szerencsére egyre hosszasabb rendezvényről van szó, melynek 2017-től Verebes György Munkácsy-díjas festőművész a vezetője. Arculati megújulást szorgalmazott, rendezettebb kommunikációt, melynek köszönhetően a szakmai közönség mellett a nagyközönség is egyre nyitottabb, az MFN honlapján és Facebook-oldalán egyre bővebb, naprakész információkkal segítik az érdeklődőket – nyilatkozta lapunknak. A kiállítások mellett galériasétákra is gondoltak edukatív jelleggel. Számos kapcsolódó kiállítás is van, még határon túlról is társultak a kínálathoz.

A kiállítók közt egyaránt szerepeltek alapítók, visszatérők, állandó elem a Doyenek tárlata, akik már szinte lezárt életművel rendelkeznek, ők a 70 fölöttiek, időnként olyan is van, akire már csak emlékeznek, de mellettük képviselik magukat a fiatalok is. Alkotásaikat generációk szerint vegyesen tették ki esztétikai és szellemi szempontok alapján rendezve, de jellemzők a tematikus kiállítások is. Minden évben van egy vendégország, melynek egy régiója mutatkozhat be, idén ez a Bálnában Németország lehetett. A külső viszonyítási pont éppen azt a felvetést állítja fókuszba, hogy beszélhetünk-e sajátosan magyar arculatú festészetről, mely például a műkincspiac számára lényeges – teszi hozzá Verebes György, aki azt is kiemeli, hogy a művészeti programok szintje nem csökkenhet, nem bulvárosodhat, ehelyett a nagyközönségre úgy kívánnak figyelni, hogy igyekeznek bemutatni azokat a negligálhatatlan, generáló gondolati erőket, melyek innovatív emberek százait vagy akár ezreit indítanak a festésre.

Filp Csaba Munkácsy-díjas festőművészt is megkérdeztük, aki szintén kiállítója az MFN-nek, ő megerősítette, hogy például a Nyitott Műtermek Délutánja mellett valóban ez a hosszabb kiállítássorozat biztosíthat leginkább bemutatkozási lehetőséget a pályakezdő művészeknek, ahogy az intézményeknek, a galériáknak, kiállítóhelyeknek is. Az MFN-t erős integráló hatása miatt tarja kiemelten fontosnak, s biztatónak látja, hogy egyre koncentráltabb figyelem kíséri mindezt. Noha a nagy plénum előtt még mindig nem elég ismert, a kultúrműsorok csökkentése miatt is nagyobb igyekezetre van szükség – jegyzi meg, ezt szolgálja a széles spektrum bemutatása is. Mint mondja, akadnak olyan kortárs művészek, akik meg tudnak élni csupán a festészetből, de ez egy hektikus pálya, ahol időnként felbukkan egy-egy Júdás is, aki a nagyközönség értékítélete mentén kortársakat még nem mer hamisítani, de a 20-as, 30-as évek művészetét már igen, aki ideig-óráig élvezheti a pénzét, mielőtt lefülelik – ecseteli a művész.

A kerekasztal-beszélgetés elején Spengler Katalin műgyűjtőtől hangzott el az egyik legjelentősebb gondolat arra a kérdésre, hogy mi a festmény: „kommentár a jelenhez”. Akár egy irodalmi mű, a sajátunkon kívül más szemüvegén keresztül is látni a világot. Az előadók végezetül két irányt jelöltek még ki fontosnak, az egyik kifelé mutat, amikor egy kis ország szerintük úgy lehet ismert külföldön, ha bemutatja a kultúráját, s erre a festészetet alkalmassá teheti az, hogy részben nyelven felüliként jelenik meg. A másik a befelé mutató, az a réteg, mely nem a befektetésre gondolva venne műalkotásokat, hanem pusztán azért, mert a mondanivalója, a hatása, ereje tetszik neki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.