Tíznél is több éve már, hogy a dánok a legboldogabb nép a földön. Ezt teheti a friss északi levegő és a fából faragott környezet, de annak is köze lehet hozzá, hogy a dánok rendszerint kibeszélik és kiálmodják magukból a sötétet. Anders Thomas Jensen 12 éve bemutatott Ádám almái című filmje rémálomszerű katarzisfröccs, fekete komédia és moralitásmese egyszerre. Népmesei próbatételek keverednek benne a bibliai Jób könyvének motívumaival.
A filmből Kovács Krisztina készített színpadi adaptációt, amelyet Szikszai Rémusz dolgozott át és rendezett meg a Radnóti Színházban. A történet szerint Ivan tiszteletes parókiája alkoholgőzös és lőporos skandináv purgatórium, ideig tartó vezeklés helyett azonban örök időkre rendezkednek be börtönből szabadult, közmunkára ítélt lakói. Nem így az újonnan érkezett, neonáci Adam, aki ahelyett, hogy Ivan vendégszeretetét élvezné, fejébe veszi, hogy szembesíti a rideg valósággal a bogaras-csupa szív prédikátort. A napsütötte szűk lakba árnyak költöznek, és villámok tépázzák a környéket, mire Adam rádöbben, mi dolga is neki az almákkal. Mi pedig nevetünk és hallgatunk nagyokat, és az előadás végén átéljük 2017 egyik legszebb színházi pillanatát. (Vass Norbert)
Wajdi Mouawad libanoni származású író nyolcéves volt, amikor családjával a tizenöt évig tartó, felekezetek közötti polgárháború elől Kanadába menekült. A 2000-es évek közepén jelent meg Futótűz című drámája, amely számos színházi díjat nyert el. A főhős, Nawal végrendeletében ikergyermekeinek meghagyja, hogy keressék fel sosem látott apjukat és bátyjukat, hogy rakják össze múltját, azt, amit ő maga hosszú harcok árán felgöngyölített, ami miatt élete utolsó éveiben némaságba burkolódzott. Nawal története az ikerszülés fájdalmát hordozza magában, az élet kérlelhetetlen kegyetlenségéről, a vallási fanatizmusról és a bosszúról, valamint a generációkon átívelő traumák feldolgozásáról is szól. A szívszorító történetet a Radnóti Színház tűzte műsorára az év elején, Alföldi Róbert rendezésében.