„Magyarországon a tudományban is posztkádári félkapitalizmus uralkodik”

Bárány Tibor filozófus szerint jót tenne, ha a közéleti publicisták tanulnának politikafilozófiát.

Lakner Dávid
2017. 11. 25. 18:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mi szólt amellett, hogy a korábban az interneten megjelent, tanulmányértékű recenziók könyvben is megjelenjenek?
– Az, hogy valami fenn van az interneten, nem jelenti, hogy örökkön-örökké elérhető lesz. A Kiskáté rovat most elég jó helyen van a Műút portálon, viszonylag sokan látogatják az oldalt, de bármi megtörténhet, és a szövegek egyszer csak digitális gettóba kerülnek. Ugyan fent vannak a neten, de nem vezetnek hozzájuk linkek, senki sem bukkan rájuk. Elképzelhető olyan helyzet, hogy ezek a szövegek jobban elérhetők lesznek könyvformátumban, mert tudjuk, hova kell nyúlni a polcon. De persze igaz, hogy a legtöbben egyre több mindent képernyőről olvasunk, és a Kiskáté továbbra is online rovat marad. Egyszerűen csak szerettük volna sokféleképpen elérhetővé tenni ezeket az írásokat.

– Mi indokolja, hogy a speciálisan a sajtóműfajok kategóriájába sorolt kritikák könyvben is elérhetővé váljanak?
– Ezek a szövegek 17-20 ezer leütés hosszúak, és ez már épp az a terjedelem, amelyben lehet értelmeset mondani egy könyvről. Illetve nem is feltétlenül magáról a könyvről, hanem a filozófiai kontextusáról. A rovat tíz éven belül megjelent, tehát kifejezetten kortárs angol nyelvű filozófiai kötetekről szóló kritikákat közöl. De nem az a leghangsúlyosabb, hogy a recenzens minősítse vagy értékelje a könyvet, hanem hogy megmutassa azokat a problémákat, amelyekről ma az angolszász filozófiai közegben vitatkozni szoktak. Amit mi tanulmányértékű kritikának hívunk, azt az angolszász világban egyszerűen esszének nevezik. A mi szerzőink nem elsősorban a kattintékonyságra utaznak, nem az a lényeg, hogy szerepeljen a szövegben néhány nagyon erős állítás, amely odavonzza az olvasókat. Az írások bonyolult gondolatmeneteket mutatnak be, mégis speciális filozófiai előképzettség nélkül is befogadhatók.

– Milyen kortárs filozófiai problémákról van szó a könyvben?
– Három éve azzal azt ötlettel kerestem meg a Műút folyóiratot, hogy szeretném megmutatni az analitikus filozófiát, amely virágzik, mégsem nagyon látszik Magyarországon. Még a művelt nagyközönség is keveset tud róla. Ennyiben tehát a kötet írásai kifejezetten az analitikus filozófiára koncentrálnak. Másfelől persze bekerült a kötetbe egy írás mondjuk Žižek könyvéről is, ő pedig minden, csak nem analitikus filozófus.

Az analitikus filozófia a 19. század utolsó évtizedeiben jött létre, eleinte a filozófiai és természettudományos gondolkodás és nyelvhasználat elemzését – vagyis analízisét, innen az elnevezés – jelentette. A filozófia többi ágától ma elsősorban a pedáns szigorúság, a nyelvi kétértelműségek kerülése, a minden részletre kiterjedő gondosság igénye különbözteti meg. Leginkább a matematikát, különösen pedig a matematikai logikát tekinti a tudományok eszményképének, és ebből eredezteti önmagát is.

– Az egyes fejezetek milyen szempontok szerint álltak össze?
– Van itt minden a klasszikus metafizikai kérdésektől – Milyen dolgok léteznek?, Megcáfolta-e a tudomány a szabad akaratot? – az egészen újszerű filozófiai felvetésekig, mint amilyenről Gébert Judit és Tőzsér János kötetzáró írása is szól, amely a valaha volt legsikeresebb Kiskáté-anyag. A szerzők azt a kérdést teszik fel, vajon tényleg jól műveljük-e manapság a tudományt, gondoljunk csak a versenyközpontú, publikációs kényszerre épülő napi gyakorlatra. Mindez az akadémiai világban sokunknak hétköznapi problémája. Folyamatosan publikációkat kell gyártanunk, ezért az idő nyomása alatt félig átgondolt cikkeket adunk le a folyóiratoknak, amelyeket aztán csak néhányan olvasnak el a szűk szakmánkból. Azt szoktam mondani, hogy a tudományosság modern rendszere olyan, mint a laissez-faire kapitalizmus. Elképesztő teljesítményre sarkallja a résztvevőket, akiknek az értékét kizárólag a konferencia-előadás és a tudományos publikáció határozza meg. Szigorúan meg van adva, melyik folyóirat-megjelenés mennyit számít. És annak függvényében kapsz állást, hogy milyen publikációid vannak, sikerül-e mondjuk a Mindban cikket közölnöd. Ezek a standardok persze sokak szerint Magyarországon csupán félig-meddig érvényesülnek, nálunk egyfajta posztkádári félkapitalizmus uralkodik. Számítanak a publikációk és a nehezen elért eredmények a nemzetközi versenyben, ám a személyes kapcsolatrendszer, vagy helyenként az uram-bátyám viszonyok is sok mindent meghatároznak. Erős ajánlat, hogy alakítsuk át a tudomány napi gyakorlatát, enyhítsünk a teljesítménykényszeren, lassuljunk le, igazodjunk a tudományos tevékenység természetes ritmusához. Persze sokan nem értenek egyet ezzel az elképzeléssel, nekem is vannak kételyeim, de biztos, hogy érdemes megvitatni.

– Lát még hasonló problémákat a magyar tudományos életben?
– Időnként alig veszünk tudomást arról, ami a saját szűk szakterületünkön kívül történik. Velem is megtörtént még fiatal phd-sként, hogy előadást tartottam egy tudományfilozófiai tanszéken, metaforaelméletről beszéltem, függvényekkel és mindenféle formális szemantikai finomsággal, és egyszer csak felállt egy idősebb tudós, és bejelentette: nem érti, mi ez az egész, mi a csudát akarnak az analitikus filozófusok. Vittem egy konkrét témát, ehelyett az egész analitikus filozófiát kellett volna megvédenem. A Kiskáté írásai talán abban is segítenek, hogy a fiatal kutatóknak ezeket a köröket előbb-utóbb ne kelljen majd megfutniuk.

– Miért szorulhatott háttérbe nálunk az analitikus filozófia?
– A magyar kultúra hagyományosan nem angolszász orientációjú. A német és francia filozófia sokkal nagyobb hatással volt a magyar szellemi közegre. És hát valljuk be, az analitikus filozófia tényleg tudományos filozófia, ami nem tesz jót a píárjának. Egy filozófiai szakcikk valóban olyan, mint mondjuk egy fizikus írása: rövid, tömör, precíz írásmű, amelyet nem elsősorban az élvezetért olvasunk. Nem arra fut ki a játék, hogy komoly interpretációs műveleteket végezzünk a szöveggel, és ez befogadói élvezetet okozzon nekünk. Másfelől viszont az analitikus filozófiai könyvek nagyon szisztematikusan építkeznek, olvasóként ezért könnyű felvenni a fonalat. Ráadásul gyakran szellemesek is. És az analitikus filozófia legkomolyabb erénye, hogy a szerzők higgadt, racionálisan érvelő szövegeket írnak. Ezekből pedig átsugárzik az a szemlélet, hogy bonyolult problémákat meg lehet ragadni világos, áttekinthető módon.

– Ellenben sokszor nagyon is provokatív állításokat fogalmaznak meg: vegyük csak az említett Tőzsér Jánost, aki az év elején József Attila versének elemzésével bolygatta meg az irodalmi-filozófiai nyilvánosságot.
– Az analitikus filozófia épp arra tanít, hogy a legmeghökkentőbb állítások mellett is lehet racionálisan érvelni. Tőzsér egyébként abban az írásban még csak nem is analitikus filozófusként beszélt. Számomra a reakciókban a territoriális hozzáállás volt a legrémisztőbb: több irodalmár is úgy érezte, hogy valaki betört az ő területükre, és kontár módon feldúlja a vetést. Ez komoly betegsége a hazai nyilvánosságnak. Persze, mi is gyakran épp ilyen frusztráltak vagyunk: nekem is vannak kollégáim, akik megőrülnek attól, ki mindenki nevezi magát nyilvánosan filozófusnak.

– Ha már kapitalizmuskritikáról és Žižekről volt szó: baloldali írásokra kell számítani? Mennyire jellemző az ideológiai vonulat a kötetben?
– Lényegében semennyire. Van a kötetben politika- és társadalomfilozófiai írás, igaz nem túl sok, és ezekben a problémák nem egyszerűen „balos” vagy „jobbos” ideológiai kérdésekként merülnek fel. Egyébként nagyon jó lenne, ha a magyar politikai publicistákat elküldenénk egyhetes intenzív bevezető politikafilozófiai kurzusra. Sokat használna a nyilvánosságbeli viták színvonalának.

– Jellemzően fiatalok írtak a rovatba?
– Túlnyomórészt azok. Azt akartam megmutatni a közönségnek, hogy itt vannak a fiatal, jól képzett filozófusok, és tessék meghallani az ő hangjukat is. Egyébként a tudományos karrier szempontjából nem kifizetődő ilyen szövegeket írni. A filozófiai ismeretterjesztésnek nálunk éppolyan alacsony a presztízse, mint a filozófiai szakfordításnak. A magyar filozófiai, társadalomtudományos könyvkiadás pedig lényegében nem létezik. Szóval semmi nem garantálta a sikert, és nagyon örültem, hogy sok fiatal és középgenerációs magyar filozófus három évvel ezelőtt lelkesen igent mondott a felkérésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.