Hétfő óta látogatható a Budapesti Olasz Kultúrintézetben a Belvárosi pesti ferences templom nemrég felfedezett és restaurált, XVI. századi itáliai oltárképe, ami a templom padlásáról került elő.
Az MTI tudósítása szerint a kiállításmegnyitón magas rangú politikus és szakértő egyaránt részt vett. Természetesen ha valaki politikus, akkor retorikai szinten is igyekszik a maga malmára hajtani a vizet egy ilyen eseményen – és bár nem biztos, hogy idevaló, Fülöp Attila nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár mégis behozta a menekültügyet.
Mert – mint mondta – „az ismeretlen észak-itáliai festő vászna bizonyítja, hogy Európában a keresztény gyökerű kultúra volt a mértékadó és mindenki által elfogadott. A keresztény hit és hitélet megvédése, a keresztény kultúra összekapcsolódik. Az ebből a képből áradó keresztény kultúra velünk van a mai világban is, amikor Európában egyre gyakrabban beszélünk értékválságról.”
Csanádi Judit, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) rektora már inkább a festmény történetéről beszélt: a templom padlásán előkerült, alig felismerhető állapotú alkotást az MKE restaurátor és művészettörténet tanszékeinek együttműködésével sikerült helyreállítani.
Fekete Dóra és Mikó Edit, a festmény restaurálásán dolgozó hallgatói csapat tagjai a megnyitó előtti szakmai konferencián pedig felidézték: a kezdetben Jacopo Palmának tulajdonított, 178-szor 273 centiméteres festményen többszöri beázás hagyott nyomot, a kompozíció szinte teljesen kivehetetlenné vált. Ma már azonban tudható, hogy a donátor alakját valamikor lefestették, és számos munka közbeni javítást is felleltek, az alkotó szignója és az évszám azonban nem került elő.
Az itáliai barokk festmény szeptember 22-ig látogatható a Budapesti Olasz Kultúrintézetben, majd a műalkotás visszakerül a Belvárosi ferences templom falára.