Átírják a klasszikusokat, csak hogy politikailag korrektek legyenek

A fekete Akhilleusz és a megmenekülő Carmen után a fehér Porgy és Bess kelt különös indulatokat.

Ficsor Benedek
2018. 01. 23. 13:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikai korrektség lassan felfalja az esztétikumot (is). Az elmúlt hetek kulturális hírei legalábbis erre engednek következtetni. Az új év első napjaiban a BBC és a Netflix közös, Trójáról készülő sorozata borzolta a kedélyeket, elsősorban a görögökét, akik sérelmezték, hogy Akhilleuszt, Patrokloszt és Zeuszt is fekete színész játssza majd. Az isteni és félisteni felmenőik személyiségi jogait védelmező hellének hangsúlyozták, Homérosz egyértelműen fehérnek és aranyhajúnak alkotta meg a hős Akhilleuszt, és senki nem bírálhatja felül a szerzőt.

Néhány napra rá jelentették be, hogy Firenzében apró módosítással állítják színpadra Bizet Carmenjét: a darab végén nem ölik meg a hősnőt. Ellenkezőleg, Carmen lövi le a féltékenységében rátámadó Don Josét. Mindezt a nőket érő erőszak elleni harc jegyében, nehogy a nézők azt gondolhassák, hogy szerelemféltésből gyilkolászni elfogadható dolog. És ezzel még nem ért véget a szerzői szándék értelmezéséből fakadó viták sora. A múlt héten az Opera is beszállt a versenybe, igaz, terve, hogy George Gershwin fekete közösségben játszódó, Porgy és Bess című operáját az előírtakkal szembemenve fehér énekesekkel mutassa be, épp ellenkező irányból világítja meg a problémát.

Gershwin 1935-ben született műve sokat lendített az afroamerikai kultúra szélesebb körű elfogadtatásában az Egyesült Államokban. Valószínűleg ezt szem előtt tartva döntött úgy a szövegkönyv írója, a zeneszerző testvére, Ira Gershwin, hogy a végsőkig megy az emberi jogi küzdelemben: kevéssel halála előtt, a 80-as évek elején kikötötte, hogy az operát kizárólag fekete bőrű énekesek adhatják elő. Döntésével Európában – így Magyarországon is – vége szakadt a mű pályafutásának, nem készültek új bemutatók. Az operaháznak azonban harmincöt évvel a korlátozás bevezetése után sikerült elérnie, hogy Ira Gershwin kikötését mellőzve, fehér előadókkal kerüljön színpadra a darab. Ám nem biztos, hogy sokáig műsoron is marad, amint ugyanis a hír napvilágot látott, egy lelkes honfitársunk írásban tett panaszt a szerzői szándék mellőzéséről a jogörökösöknél, akik mindent elkövetnek, hogy letiltsák a művet. A sajtótájékoztatón egy molinóra írva jelezték is, hogy „a Porgy és Bess jelen formában történő bemutatása nem engedélyezett, és ellentétes a mű színrevitelének követelményeivel”. Ira Gershwin rendelkezését az elmúlt bő három évtizedben sokszor kérdőjelezték már meg a művészi szabadság és az egyenlőség nevében. – A döntést a művészi vezetésre kell bízni és nem jogilag szabályozni – fogalmazott a The New York Times publicistája 1985-ben. Simon Estes fekete bariton egy interjúban hangsúlyozta, a zene nem ismeri a színeket. Ennek ellenére az Opera lépése sokaknál kiverte a biztosítékot, a feljelentő mellett például a 444.hu is „elég udvariatlan gesztusként” értelmezte Ókovács Szilveszter döntését.

Porgy, Bess, Carmen, Akhilleusz esete izgalmas példája annak, hogyan haraphat saját farkába a politikai korrektség. A szerzői szándék szentsége, avagy a hitelességhez való ragaszkodás a szólásszabadság és a tolerancia jegyében támogatandó, más esetben retrográd korlátozás csupán. Baj csak akkor van, ha épp a tolerancia erőltetése válik korlátozó tényezővé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.