Kincsek az ázó pincéből és a poros padlásról

Vajon hány képet festett Szent Lukács? A képzőművészeti egyetem tanfolyamokkal is szélesre tárja a kapuit.

Tölgyesi Gábor
2018. 01. 21. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A czestochowai Fekete Madonnáról úgy tartják, hogy Szent Lukács festette. Európa egyik legismertebb Mária-ábrázolása a XIV. században került a Jasna Góra-i pálos kolostorba. De a római pápai bazilikában, a Santa Maria Maggioréban is van egy hasonló Mária-kép. Persze nem csak e két ikonról vélik sokan, hogy Szent Lukács alkotása − egy laikus egészen belezavarodhatna e művek sokaságába, ha nem tudja, a Lukács-portré valójában a középkor egyik népszerű kegyképtípusa volt, az evangélista nem működtetett festőműhelyt.

A bibliai epizódok, a legendák egyaránt visszaköszönhetnek az egyházművészeti alkotásokon, ám az utóbbi évtizedekben még az iskolákból is kikopott az a fajta tudás, ami e művek értelmezéséhez szükséges – a szemlélő sokszor a narratívát sem ismeri fel egy-egy kép vagy szobor láttán. A Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) adjunktusa, Boros Ildikó szobrász-restaurátor, valamint docense, Fehér Ildikó művészettörténész ezen szeretett volna változtatni, és múlt év őszén a szakrális művészet tematikája köré ismeretterjesztő előadás-sorozatot szervezett, amelyen szó esett a liturgikus művészet előzményeiről, a kortárs szakrális művészetről, a műtárgyvédelemről is. És hogy a művészettörténet szeretete mennyi mindenkit összeköt, jellemzi, milyen sokfelől érkeztek a hallgatók: volt köztük restaurátor, festőhallgató, katolikus főiskola doktorandusza, evangélikus lelkész, premontrei szerzetes, a rabbiképző doktori iskolájának óraadó tanára.

− Művészettörténészként gyakran dolgozom együtt az egyetem restaurátor tanszékével. Többször előfordult, hogy együtt megyünk terepre, vidéki gyűjteményeket, templomokat látogatunk meg. Mindenhol tapasztaltam már, hogy sokszor a felelős személyeknek is hiányos a művészettörténeti ismerete, ami egy-egy igazi kincs sorsát is megpecsételheti. Magam is átéltem egy kis faluban, hogy egy nedves, elhagyatott, beázó régi kriptából húzták ki a datált, 1867-ben épített Szent Sírnak a töredékeit, amit aztán a csöpögő esőben felállítottak a gyerekek. Ott volt a szemünk előtt egy csoda, egy XIX. századi liturgia szerves részét képező Szent Sír, nagyon rossz állapotban: majdnem sírtam. A művet szerencsére sikerült behozni az egyetemre, a hallgatók diplomamunkaként restaurálták az egyetem restaurátor tanszékének a tanáraival, most az egyik vidéki egyházi gyűjtemény éke – mesélte lapunknak Fehér Ildikó. – Nekünk, restaurátoroknak a szemünk már ráállt arra, hogy mi az, amire egy templomban külön oda kell figyelni, de lehet, hogy azoknak, akiknek az a mindennapi, megszokott környezetük, ez nem tűnik fel – teszi hozzá Boros Ildikó. − Őket is szerettük volna megszólítani. A műtárgyak érzékenyek a páratartalomra, a hőmérsékletre is, nem szeretik például a padlófűtést, de sajnos ez sem közismert.

Szerencsére akadnak olyan atyák, akikben megvan az affinitás. A Belvárosi Pesti Ferences-templom egykori templomigazgatója, Tokár János például gyanította, hogy a padláson porosodó, egy nagy barna foltnak tűnő oltárkép nem hétköznapi, és riasztotta a restaurátor tanszék tanárait. A festmény – Szűz Mária Szentháromsággal, szentekkel és donátorral − restaurálása után mutatta meg igazi valóját: egy színpompás, itáliai barokk remekmű. A szemnyitogatáshoz persze az MKE oktatói továbbra is hozzájárulnak, a szakrális európai művészetet most már két tanfolyamon is tanítják: az egyiket a művészettörténet és műtárgycentrikusság, a másikat a műtárgyvédelem, a készítéstechnika szempontjai dominálják. Az érdeklődők január 25-ig jelentkezhetnek az MKE honlapján keresztül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.