A 93 éves zenetudós, Sárosi Bálint munkásságának nem elhanyagolható részét arra áldozta, hogy bebizonyítsa: a magyar nóta, avagy népies műdal nem holmi alávaló, fitymálandó műfaj, hanem kultúránk nagyon is szerves részét képezi. Akadémiai székfoglalójában Kodályra és Bartókra hivatkozva állítja: két nagy zenekutatónk népzenének tekintett mindent, amit a nép zenélt, illetve hallgatott. „Hogy pontosabban miért kellene a népies dal műfaját és a hozzá szorosan kapcsolódó úgynevezett cigányzenét mindenestül elfelejteni, ezt elfogadhatóan megindokolni senki sem tudja – jelenti ki a népzenetudós. – Kodály szigorúan minősített, de nem volt igazságtalan. A Magyar népzene című tanulmánya elején a népies dal közönségéről megállapítja: »a népkultúrából már kinőtt, de a magas kultúráig még el nem jutott, átmeneti embertípus«. ( ) Nagyon sok ember, közte nagyon sok magyar, sőt művelt ember tartozott és tartozik jelenleg is a kodályi átmeneti embertípushoz. Ha nem is dicsőség, de nem szégyen ezt tudomásul venni.”
A közszolgálati rádió nem is szégyellte egyáltalán: 2012. december 22-én elindította a Dankó Pista cigány zeneszerzőről elnevezett rádiót, ezt a – mint az MTVA vezérigazgatója a múlt év végén rendezett ötéves születésnapi ünnepségen elmondott köszöntésében fogalmazott – „tipikus hungaricumot”, amely 80 százalékban magyar és cigány nótát, 20 százalékban pedig operettet és népzenét sugároz. Az új csatorna beváltotta a hozzá fűzött reményeket: ma félmillió honfitársunk tölti úgy napjait, hogy ezt az adót hallgatja, és a Dankó mostanában kap hét új frekvenciát, így nemsokára az ország legeldugottabb szegletében is fogható lesz.
Meghallgattuk, mit fogyaszt ilyen lelkesülten ez a kodályi értelemben vett „átmeneti embertípus”. Meghallgattuk, hogy önöknek ne kelljen. A Dankó ugyanis nem csapja be a hallgatót: olyan koncentrátumban önti ránk a magyar nótát, ami talán magának Sárosi Bálintnak is elviselhetetlen lenne.
A Dankó egyébként igazából teljesen hagyományos zenei adó. Van reggeli műsora – címe: Jó reggelt kívánok! –, délelőtti, délutáni és esti műsorsávja állandó műsorokkal és műsorvezetőkkel (néhány cím a kínálatból: Túl az Óperencián, Húzd csak, prímás, Jó ebédhez szól a nóta, Kettőtől ötig – kívánságműsor, Az a szép). A hangvételt egyértelműen a vélt – és feltételezhetően nagyon is valós – célcsoport igényeihez szabják. A reggeli sáv hallgatóságát megkímélik például a kereskedelmi rádiók kötelező kellékének tekintett röhörészős-viccelődős beszélgetőműsoroktól, a prózában elmondott információk a lényegre szorítkoznak. Megtudjuk, mennyiért árusítanak bizonyos gyümölcs- és zöldségfajtákat a nagybani piacon, értesülünk a közlekedéssel és az időjárással kapcsolatos fontos tudnivalókról, rendszeresen ajánlják a Duna Televízió aznap esti műsorait, de egyébként 6 és 9 óra között is jobbára zene szól. A bút feledtető (vagy épp sírva vigadó) szórakoztatásra, a mindent eluraló könnyedségre való törekvés érhető tetten a szlogeneket ismétlő munkatársak beszédmódjában is. Ha létezik kereskedelmi rádiós hanghordozás, akkor van Dankó rádiós is: utóbbi mindig lelkesült, csuhajjás, amely hangon még a rendre elismételt „jó reggelt kívánok!” is elemelkedik a hétköznapitól, és a maga tömörségében forgatagos-árvalányhajas falusi mulatságot idéz. Ugyanebben a tónusban halljuk napjában több tucatszor a „csendül a nóta, száll a muzsika” jelmondatot is, sőt még Verebes István színművészre is ragad valami a dankós dinamikából, amikor ekképpen ajánlja az adást: „A Dankó Rádió életérzés. Hallgasson rám: ha jól akarja érezni magát, hallgassa a Dankó Rádiót!”