Gyógyítható-e a művészettörténészi amnézia?

Az Osztrák–Magyar Monarchia mint művészeti színtér: megjelent a Műcsarnok kánonkorrekciós tanulmánykötete.

Tölgyesi Gábor
2018. 03. 31. 10:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Ybl Miklós vagy Steindl Imre neve immár széles körökben ismert, pozitív hívószó. Székely Bertalan vagy Lotz Károly neve még nem az.” Sisa József művészettörténész a Műcsarnok 2016-os kiállítása, Az első aranykor megnyitója előtt vélekedett így, de szavai feltehetően csak a laikusokat lepték meg. Székely Bertalan és Lotz Károly műveit, amelyeknek se szeri, se száma az országban, ugyanis büszkén mutogatjuk, és igazából nem gondolunk arra, hogy életrajzukban az szerepel, hogy akadémisták, a történelmi festészet képviselői. Persze Sisa József inkább a művészettörténeti kánonra utalt, amelyben az impresszionisták alakja beárnyékolja az őket megelőző generáció emlékezetét.

Kérdés, a kiegyezés kora utáni magyar festészet a kánonteremtők miatt tűnik-e halványabbnak az impresszionistákénál. A Műcsarnok igazgatója, Szegő György szerint a modernizmus szemüvegén át tekintettünk évtizedeken keresztül a historizmus és a századforduló művészetére, de vannak olyan pillanatok, amikor meg kell kísérelni felülvizsgálásra ösztönözni a szakmát. A Műcsarnok ilyen pillanatnak vélte fennállásának 120. évét, a 2016-os évet, amikor Sármány-Parsons Ilona művészettörténésszel az élen megrendezte Az első aranykor című kiállítását, amely az elmúlt évtizedek leglátogatottabb tárlata lett a Műcsarnokban. A Monarchia egykori államaiból 168 kép szerepelt a kiállításon a kiegyezés idejétől 1905-ig, amelyen a három nagy „M” – azaz az osztrák Makart, a lengyel Matejko és a magyar Munkácsy – egymás melletti szereplésén túl minden bizonnyal sokaknak revelációval ért fel a Klimt művészetét megelőlegező Josef Maria Auchentaller által festett képekkel berendezett osztrák Beethoven-zeneszoba (képünkön az egyik festmény), és az is biztos, a művészettörténész-szakma a kiállítás óta magasabban jegyzi Poll Hugó és Pataky László művészetét.

A kánonkorrekció egyik momentumaként a Műcsarnok nemzetközi szimpóziumot rendezett 2017 februárjában a Monarchia festészetéről, részben e konferencia előadásait tartalmazza az a kétkötetes mű – Az Osztrák–Magyar Monarchia mint művészeti színtér −, amely most jelent meg. A könyveket − amelyek nemcsak közép-európai korrajzot adnak, hanem megemlékeznek Andrássy Tivadar kultúrpolitikusi, mecénási szerepéről vagy Lajta Béla építészetéről − kedd este mutatta be az Uránia Nemzeti Filmszínházban Csorba László történész, Szegő György, valamint Sármány-Parsons Ilona. A kiállítás kurátorának – mint ahogy az esten elmondta – bevallottan célja volt azt ösztönözni, hogy a művészettörténetben ne egymás ellen játsszák ki a különböző alkotói generációkat, hanem tágabb perspektívából ismerjék fel: az egész korszakon átívelt az a törekvés, hogy az ország vizuális kultúráját modernizálják. A művészettörténész arra is felhívta a figyelmet: az 1861-ben alakult Országos Magyar Képzőművészeti Társulat (OMKT) nagyon sokat tett a magyar kultúráért, szellemi nyitottsága és teljesítménye mégis megkérdőjeleződött a Monarchia felbomlásától az 1980-as évekig tartó időszakban.

Annyi bizonyos: a Műcsarnok mögött álló OMKT főként mecénási szerepet töltött be, díjakkal is elismerte a nagybányaiak törekvését, képeiket pedig éppúgy kiállította, mint az akadémisták műveit. És ahogy Sármány-Parsons Ilona is megemlítette: Franciaország kivételével az impresszionisták jelentőségét Európában mindenütt csak az 1900-as évek elején ismerték fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.