Miért higgyük el, amit egy fotón látunk?

Május 19-ig látható a 36. Magyar Sajtófotó-kiállítás a Capa Központban.

Ficsor Benedek
2018. 03. 30. 16:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pályázat díjainak átadásával csütörtök este megnyílt a 36. Magyar Sajtófotó-kiállítás a budapesti Capa-központban. A tizennégy kategóriában kiosztott elismerések, valamint a különdíjak és nagydíjak nyerteseit az öttagú zsűri 247 pályázó közül választotta ki, a legjobb alkotások összesen több mint 6 ezer képből kerültek ki.

– Sokan azt mondják, hogy a sajtófotó történetének legsúlyosabb válságát éli. Mindennap egyre kevesebben vannak a világon, akik kétely nélkül tekintenek egy interneten eléjük ugró vagy akár nyomtatott lapban közölt fotóra – fogalmazott megnyitóbeszédében Nyáry Krisztián, a Líra Csoport kreatívigazgatója. – A hír, a leírt történet torzíthat, akár hazudhat is, de a kép nem, gondoltuk. Ma pedig egyre többen aggódunk amiatt, hogy nem hihetünk többé a szemünknek sem.

– Miért higgyünk egy fotónak? – tette fel a kérdést az Így szerettek ők – magyar irodalmi szerelmeskönyv, a Merész magyarok és az Igazi hősök szerzője. – Mert az igazi fotóriporter nem kockáztatja a hírnevét. Hiszen egyetlen védjegye van: hogy amit ábrázol, az a valóság.

Két éve a menekültválság uralta a pályázatot, a zsűri külön kategóriát is nyitott a témának. Tavaly ismét felbukkant a migráció – kollégánk, Balogh Dávid a belgrádi menekülttáborról készített riportjával nyert második díjat a pályázaton –, ám közel sem volt annyira domináns, mint korábban. Idén végigjárva a kiállítást megállapíthatjuk, hogy a globális válságoktól az alkotók jellemzően a mikrovilágok tragédiáihoz (és szépségeihez) tértek vissza.

A hajléktalanok szemünk előtt zajló, mégis ismeretlen történetei, a mélyszegénység talán még kevésbé érzékelhető világa, emberfeletti küzdelmek és a fájdalom megannyi arca néz vissza ránk a képekről. De nem maradhattak ki a szórásból a nagy vihart kavaró politikai és közéleti események: a tüntetések, az őcsényi polgármester lemondása, Geréb Ágnes pere és az olyan rendezvények sem, mint a vizes világbajnokság vagy a Sziget Fesztivál.

A MÚOSZ Nagydíját idén Móricz-Sabján Simon, míg az André Kertész-nagydíjat és a pályázat tavaly elhunyt alapítójáról elnevezett Szalay Zoltán-díjat az MTI/MTVA külső munkatársa, Mónus Márton kapta. Escher Károly-díjban részesült Asszonyi Eszter, a legjobb kollekcióért járó Munkácsy Márton-díjat pedig a Magyar Nemzet Magazin fotóriporterének, az emberábrázolás (sorozat), illetve a természet és tudomány (sorozat) kategóriáját is megnyerő Végh Lászlónak ítélte a Szlukovényi Tamás vezette zsűri.

A kiállítás május 19-ig látható a Capa Központban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.