Egy szimfonikus zenekar is tud improvizálni

Zeneakadémiai koncertsorozattal is megünnepli ötvenéves fennállását a Győri Filharmonikusok − Interjú Berkes Kálmánnal.

Tölgyesi Gábor
2018. 02. 23. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− A fennállásának ötvenedik évét ünneplő Győri Filharmonikus Zenekart százhuszonnégy, vagy akár százötvenhat éves együttesként is számon tarthatjuk, attól függően, a történetét honnan kezdjük.
− Így van. Sőt, Hans Richter édesapja, Anton Richter már 1846-ban megalapította azt a kis kórust, amit a győri zenekar elődjének tekinthetünk. Ebből lett később kamarazenekar, amatőr zenekar, majd szimfonikus zenekar.

− Eléggé sajátságos, hogy egy osztrák muzsikus alapít magyar dalegyletet a reformkor idején.
− Hát ez az! Egyházi karnagyként érkezett Győrbe, ahol már a híres karmester fia, Hans Richter, azaz Richter János született. Őt már nem kell nagyon bemutatni: Wagnernek volt közvetlen barátja, Brahmsnak is, Elgart is ő fedezte fel. A hangversenytermünket ezért hívják Richter János-teremnek, az egyik koncertbérletünk is az ő nevét őrzi. A másik bérletünk Nikisch Artúr nevét viseli, aki Lébény-Szentmiklóson született, Győrtől mintegy húsz kilométerre. Ő szintén karmesterlegenda volt, Bostontól Lipcsén át Berlinig. Furtwängler, Toscanini, Klemperer is úgy nyilatkozott róla, hogy hozzá képest ők csak kisfiúk.

− Az ő nevüket a mai napig tisztelettel emlegetik, míg Nikisch emlékét csak Győrben ápolják. Ennek mi az oka?
− Hajlamosak vagyunk elfeledni a saját értékeinket, sajnos ezt a történelem is igazolja. Nem tudom, Nikisch Artúrról neveztek-e el például zeneiskolát, csak remélem. Győri illetőségű volt Varga Tibor is, aki hegedűművészként futott be nagy karriert, a fia, Gilbert Varga, a világ egyik legismertebb karmestere sokat jár hozzánk dirigálni. Ezért van Varga-bérletünk. A negyedik bérlet Sándor János nevét őrzi: a zenekar ötven évvel ezelőtti profivá válását ő vezényelte le. Nagyon jó karmester volt, én magam is játszottam a keze alatt szólistaként, de az operában is zenekari tagként. Sőt, életem első igazi szimfonikus élménye is hozzá kötődik: 1967-ben az első Pécsi Nemzetközi Ifjúsági Zenei Táborban Kocsis Zoltánnal együtt mint két konzis lehettünk ott a zeneakadémisták között.

− 2009 óta ön a győri zenekar művészeti vezetője. 1992-ben lett a tokiói Musashino Zeneakadémia tanára, zenekarának vezető karmestere: direkt a győriek kedvéért tért haza?
− Egyértelműen. Nyolc évig bírtam még a kettőt együtt csinálni, de már nem tudok évente tíz-tizenötször Japán és Magyarország között ingázni. Tavaly februárban költöztem végleg haza, ott befejeztem a működésemet. Ez nem azt jelenti, hogy Japánt megtagadom, és nemcsak amiatt, mert japán a feleségem, egyébként is: csodás volt az a huszonöt év. De már annyit tanultam karmesterként Japánban, hogy itt volt az ideje, mindezt itthon is kamatoztassam.

− Japánban csodás hangversenytermek vannak. A tervek szerint Győrben is épül egy új kiállítási és konferencia-központ, amely kapcsán felvetődött, a zenekar kapjon-e vagy sem ott helyett. Eldőlt ez a kérdés?
− A miniszterelnök úr a Modern városok programban beígért egy hangversenytermet, ott voltam a bejelentésen. Az volt a hivatkozási alap, hogy a Győri Filharmonikus Zenekar az utóbbi években hatalmas fejlődésen ment keresztül, és vidéki zenekarok között a legtöbb jegyet mi adjuk el, a bérleteseink száma is megsokszorozódott. Az elődeim közül senkit sem akarok leszólni, de a fejlődés tényleg nagyon látványos. Mondok két példát. Kocsis Zoltán a működésem első évében, 2010-ben jött először meghallgatni a zenekart. Zoli mindenről ismert volt, csak arról nem, hogy hízelegne. Barátok voltunk a gyerekkora óta, muzsikustársak, de ötvenkét év partnerség ide vagy oda, kőkeményen beolvastunk egymásnak. Ő már akkor azt nyilatkozta: három-négyszáz százalékos fejlődést érez a zenekarnál. Gilbert Varga a telefonomon pedig olyan hangüzenetet hagyott, amit a mai napig őrzök. Ugyanazt a programot dirigálta Philadelphiában, mint amit Győrben játszottunk, és állította: akár hiszem, akár nem, a győri zenekar jobb. A Philadephia-i Szimfonikus Zenekar a világ tíz legjobb klasszikus együttese között van, ezért fel is hívtam: miért viccel velem? Mondta: nagyon sok világhírű zenekar keveset próbál, mert olyan sokat játszik. Ettől persze nem lesznek rossz zenekarok, de a színvonaluk mégis egy picit csökken. Kobajasi Kenicsiró, Kovács János is nagyon elégedett velünk. A nagyszerű karmester, Alastair Willis is már harmadszorra jár nálunk Chicagóból. Ő úgy nyilatkozott: először meglepetés volt neki, hogy milyen jó a zenekar, másodszor sokkal jobb volt, most harmadszorra pedig már annál is jobb.

− Egy zenekar életében nyilván meghatározó a művészeti vezető személye, egy-egy évad repertoárja. A megfelelő karmesterek, vendégszólisták meghívásán túl kell még valami a fejlődéshez?  Kocsis Zoltán annak idején függöny mögötti próbajátékot kért a Nemzeti Filharmonikusok tagjaitól, nem kis vihart kavarva.
− Az egyik legközelebbi barátja voltam, és zsenialitása, minden zeneisége előtt meghajolva, a legnagyobb tisztelettel mondom: én azzal a meghallgatással nagyon nem értettem egyet. Ő akkor hívott is haza, de nem akartam ebben részt venni: cikinek éreztem, hogy a kollégáimat vizsgáztassam. Nem ettől lesz jó egy zenekar, inkább mindattól, amit előzőleg említett. Sok függ az állandó karmester munkastílusától: én azokat tartom igazán nagyoknak, akik hosszú időt voltak egy zenekar élén. A sok kiválóság közül Ferencsik Jánost mindenképp említeni kell: neki olyan jó ütéstechnikája, karmesteri keze volt, hogy máshol sem láttam hozzá hasonlót, pedig nyolcvankilenc országban muzsikáltam. Húsz évig voltam az operaház zenekarában és a Budapesti Fesztiválzenekarban, tudom jól, nehezebb úgy vezényelni, hogy az megemelje egy zenekar színvonalát. Ezért igyekszem olyan vendégkarmestereket, szólistákat hívni, akik nemcsak a közönséget vonzzák, hanem feldobják, felfrissítik a zenekart.

− A Zeneakadémián meghirdetett jubileumi koncertsorozatukra is világsztárokat ígérnek.
− A koncertek alcíméhez még hozzátenném azt is, hogy szuper formában és szuperprodukciókkal. Nagyzolásként hangzik, de vállalom. A budapesti Richter-bérletünk első előadásán, március 9-én a hamburgi operaház sztártenorja, Dovlet Nurgeldiyev lesz a partnere a fantasztikus szopránnak, Pasztricsák Polinának. Csajkovszkij, Verdi és Puccini népszerű műveit  Győriványi Ráth György vezényli, aki az operák szakértője. Május 2-án a világ legjobb trombitásaként számon tartott Szergej Nakariakov lesz a szólistánk. Abszolút világsztár, a gyerekkorom óta ismerem, az első hívásra jött. A magyar közönség a Virtuózok gálakoncertjén láthatta őt. A harmadik koncert szólistája Dmitrij Maszlejev lesz, aki a világ legkomolyabb zongorista megmérettetése, a Csajkovszkij-verseny győztese, ő Rahmanyinov egyik közönség kedvenc művét fogja előadni.  Mivel Bartók halálának évfordulója szeptember 26-ára esik, a 25-i hangversenyen a Concertót is bemutatjuk. November 25-i koncertünkön Sibelius d-moll hegedűversenyét a koreai Sarah Chang adja elő. Őt ma már Gidon Kremerrel emlegetik egy lapon, bár meglehet, már túl is szárnyalta őt.

− Sibelius külön öröm: kevésszer játsszák a magyar hangversenytermekben.
− Ez sajnos így van, pedig gyönyörű szép a zenéje. Múlt évben is játszottuk az egyik művét a japán turnénkon, ahová a jelek szerint vissza fogják hívni a Győri Filharmonikusokat. Nagy szó, hogy labdába tudtunk rúgni Japánban: ott tényleg csak a legjobbak tudnak megélni. Japánban van vagy kétezer koncertterem, két-háromezer, olykor ötezres nézőtérrel, amely mindig megtelik, ráadásul a klasszikus zene a fiatalok körében is népszerű. Mivel ezek a világ legjobban fizető koncerttermei, a világsztárok előszeretettel lépnek itt fel, nem könnyű közéjük bekerülni. De játszottunk már Kínában, Tajvanon, Bécsben, Párizsban, Moszkvában is.

− Sok muzsikus, énekes fog karmesteri pálcát egy idő után. Mi készteti őket erre a lépésre: abban a helyzetben, amiben voltak, már nem tudták a zene újabb dimenzióit felfedezni?
− Általában ez így van, én viszont már hároméves korom óta karmester szerettem volna lenni. A futballista karrier volt a másik opció, a foci jól ment. Tizenkét évig hegedülni is tanultam. Édesapám, id. Berkes Kálmán klarinétművész ugyanis mindig azt mondta: ha karmester akarok lenni, ahhoz egy vonós és egy fúvós hangszeren is kell játszanom − jórészt e két hangszertípusra épül egy szimfonikus zenekar. Apám úgy vélte: ha egy karmester nem tud konkrét, gyakorlati tanácsot mondani a muzsikusnak, akkor elkezd majd mesélni Beethoven szomorú gyerekkoráról, mire a zenészek előveszik a tízórait. A karmesteri kisugárzásnak igazi jelentősége csak a koncerten van: ha a zenekar tudja a darabot, akkor már lehet improvizálni is.

− Klasszikus zenei koncerten improvizálni?
− Egy begyakorolt, koreografikus karmester előre elhatározza, hogy például egy mű melyik részénél fog marha nagyot beinteni a trombitának. Ez nagyon szép, csakhogy a próbateremnek más az akusztikája, mint a koncertteremé, ami szintén másképp szól, ha már bejött a közönség. Nem azt a zenét kell vezényelni, ami a fejünkben szól, arra kell reagálni, amit a fülünkkel hallunk. Van, hogy kicsit sok a trombita, máskor a klarinétból kell több. Furtwängler ezért figyelmeztette úgy a karmestereket: vigyázzunk, hogy mit mozgunk, mert minden megszólal!  A zenében aztán vannak nagy pillanatok is, amit az ember valamilyen időzítéssel hoz elő: ettől függ a zene atmoszférája, kifejezése. Ekként lehet improvizálni, feltéve, hogy a zenekar tudja követni a karmester mozdulatait. Persze egy olyan összeszokott, gyorsan reagáló csapattal, mint a Győri Filharmonikusok, a karmester rendkívül szerencsés. Ha a tanáraimra, partnereimre gondolok: az egész életem tele van szerencsével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.