Visszakerült a falra a nimfás „szoftpornó”

Többen cenzúrát kiáltottak, a kiállítótér pedig inkább véget vetett a kísérletnek.

Lakner Dávid
2018. 02. 05. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét kiakasztották a Manchesteri Művészeti Galériában a Hülasz és a nimfák című, 1986-ban készült képet, miután eltávolításának hírére többen is cenzúrát kiáltottak.

John William Waterhouse angol preraffaelita művész festményét azért vették le a falról még január 29-én, hogy vitát kezdeményezzenek a női test megjelenítésének aktuálisan elfogadott szabályairól. A látogatók cetliken fogalmazhatták meg véleményüket a lépésről, és míg akadtak, akik örültek a politikailag korrekt döntésnek, mások cenzúráról beszéltek.

A galéria most úgy fogalmazott: köszönik a nagy számú reakciókat, amik az időleges levételre érkeztek. „A festményt joggal tartjuk preraffaelita gyűjteményünk ékkövének, az évek során pedig már több millió látogató tekinthette meg” – fejtette ki az intézmény ideiglenes igazgatója, Amanda Wallace. Elmondása szerint remélték, hogy a kísérlet vitát fog generálni, az elmúlt hét napban pedig világossá vált, hogy az emberekben erős érzéseket váltanak ki a felvetett kérdések.

Ezek az erős érzések leginkább erős kritikában nyilvánultak meg: a Guardian művészetkritikusa, Jonathan Jones például úgy vélte, mindez nem érdekfeszítő kritikának, mint inkább durva lépésnek volt mondható. A kiprovokált párbeszéd szerinte nagyjából egy kérdésről szólhat: kell-e a múzeumoknak művészeti tárgyakat cenzúrázniuk politikai megfontolások alapján? Jones szerint Waterhouse festménye nem remekmű, ugyanakkor kimondottan visszafogott más alkotásokhoz képest. Elég csak Diego Velázqueztől a Vénusz tükörrel-t említeni, amit a szerző szerint e logika mentén szintén rögtön le lehetne venni a falról.

Nem csak Jones háborodott fel a lépésen. Rachel Johnson például arról írt a Daily Mail vasárnapi kiadásában: „Már így is a politikai és történelmi korrektség rémálmát éljük, de hogy a művészi korrektségre térjünk át, az már tényleg egy jelentős lépés vissza, a neoviktoriánus korba.”

Waterhouse képén egyébként egy fiatal férfit látunk, aki épp egy csapat meztelen nimfa halálos ölelésének készül elcsábulni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.