A zsarnokok ideje lejárt – suttogta Weinstein szelleme a Golden Globe-on

A szexuális erőszakra a Golden Globe pozitív diszkriminációval válaszolt. A Los Angeles-i gálán minden a nőkről szólt.

Ficsor Benedek
2018. 01. 08. 13:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon hogyan fog a macska egyszerre kint és bent is egeret? Törhették a fejüket a hollywoodi kreatívok, hogy az idei Golden Globe-on úgy szóljon minden a nőkről, hogy közben az amerikai filmipar második számú gálája is megőrizze az arcát, vagyis az álomgyár alapvetően átverésre és képmutatásra épülő sok évtizedes hagyományát.

A helyi idő szerint vasárnap este megrendezett Los Angeles-i Golden Globe gála, amelyen a Hollywoodban dolgozó külföldi újságírók szavazatai alapján osztanak filmes és televíziós díjakat, az első jelentős esemény volt a Harvey Weinstein nevéhez kötött szexuális zaklatási botrány kirobbanása óta. Borítékolható volt tehát, hogy az est tematikáját az áldozatokra utaló MeToo-kampány – amelynek ismert és ismeretlen tagjait a Time magazin az Év emberének választotta – határozza majd meg. A gála résztvevői már jó előre jelezték, feketében jelennek meg a rendezvényen, így tiltakozva a hatalmi visszaélések ellen, és kifejezve együttérzésüket az áldozatok iránt. És ha a színválasztással nem elégedtek volna meg, a szexuális zaklatások teljes felszámolásáért síkra szálló színészek a Time’s Up (Lejárt az idő) feliratú kitűzővel is kiegészíthették szettjüket.

A gálát megelőző hetekben többen felvetették, nem kéne-e bojkottálni az eseményt, hiszen végső soron a látványos hollywoodi megmozdulások éppen annak a hagyománynak a termékei, amelynek berögzült erőszakosságát és hierarchiáját felforgatni kívánják, ám végül még a legelszántabb tiltakozók is felmerészkedtek a vörös szőnyegre. Így tett a legjobb drámai színésznő kategóriában jelölt Jessica Chastain is, aki néhány hete egy rendezvényen a szexuális erőszakot a rendszer természetes részének nevezte, amelyet nem az álomgyár irányítóinak ármánykodása, sokkal inkább a benne dolgozók fásultsága és gyávasága miatt nem lehet sosem megszüntetni.

– Jó estét hölgyeim és uraim, már aki még megmaradt úriembernek – köszöntötte a résztvevőket a gála házigazdája, Seth Meyers komikus, műsorvezető. Talán az ő előadása szemléltette leginkább az idei Golden Globe tudathasadását: hogyan legyen szórakoztató és eladható úgy, hogy közben egy rakás feketébe öltözött emberhez beszél? – Ez az első alkalom, amikor a férfiaknak nem kell félniük attól, hogy hangosan felolvassák a nevüket – próbálkozott Meyers, de sem ez, sem az a vicce nem tett hozzá sokat a traumák feldolgozásához, amely szerint bár Weinstein most nincs ott a gálán, húsz év múlva visszatér: ő lesz az, akit majd kifütyülnek az év halottainak felsorolásakor.

– A teremben ülők mind keményen dolgoztak, hogy itt lehessenek, de az minden korábbinál világosabb, hogy a nők sokkal keményebben – mondta a műsorvezető egy mondatban összefoglalva az idei gála filozófiáját. A szexuális erőszakra a Golden Globe pozitív diszkriminációval válaszolt. Minden a nőkről szólt, minden színpadra lépő elsütött legalább egy tréfát, amelynek mély igazságát hosszan ünnepelte a közönség. A legnagyobb sikert kétségkívül a tévésztár Oprah Winfrey aratta, aki Cecil B. DeMille életműdíja átvételekor az áldozatok szégyellnivaló titkairól és a zsarnokok hazugságáról beszélt. – Hosszú időn keresztül senki sem hallotta meg azokat a nőket, akik nyíltan mertek szólni ezeknek a férfiaknak a hatalmáról. De az ő idejük lejárt.

A 2016-os Oscar-díjátadó előtt komoly botrány kerekedett abból, hogy egyetlen fekete művészt sem jelöltek a fontos kategóriákban. A felháborodásból kibontakozó OscarSoWhite (vagyis az Oscar olyan fehér) mozgalom komoly eredményként könyvelhette el, hogy tavaly az Amerikai Filmakadémia már ügyelt a sokszínűségre. Egészen más kontextusban ugyan, de idén is ennek az igyekezetnek lehettünk szemtanúi. Azzal a különbséggel, hogy a tálaláson, vagyis a nők látványos felmagasztalásán kívül semmi egyéb nem történt.

Bár hónapok óta mindenki a Lady Bird című film fiatal rendezőnőjéről beszél, Greta Gerwigot még csak nem is jelölték a legjobb rendező kategóriájában. Itt a hagyományoknak megfelelően öt férfi versengett a díjért, amelyet végül Guillermo Del Toro kapott A víz érintése című filmért. Natalie Portman keserű mosollyal utalt is rá a színpadon, hogy fájóan hiányoznak a hölgyek a legfontosabbnak tartott kategóriából, ám megjegyzését egy diszkrét nevetéssel elintézte a közönség. Igaz, a Lady Bird legalább a vígjáték/musical kategóriában diadalmaskodott, főszereplőjét, Saoirse Ronant pedig a legjobb színésznőnek választották ugyanebben a műfajban. A legjobb drámáért járó díjat a Három óriásplakát Ebbing határában című film nyerte, és főszereplője, Frances McDormand diadalmaskodott a drámái kategóriában. A legjobb férfiszínésznek járó díjat a vígjátékok között James Franco, míg a drámai alakítások versenyében Gary Oldman kapta Winston Churchill megformálásáért.

Oldman korábban élesen bírálta a Golden Globe-ot: szerinte felesleges felhajtás, amely nem a művészetet ünnepli, csak a tévés nézettséget akarja feltornászni. A Playboy magazinnak adott 2014-es interjújában pedig arról beszélt, hogy „a politikai korrektség egy kalap szar”, majd lemerült Hollywood erkölcsi mélységeibe: „mindannyian rohadt képmutatók vagyunk”.

Az est egyik nagy nyerte a Hatalmas kis hazugságok című, amely a legjobb tévéfilmek/minisorozatok kategóriájában négy elismerést is bezsebelt. A legjobb tévésorozat kategóriában a tavaly év egyik legnagyobb sikere, a Margaret Atwood regénye alapján készült A szolgálólány meséje főszereplőjét, Elizabeth Mosst választották a legjobb színésznőnek. Mindkét produkció a nők elleni erőszakot dolgozza fel, Moss pedig ugyanerre hívta fel a figyelmet köszönőbeszédében. – A nők immár nem a papírlap fehér szélén élnek, és nem is a történetek közötti űrben. A nők a történet, amelyet saját maguk írnak.

Ha a külsőségekre, a jórészt kötelező feladatként letudott beszédekre, az azokra adott feltűnően lelkes reakcióra, és a műsorvezető lapos tréfáira gondolunk, úgy tűnhet, Elizabeth Moss tévedett: éppen két történet közti űrben lebegünk. Bár lehet, hogy csak húsz év múlva jelentik be a halálát, Weinstein szelleme már idén is ott ült a Beverly Hilton Hotel dísztermében, és a filmipar bebetonozott törvényeiről suttogott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.