A pályázat díjainak átadásával csütörtök este megnyílt a 36. Magyar Sajtófotó-kiállítás a budapesti Capa-központban. A tizennégy kategóriában kiosztott elismerések, valamint a különdíjak és nagydíjak nyerteseit az öttagú zsűri 247 pályázó közül választotta ki, a legjobb alkotások összesen több mint 6 ezer képből kerültek ki.
– Sokan azt mondják, hogy a sajtófotó történetének legsúlyosabb válságát éli. Mindennap egyre kevesebben vannak a világon, akik kétely nélkül tekintenek egy interneten eléjük ugró vagy akár nyomtatott lapban közölt fotóra – fogalmazott megnyitóbeszédében Nyáry Krisztián, a Líra Csoport kreatívigazgatója. – A hír, a leírt történet torzíthat, akár hazudhat is, de a kép nem, gondoltuk. Ma pedig egyre többen aggódunk amiatt, hogy nem hihetünk többé a szemünknek sem.
– Miért higgyünk egy fotónak? – tette fel a kérdést az Így szerettek ők – magyar irodalmi szerelmeskönyv, a Merész magyarok és az Igazi hősök szerzője. – Mert az igazi fotóriporter nem kockáztatja a hírnevét. Hiszen egyetlen védjegye van: hogy amit ábrázol, az a valóság.
Két éve a menekültválság uralta a pályázatot, a zsűri külön kategóriát is nyitott a témának. Tavaly ismét felbukkant a migráció – kollégánk, Balogh Dávid a belgrádi menekülttáborról készített riportjával nyert második díjat a pályázaton –, ám közel sem volt annyira domináns, mint korábban. Idén végigjárva a kiállítást megállapíthatjuk, hogy a globális válságoktól az alkotók jellemzően a mikrovilágok tragédiáihoz (és szépségeihez) tértek vissza.
A hajléktalanok szemünk előtt zajló, mégis ismeretlen történetei, a mélyszegénység talán még kevésbé érzékelhető világa, emberfeletti küzdelmek és a fájdalom megannyi arca néz vissza ránk a képekről. De nem maradhattak ki a szórásból a nagy vihart kavaró politikai és közéleti események: a tüntetések, az őcsényi polgármester lemondása, Geréb Ágnes pere és az olyan rendezvények sem, mint a vizes világbajnokság vagy a Sziget Fesztivál.
A MÚOSZ Nagydíját idén Móricz-Sabján Simon, míg az André Kertész-nagydíjat és a pályázat tavaly elhunyt alapítójáról elnevezett Szalay Zoltán-díjat az MTI/MTVA külső munkatársa, Mónus Márton kapta. Escher Károly-díjban részesült Asszonyi Eszter, a legjobb kollekcióért járó Munkácsy Márton-díjat pedig a Magyar Nemzet Magazin fotóriporterének, az emberábrázolás (sorozat), illetve a természet és tudomány (sorozat) kategóriáját is megnyerő Végh Lászlónak ítélte a Szlukovényi Tamás vezette zsűri.
A kiállítás május 19-ig látható a Capa Központban.