Marx legszebb álma egy baltikumi vécében vált valóra

Nem mindennapi mellékhelyiségének köszönheti hírnevét Litvánia talán legismertebb étterme.

Ficsor Benedek
2018. 03. 23. 15:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kaunas belvárosában találjuk Litvánia talán leghíresebb éttermét. A Galeria Urbanában első látásra nincs semmi különleges: konyháját nem énekelte meg a Michelin-kalauz, nem szelfiztek a személyzettel filmsztárok, és még csak a vendégei értékelésével sem nagyon büszkélkedhet. Nemzetközi hírét a mellékhelyiségének köszönheti.

Amikor az étterem vezetése úgy döntött, felújíttatja az illemhelyet, és a munkával a Gyva Grafika nevű helyi dizájnercsoportot bízta meg, egyetlen kikötése volt csupán: a falat borító csempéket nem távolíthatják el. A nosztalgikus ragaszkodás nem könnyítette meg a tervezők dolgát, hiszen a burkolat koszos pasztellszínei a szocializmus belsőépítészetének dicsőséges hagyományát teszik elevenné a kaunasi vécében. A hangulat tökéletesen rezonál ugyan a helyiség némely tartalmára, de igen távol áll attól a filozófiától, amely a Gyva Grafika korábbi munkáit jellemzi.

Nem könnyű szembenézni a félmúlt emlékeivel, jól látjuk ezt magunk körül: a történelem feldolgozása gyakran az újraírással és az irányított felejtéssel válik egyenértékűvé. A Gyva Grafika kollektíváját azonban nem riasztották el a múlt e homályos és mosdatlan bőrszínt imitáló reminiszcenciái: amnézia helyett a kíméletlen emlékezés terévé avatták a Galeria Urbana vécéjét.

A tervezők végigjárták gyermek- és fiatalkoruk helyszíneit Kaunasban, és fényképezőgépükkel pontosan dokumentálták a környékeket, különös tekintettel az ablakokra. A felvételeket matricára nyomtatták, és azzal dekorálták a burkolati elemeket. A végeredmény minden túlzás nélkül lélegzetelállító lett.

A panelházak blokkjait felidéző falfelületen egy végtelenített lakótelep képe tárul a vécébe igyekvő vendég elé. Egy nagyon is kézzelfogható múlt alternatív jelene, amelyben az ablakok – és mögöttük megannyi élet árnyékos tere – az emlékek működését modellálják. Tanúi lehetünk, ahogy a belső külsővé válik. Az ablakban álló idős néni, a repedezett virágcserép, a lustán heverő macska vagy a rozsdás szárítóállvány mind-mind a létezés intim jelei, amelyeket a fényképek egy idegen szemlélő elé tárnak. Mindezt azonban a létező legmagányosabb térben, az illemhelyen.

A szocialista múlt maradékával való szembenézés bizarr módszere ráadásul az alapító gondolatig hatol vissza. A tetszés szerint variálható matricák senkinek nem adnak végleges helyet, ugyanolyan eséllyel kerülhetünk közel a fajanszhoz, mint a megváltást jelentő villanykörtéhez a plafonon. Így pedig mindenki egyenlővé lesz, hiszen bárki bárhová kerülhet. Ezzel a Gyva Grafika alkotói az egykorvolt rendszer elemeit felforgatva létrehozták az osztályok nélküli társadalmat. Egy kaunasi vécében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.