A festményfilm és a vadállatok lélegzése

Antik kertek, kinyíló kapuk, semmibe tartó lépcsősorok: művészet és filozófia találkozása Kondor Attila képein.

Tölgyesi Gábor
2017. 12. 14. 15:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan a mozikba kerül Dorota Kobiela és Hugh Welchman egész estés animációs filmje, a Loving Vincent, amely Vincent van Gogh életének utolsó napjait eleveníti fel, a holland posztimpresszionista festő képeinek a mozgatásával. A több mint hatvanezer olajfestményt mintegy száz festőművész készítette a produkciónak, amelyet most úgy hirdetnek, ez a világ első festményfilmje. A Loving Vincentet ősszel már levetítették a miskolci Cinefesten, és míg a kritikusok egy része elragadtatásáról adott számot, mások a fenntartásaiknak adtak hangot. Az Index ítésze egyenesen „parasztvakításról” írt: szerinte a mű épp a festő művészetének a lényegéhez nem viszi közelebb a nézőjét, így az sem derül ki belőle, egyik festményből miként következik a másik.

A filmet látva bármelyik vélemény is áll (majd) hozzánk közelebb, egy biztos: nem a Loving Vincent a világ első festményfilmje, hanem Gémes József 1984-ben bemutatott Daliás időkje, amely a Toldi-trilógiát dolgozza fel. Kondor Attila festőművész is készít 2012 óta festményfilmeket – igaz, nem egész estéseket −, amelyek storyboardját, azaz képes forgatókönyvét a már megszületett alkotásaiból állítja össze. Legutóbbi mozgóképét az Andrássy úti lakásgaléria, a Resident Art Budapest ideiglenes (pop up) kiállításán mutatták be a napokban, a magyar festőművész második művészetfilozófiai albuma, A figyelem útjai megjelenéséhez időzítve. (Első monográfiája 2011-ben, harminchét éves korában jelent meg, épp annyi idős volt akkor, mint amikor Van Gogh életműve végérvényesen lezárult.) Kondor korábbi filmjéhez, a Splendor Solishoz (A Nap ragyogó pompájához) hasonlóan A figyelem útjai is repetitív mű, amelyben hol az autópálya hétköznapi, profán vidéke változik át transzcendens tájjá, máskor a római Pantheon kazettás mennyezetének mintázata hullámzik az Ég vizében, a néző hagyományos szemszögét is megfordítva. A film szándéka szerint feltárja a képek születésének belső, a néző előtt rejtett összefüggéseit, Kondor Attila megfogalmazásában egyfajta „bevezetés a festészetbe”. Persze nem csak esztétikai értelemben: megsejteti mindazt a bölcseleti megalapozottságot, tudatfilozófiai iskolákat, amelyek Kondor Attila képei mögött rejlenek. E festmények legfőképp a „nem cselekvő cselekvésre”, a kontemplációra, azaz szemlélődésre szeretnék késztetni a nézőiket.

„A festő megfesti a képet, és ezzel eljut egy olyan magaslatra, ahonnét a világot másképp látja. Ha más megnézi a képet, akkor teljesen más irányból elindulva – ugyanazokon a gondolati műveleteken végigmenve – hasonló eredményekre juthat. Ezen a ponton, a »magaslaton« indul meg a kontempláció. Ahonnan aztán az ember visszasétálhat a hétköznapok világába” − vallja Kondor Attila. A kontemplatív festészet a művész felfogásában nem önmagáért való gyakorlat, és nem csupán arra ösztökél, hogy végiggondoljunk valamit – ezzel csak a konceptuális művészek elégszenek meg. A szemlélődés mélyebb folyamatokat kell hogy megindítson, át kell hogy alakítsa az embert. Mindennap felkapaszkodni a „magaslati pontokra” – csak így haladhatjuk meg a beszűkült, egyéni nézőpontunkat. Kondor Attila szerint ehhez hasonló élményeket élhetnek át azok is, akik egy-egy turistaút során sikeresen kivonják magukat a hétköznapokból, mert – ha rövid időre is – képesek vezetni a gondolataikat, fókuszálni a figyelmüket a szépség forrásai felé. A saját tudatosságunk a legtávolibb világokba is elrepíthet.

A szmogos utcákon járva ösztönösen gyorsan és felületesen vesszük a levegőt, pont úgy, ahogy vészhelyzetben lélegeznek a vadállatok. Ám a szennyezett levegőt magunk mögött hagyva, a hegytetőn, ahonnan kilátás nyílik a városra, a házak, utcák, terek zártnak hitt rendszere egy nagyobb távlat részévé válik. Önkéntelenül is megállunk, a légzésünk lelassul, megnyugszik – írja A figyelem útjaiban Kondor.

Amint a Resident Art Budapest galéria vezetője, Schneller János művészettörténész emlékeztet: a festészet érzéki művészet, ezért Kondor Attila képei szemlélődés nélkül, önmagukban is hatnak a nézőjükre. Ám akár Kondor, akár Van Gogh képeit is látjuk: mindenfajta világhoz érdemes szemlélődve közelíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.