A hazai közönség finoman szólva sincs elkényeztetve a képzőművészet téren. Ha valóban világszínvonalú tárlatra vágyunk, legalább Bécsig kell utaznunk. Nem véletlenül mondta a Baselitz-tárlat nyitóbeszédében Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, hogy a kiállítással magasabb osztályba léptünk. – Egy lerombolt rendbe születtem, egy elpusztított tájba, egy összetört, meggyötört népbe, egy tönkretett társadalomba – fogalmazott Baselitz, aki Hans-Georg Kern néven 1938-ban a Drezda melletti Deutschbaselitzben látta meg a napvilágot. Hétévesen végignézhette, ahogy a világ összedől körülötte, a totalitárius rendszerek pusztításának élménye egy életre meghatározta a művészetét. Miközben mindenki az absztrakt művészetért rajongott, őt csak a múlttal való leszámolás érdekelte. Megfesteni és a képei által darabokra zúzni a hamis német mítoszokat, amelyek a világa pusztulásához vezettek. Ehhez azonban újra kellett teremtenie és újra is kellett élnie a múltat. Hitler-arcú, hatalmas péniszű manókkal és feje tetejére állított képeivel sokkolta a közönséget, ám munkái messze túlmutatnak a polgárpukkasztáson, felforgató szándéka mélyebbről jön: megkísérli feltárni és átrajzolni a múltat. Újrajátszott múlt című tárlata a hamis mítoszok mellett a világszínvonalú művészetre is ablakot nyitott a hazai közönség számára. (F. B.)
Tünékeny jelenség az ember, a kötődései szakadoznak, törékeny az általa teremtett világ is. Az első Kossuth-díjas magyar fotográfus, Korniss Péter képein mindezt úgy láthatjuk vissza, hogy egy-egy pillanatra eláll a lélegzetünk. Nem csak a képzőművészeti szempontból tökéletes kompozíciók miatt: érezni a képeken, hogy alanyaihoz nyitott szívvel közeledett, és ők is közel engedték a szívükhöz Kornisst. A Nemzet Művésze díjas fotográfus idén lett nyolcvanéves, február 11-ig Folyamatos emlékezet címmel a Magyar Nemzeti Galériában, január 7-ig pedig Hosszútáv címmel a Várfok Galériában látható kiállítás legendás életművéből és újabb fotóiból. Nagy, híres sorozatai a hagyományos paraszti világot, Erdélyt, az ingázó munkásokat, a tradíciók és a modern városias életforma találkozását mutatják be mindkét helyen. A Magyar Nemzeti Galériában első alkalommal állították ki a Budapesten munkát vállaló erdélyi asszonyokkal foglalkozó sorozatát, amely az elmúlt három évben készült, míg a Várfokban először láthatók az észak-amerikai indián rezervátumokban készített, 1977-es képei. Utóbbi sorozathoz kapcsolódó történet: amikor Korniss Péter egy komplikáltabb műtéten esett át, Ülő Bika békepipájának ötödik őrzője a felépüléséért naptáncot járt. (T. G.)