Csillámjelmezbe bújt, korszerű képregényfigurák

A Van Halen negyven éve megjelent első lemeze a múltból merítve emelte új szintre a virtuóz hangszeres játékot.

Vass Norbert
2018. 02. 07. 8:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1997-ben ismertem meg az Apollo 440 Ain’t Talkin’ ’bout Dub című slágerét, de akkor még nem sejtettem, hogy a brit tánczenekar a Van Halen 1978-as bemutatkozó lemezén hallható (meglepően hasonló című) Ain’t Talkin’ ’bout Love gitársávját hangmintázza a dalban. A választás világosnak tetszik, a popzene elvégre két évtizedes ciklusokban értelmezi újra önmagát. Ugyanennyi időre volt szükségem nekem is, hogy a forrásműhöz visszatérjek.

1978-ban alighanem Eddie Van Halen volt a legnagyobb punk a földön. A Hollandiából jött, dús hajú gitáros nagy ívben tett ugyanis arra, hogy a kétakkordos bandák lesöpörték egy éve a szólókat a könnyűzene térképéről. Zenekara első lemezén feltámasztotta és újabb szintre emelte a virtuóz hangszeres játékot. Punk volt abból a szempontból is, hogy egy saját magának buherált hangszeren játszott. Igaz, nem a kényszerűség, hanem a funkcionalitás indította arra, hogy Gibson hangszedőket helyezzen a Fender gitártestre, a szigetelőszalag-csíkokat azonban, amelyekkel teleragasztgatta a hangszert, biztosan a punkoktól nyúlta.

Az első Van Halen-lemez első számának első sora így hangzik: „Úgy élem az életem, mintha nem lenne holnap.” Az lehet, de a tegnappal azért jóval többet törődött a banda. David Lee Roth éppúgy nyüszög például a mikrofonba, mint Robert Plant a Led Zeppelinben, de a Who és a Black Sabbath is elég szembeötlően hatott a Van Halen zenéjére. Ha pedig négy évtized távlatából szemléljük, ráébredhetünk, hogy a heavy metal nem más voltaképpen, mint Elvis Presley, egy kis amfetamin és némi hormonturmix találkozása egy hangszerkészítő cég Valentin-napi partiján.

Abban az évben, amikor színre lépett a Van Halen, a Grease-ért és a Supermanért fizettek a legtöbben az amerikai mozikban. Ha nem háttal ültek a vetítőben, Van Halenéknek tisztában kellett lenniük tehát azzal, hogy a korszaknak, amelyben kitűnniük adatott, csillámjelmezbe bújt képregényfigurákra van szüksége. Ezért sem vacakoltak se pszichedéliával, se misztikummal, koncertről koncertre méltósággal izzadhattak mégis bele a bőrnadrágjukba. Korszerűek voltak, és tudatosan túloztak.

A lemezborítón a Ziggy Stardust itt feledett pókzenekarának ható előadók úgy pörögtek élőben, mint négy felhúzott hippidroid. Ha a kemény rock terpeszállás, a Van Halen akkor a spárga. Szó szerint, hiszen David Lee Roth atletikusabb volt a színpadon, mint az amerikai szertorna-válogatott java.

Eddie Van Halen úgy tekerte a gitárt, ahogy a helikopter rotorja forog egy vietnami veterán rémálmában, a ritmusszekció pedig annyira pontos és elsöprő volt, mint Indokínában a monszun. Bár legkésőbb a B oldal felére belefulladtak a harsány szólókba, tízmilliónál is többet adtak el bemutatkozó anyagukból az Egyesült Államokban. Az nem rossz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.