A klasszikus zenét sem kell mindig véresen komolyan venni

Humor és klasszikus muzsika: Bősze Ádám műsorvezetőt telt ház várta stand-up estjének budapesti premierjén.

Tölgyesi Gábor
2018. 03. 01. 17:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

SMS-üzenet a Bartók rádióban: „Tisztelt Uram, hat órakor mindig átkapcsolok a Bartókra, hogy megtudjam, ki az aznapi műsorvezető. Ma is így tettem, és már a Petőfit hallgatom. Szép napot!”

Bősze Ádám, a Bartók rádió műsorvezetője ezzel a poénnal indította Szeretnek a hallgatók című estjét a MOM Kult színháztermében. A vidéken már több helyen előadott, műfajteremtő komolyzenei stand-up budapesti premierjét kedden tartották a Cziffra Fesztiválon.

Hogy a komolyzenét nem kell mindig véresen komolyan venni, azt számos történet, anekdota bizonyítja. Mit tennének például egy komolyzenei koncerten, ha a zongorista, miután a közönsége jelezte, a nézőtéren gyerek is ül, ünnepélyesen megígérné, a második játékrészben a terveitől eltérően mégsem meztelenül lép fel? Victor Borge koncertjén történt ilyen epizód, nem is egyszer, a publikum pedig dőlt a nevetéstől. Dánia bohóchercege persze komolyzenei komédiáival vált ünnepeltté Amerika-szerte, akik beültek egy előadására, tudták, mire számíthatnak – akadnak egyébként, akik neki tulajdonítják azt a szállóigét, miszerint a legrövidebb út két ember között a mosoly. Rainer Hersch néhány olyan brácsaművész begyében lehet, aki már elszenvedett egy-egy, a szimfonikus zenekaroknál szokásos ugratást. A brit dirigens, aki „orkestrájával” a BBC-től kezdve a Royal Festival Hallig mindenhova nevettetni jár, ugyanis a blogján egyebek között a következő felhívást tette közzé: „Világ brácsásai, egyesüljetek! Mindenki egy hangjegyért!”

A komolyzenészeket nagy tévedés – és némi rosszindulatra vall – szomorúzenészeknek hívni, spontán humorával ezt a kiváló tenor, Luciano Pavarotti is bizonyította egykoron. Amerikai koncerttermek, zenekarok most sem restek megkeresni a „legrövidebb utat” a közönségükhöz, elég ehhez csak két magyar vonatkozású példát említeni. A New York-i Carnegie Hall a jövő évi szezonjában Kocsis Zoltán felfedezettjét, Vang Judzsa (Yuja Wang) kínai zongoraművészt állítja főszerepbe, akinek promóciós videójához a nálunk szintén gyakran fellépő török zongorista, Fazil Say, valamint Arkagyij Volodosz orosz zongoraművész sietett a segítségére. A kisfilmen mint zongoristarobotot csomagolják ki egy dobozból, ám a robot, miután rossz gombot nyomtak meg a hátán, a világhírű kínai zongoraművész, Lang Lang stílusában kezd el játszani.

A Philadelphia Orchestra – amelyet Ormándy Jenő karmester tett híressé – sem szégyellte közzétenni azt a videót, amelyen az amerikai csellóművész, Nick Canellakis sokadik áldozataként ugratja a zenekari igazgatót, Yannick Nézet-Séguin kanadai karmestert, miszerint tudja-e, a Philadelphia a kedvenc együttese – persze csak a New York, a Chicago, a Boston, a Cleveland Orchestra, illetve a Los Angeles-i és talán a San Franciscó-i zenekar után.

A komolyzenei humor megértéséhez olykor némi komolyzenei ismeret is szükséges. A Bartók rádió műsorvezetője, Bősze Ádám viszont képes majd másfél órán keresztül úgy szórakoztatni a hallgatóságát, hogy annak kicsit sem kell bennfentesnek lennie – stand-up estjének ez az egyik jellemzője. A másik az önirónia: a Virtuózok című tehetségkutatóból is ismert Bősze képes nevetni önmagán, egy-egy csípős olvasói levélen – és természetesen az operák sokszor bugyuta librettóján. A poénjait nem volna ildomos lelőni, de annyit elárulhatok: telt ház volt, elegáns, senkit sem sértő humorán pedig sokat nevettünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.