Meghalt az Érkezés zeneszerzője, Jóhann Jóhannsson

Mindössze 48 esztendős volt.

Lakner Dávid
2018. 02. 12. 18:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

48 éves korában életét vesztette a Sicario (A bérgyilkos), az Érkezés, valamint A hentes, a kurva és a félszemű zeneszerzője, Jóhann Jóhannsson. A férfit berlini otthonában találták holtan február 9-én, a halál oka egyelőre ismeretlen.

Az elektronikus és klasszikus zenei megoldásokat mesterien ötvöző Jóhannssont Oscar- és BAFTA-díjra is jelölték a 2015-ös Sicario zenéjéért. Egy évvel később a művész ismét együtt dolgozott Denis Villeneuve-vel: ő komponálta az Érkezés dallamait is. Az izlandi szerző emellett Golden Globe-ot kapott a 2014-es A mindenség elmélete című film zenéjéért.

Jóhannsson az elmúlt évtizedben olyan alkotásokon dolgozott továbbá, mint a Vak érintés, a Lovesong, a hamarosan érkező Mária Magdolna, valamint Szász János legutóbbi filmje, a fentebb említett A hentes, a kurva és a félszemű. A Sicarióban hatvanöt hangszeresből álló zenekarral dolgozott, hogy elérje a kívánt baljós, intenzív hatást. Ahogy a Guardian is megfogalmazta, a közös elem zenéiben, hogy számait a film hangzásvilágának részeként fogja fel, a lehető legkevésbé függetlenítve a kompozíciókat az összhatástól. 

A zeneszerző két éve a Guardian-nek beszélt arról, hogyan születnek kísérteties, nehezen feledhető zenei megoldásai. Kifejtette azt is, szerinte miért lehetnek egyre népszerűbbek a filmzenék saját jogukon, önálló hallgatnivalóként is. „Az emberek éhezik az új hangzásokat, és hogy valami olyan szokatlan zenét halljanak, amilyet nem lehet a reklámokban vagy bármilyen tévéműsorban” – jegyezte meg Jóhannsson. Az Érkezés kapcsán pedig úgy fogalmazott: „a fősodratú moziban általában túl sok zenét hallunk. Az Érkezésben viszont az űr és csend használata különösen fontos volt. Amikor a zene szükséges, akkor viszont hallható, és akkor tényleg megvan a maga célja.”

Sosem készített olyan zenét, amit könnyű lenne hallgatni – erről írt nekrológjában az említett brit lap szerzője, Joe Muggs. A szerző a zenész korábbi lemezei, a The Miners\' Hymns (2011) vagy a Fordlandia (2008) kapcsán írta azt: a végzet zenéjét halljuk, amikor bebizonyosodik, hogy minden emberi erőfeszítésnek egyszer s mindenkorra leáldozott. Olyasfajta tengermély hangzást kapunk, ami félő,hogy felzabál minket, ha túlságosan átadjuk magunkat neki – tette hozzá. Ebben a zeneszerzőnek megvoltak egyébként a maga példaképei: inspirálta őt pályája során Gérard Grisey és Horatiu Rădulescu is, de az Érkezés készítésekor sokat hallgatta Karlheinz Stockhausen 1968-as művét, a Stimmungot is. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.