− Pár napja érkezett vissza az Egyesült Államokból. Mennyire sűrű turnén van túl?
− New Yorkban tíz napot töltöttem, és öt fellépésem volt; San Franciscóban egy hetet, ott két koncertet adtam. A szólószettemmel és zenekarral, helyi zenészekkel is játszottam különböző klubokban, köztük volt a Sofar New York, a Soho House vagy a brooklyni The Way Station. Most jártam harmadjára Amerikában, ami a jazz szempontjából is sűrű hely: sok a zenész, a koncertek száma, ebből kifolyólag nagy a verseny is. A zeném kapcsán nagyon pozitívak voltak az eddigi reakciók, visszahívnak, én pedig azon vagyok, hogy masszívabban legyek jelen az Egyesült Államokban. Ahol egyébként szintén rétegzenének számít a jazz. Egy 330 milliós országban a rétegzene fogalma persze mást jelent, mint nálunk, és Amerikában büszkébbek is a jazzre, mint idehaza, hiszen az egész műfaj története tőlük indult. Igaz, amit én játszom – szólóban vagy zenekarral −, nem mainstream jazz. Sok szempontból talán nem is jazz, hanem különböző stílusok, a pop, az elektronikus zene és a jazz határán mozgó fúziós zene.
− Hatott önre az indiánok népzenéje is, amit korábban kutatott az Egyesült Államokban.
− Ez inkább a Barabás Lőrinc Quartettel megjelent tavalyi lemezünkre, a Beardance-re (Medvetánc) igaz, az indiános hangulat leginkább a lemez címadó számára jellemző. Nagyon megfogott az indiánoknak a világról és a zenéről alkotott felfogása, a természethez való viszonyuk is nagyon különleges ebben a nagy materialista világban. De ismerkedni a kultúrájukkal egészen más élményt ad, mint egy-egy indiánregény, amiből annyi mindenképp megtudható, hogy az indiánok Amerikában éltek-élnek. Csak az Egyesült Államok területén ötezer törzs található, összegezni a kultúrájukat olyan, mintha a magyar, a norvég és a kelta népzenét egy kalap alá vennénk. Egy New York és egy Seattle mellett élő törzs kultúrája teljesen különböző. Vannak pentaton zenéik is, de alapjában véve énekkel és dobbal – máskor különféle sípokkal, furulyákkal is – adják elő a muzsikájukat, ami leegyszerűsítő, ösztönszerű zene, olyan konstans, szívdobogásszerű lüktetéssel, ami a goában, trance-ben, más hasonló elektronikus zenékben hallható. Voltam városi indián rendezvényen, hallgattam régi felvételeket a washingtoni Kongresszusi Könyvtárban, és rendkívül inspiráltak ezek az élmények. Amikor Bartók Béla Amerikába ment, megbízást kapott, hogy rendszerezze az indián népzenéket, de erre sajnos már nem maradt ideje. Nagyon meg tudtam érteni az indián zenék iránti érdeklődését. Ahogy általában a népzene iránti szeretetét is: a népzenében ugyanis sokkal kevesebb a mellébeszélés. Talán amiatt, mert szájról szájra terjed, és így lekopik róla a sallang, csak a lényeg, az esszencia marad benne, amitől igazabb zene lesz, dallamvilágát, zenei felfogását tekintve is.