Ez a titka a zenészek örök fiatalságának

A jazzt népszerűsítve lettek elismertek: koncerttel ünnepli tizedik születésnapját a Sárik Péter Trió.

Tölgyesi Gábor
2017. 12. 07. 13:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− Ha egy kvízjátékban feltennék a kérdést, mi a közös Beethoven Örömódájában és Cyndi Lauper slágerében, a Time After Time-ban, a jazzrajongók közül sokan tudnák a megfejtést: e dalokat már énekelhettük Sárik Péterékkel. Jazzkoncerten ritka az ilyen élmény.
− Magyarországon valóban nem lehet gyakran megtapasztalni ezt az attitűdöt a jazz-zenészek részéről. De már hallottam Chick Corea, Bobby McFerrin és mások koncertjén együtt énekelni a közönséget a muzsikusokkal. Szerencsések vagyunk, a Sárik Péter Trióban mindhárman elég nyitottak vagyunk zeneileg, ez látszik is az elmúlt tíz évünkön. Bármit csinálunk, legyenek akár elvontabb kompozíciók vagy a Jazzkívánságműsor koncertsorozat, nagyon lényegesnek tartjuk, hogy a közönség felé forduljunk. Akár úgy, hogy velük énekelünk, akár úgy, hogy dalokat kérünk tőlük, vagy megkérjük őket, adjanak címet a saját szerzeményeinknek. Meggyőződésem, a jazz ugyanolyan népszerű tud lenni, mint bármilyen más stílus. Csak hozzáállás kérdése, hogy így lesz-e.

− A zenészek, a közönség vagy a rádiók zenei szerkesztőinek hozzáállásán múlik?
− A zenészek hozzáállásán. A közönség koncertjegyet vesz, amivel gesztust tesz a zenésznek, pedig otthon is maradhatna. Ha veszik a fáradságot, és eljönnek egy koncertünkre, akkor nekünk kutya kötelességünk az embereket kirángatni a hétköznapokból, olyan élményt adni nekik, amelytől másként állnak föl, mint ahogyan odajöttek. Szerintem a zene legfontosabb szerepe, hogy felemelje az emberek lelkét, reményt adjon nekik, más dimenzióba helyezze őket. Erre a zene a legalkalmasabb, különösen a jazz: improvizatív jellege miatt mindig friss, és teli van energiával.

− A What a Wonderful Worldnek van esélye a Despacitóval szemben?
− Más pályán játszik a kettő. A popzene olyan „étel”, amelyet arra találtak ki, hogy nagyon sokan megegyék a gyorsétteremben. Ki is fut egy nyár alatt. A klasszikus zene és a jazz azonban jóval tartósabb. Még ma is örömmel hallgatok ötven-hatvan évvel ezelőtti jazzlemezeket, nem beszélve a klasszikus felvételekről. A két történet más, de a zenészek attitűdje, ami a közönség iránti nyitottságot illeti, lehet ugyanaz. Mi nyitottak vagyunk, de ez nem jelenti azt, hogy a zenében kompromisszumot kötnénk. Játszunk populárisabb jazzt, olyat, ami nekünk tényleg tetszik, de azért, hogy kétszáz emberrel több jöjjön el a koncertjeinkre, nem lépjük át az ízlésbeli határainkat.

− Korábban azt írta, a jazz lényege „az improvizáció, a rögtönzés, a mostban levés, a folyamatos alkalmazkodás és reagálás a történésekre, a környezetünkre”. Mindez életvezetési tanácsként is megfontolandó.
− Mi, zenészek nagyon szerencsések vagyunk, folyamatos terápián vehetünk részt: minden koncert esély arra, hogy lemodellezzük mindazt, ami az életben történik. A színpadon az egó is ugyanúgy működik, mint a nagybetűs életben, ugyanúgy akadályoz vagy segít. Ha a zenészek túl nagy egóval mennek fel a színpadra, mert bizonyítani szeretnének, vagy épp a zenésztársaikat akarják lenyomni, akkor ez megakadályozza őket abban, hogy értelmes, normális zene születésének részesei legyenek. A jó jazz, az olyan zene, amit én szeretek, csak úgy működhet, ha az egó nem ural mindent, a helyére pedig beléphet valamilyen felsőbb irányítás. Ugyanez a helyzet a hétköznapi életben is, csak épp mi nap mint nap ezt gyakorolhatjuk.

− Ezért lehet az, hogy ha egy muzsikus az életmódjával nem csúszik félre, akkor legtöbbször olyan örök fiatalnak tűnik, mintha életének nagy részét egy wellnessközpontban töltené?
− Ha valaki el tudja érni, hogy ne csapja szét magát bármilyen módszerrel; jóba kerül önmagával, a belső dolgokat tisztázza; megtalálta a társait, akikkel olyan zenét játszik, amilyet szeret: az maga a paradicsom. Nem szeretnék nagyképűnek tűnni, de tényleg csak nagyon jól sikerült koncertjeink vannak: ugyanis mindezek miatt nem nagyon van mit elrontanunk, és épp ezért imádjuk, amit csinálunk. A közönség pedig ezt érzi, s ettől lesz őszinte a dolog. Gyakran odajönnek hozzánk a koncert után, és mondják, el sem tudjuk képzelni, milyen jó volt hallgatni a játékunkat. Én ilyenkor sokszor válaszolom: ők nem tudják, milyen jó volt nekünk a színpadon, milyen fantasztikus energiacsere részesei lehettünk. Ez az, ami fiatalít.

− Sőt, akár gyermekké is tehet. Legalábbis Bátky Andrással egy jazzmesejátékot is írt, a Nyughatatlan Micót. Jazzistákra az sem annyira jellemző, hogy gyerekeknek zenélnének.
− Ilyen példát mi sem találtunk, de Beethovent sem dolgozták fel még előttünk egy egész lemezen. Van néhány nagyon értékes, gyerekeknek szóló zenei produkció Magyarországon, de sok borzasztó is akad. A gyerekek szivacsként szívják magukba a jót, de az ízléstelent is. Ezért gondoltunk arra, hogy csináljunk nekik egy kompromisszummentes, nem elhülyített jazzlemezt. Nyilván ez nem free jazz, de például Áved János volt a szaxofonos, aki ugye mindig belemenős dalokat játszik. És sikerünk lett; a gyerekeket ugyanis egyáltalán nem érdekelték a műfaji címkék. Ha pedig őszintén nyitunk feléjük − természetesen mesébe csomagolva −, a jazzt is imádni fogják.

− A szülők, nagyszülők mit szóltak?
− Őket is elkaptuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.