A Metallica a legjobb méreg?

A zenekar sikeresen megérkezett a XXI. századba, példaértékű metamorfózist láthattunk az arénában.

Zimon András
2018. 04. 06. 15:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ talán legmenőbb rock-metal bandája, a Metallica játszott csütörtök este telt ház előtt a Papp László Budapest Sportarénában. A thrash és a tökös metal legnagyobbjai nyolc év után mutatták meg újra a közép-európai valóságnak, hogy még mindig az angyalok városából fújják a rock passzátszelét. Nem egy bonyolult feladvány kideríteni, hogy a Worldwired-koncertsorozat a banda legutóbbi – tavaly megjelent –Hardwired to Self-Destruct című lemezét kívánja promotálni úgy, hogy sokak örömére Európa végre nem stadionokban, hanem arénákban fogadhatja Hetfieldéket, jóval intimebb környezetbe helyezve mindazt, amit Metallicának hívnak.

A csapat 2003 óta változatlan felállással koncertezik és írja a dalait James Hetfield gitáros-énekes, Lars Ulrich dobos, Kirk Hammett szólógitáros és Robert Trujillo basszusgitáros személyében. A banda 1981-es, stílusteremtő megalakulása óta eladott több mint kétszázmillió nagylemezt, begyűjtött kilenc Grammyt, s ha a turnéi számát és a közben megtett kilométereket nézem, akkor bejárta körülbelül az egész univerzumot. Szerencsére ezen szokásairól a mai napig nem tudott leszokni, imádja a zenélést és a színpadot, szerintem jön még a mi utcánkba (hamarosan).

De nézzük, mit hozott az együttes magával Budapestre. Először is egy hatalmas és hihetetlenül innovatív színpadot, amelyen annyira nem lepődtem meg, hiszen a zenei környezet jócskán megváltozott az utóbbi évtizedben, a koncertek húzzák fel a lemezeladásból kieső bevételeket, a közönség pedig egyre látványosabb, különlegesebb vizuális ingerekre vágyik. A Metallica a fejlesztésben mindig is élen járt, folyamatosan ötletel, hogy mivel tudná még magasabb szintre emelni a pusztán négy hangszerrel előadott zenéjét. A mostani innovációt úgy kell elképzelni, hogy egyrészt a színpadot nagyjából az aréna közepére húzták be (amitől a ma divatos pénzlenyúlási formula, a kiemelt állóhely értelmét vesztette), másrészt folyamatosan mozogtak a színpadon, tényleg annyira interaktívvá téve az estét, hogy senki nem panaszkodhatott amiatt, hogy keveset látott a produkcióból.

Kilenc óra után nem sokkal kezdődött az őrület, Morricone Ecstasy of Goldjára felrobbant az aréna, majd a rövid intró után érkezett a Hardwired, ami körülbelül olyan hangerővel szólalt meg, hogy a fejemben nagyobb kárt okozott, mint egy félig hatástalanított jugoszláv támadógránát. Iszonyatos energiák szabadultak fel a színpadon, a nem mai csirkékből álló csapat olyannyira keményen odatette magát, hogy azt hittem, valamikor 1986 körül járhatunk az időben. Az Atlas, Rise!-ra se tudnék mást mondani, a nekem túlzottan reszelős Hardwired lemezen nagyon is érződik, hogy a Metallica legújabb büszkesége: mint egy szépre csiszolt gyémántot, úgy hordozta a kezében a zenekar. Szerencsére a ’83-as Kill ’em All album Seek and Destroya és Hit the Lightsa, valamint a csemegének számító Welcome Home (Sanitarium) megszakította az aktuális lemez monotonnak tűnő hegemóniáját – nekem ez a néhol egyhangúnak érzett reszelés volt az egyetlen kritikus pont az este alatt, de írom mindezt úgy, hogy a metal nem a „szakterületem”.

Ellenben azt pontosan tudom, hogy sok Metallica-rajongó ismerősöm elégedetlenkedett már évek óta, hogy Ulrich rosszul dobol, és már Hammett sem mindig az igazi stb. Na, erre jócskán rácáfolt a csapat az este, hibátlanul játszott. A show közben a színpadot felülről körbevevő LED-kockák gyors váltakozásban mozogtak fel és le, miközben rettentő sok információt zúdítottak a közönségre régi csapatfotók, koncertfelvételek vagy éppen animációk formájában. Az első etapba egy-két klasszikus is belefért még, a For Whom the Bell Tolls és a Reload Fuelje is hatalmasat dörrent. Az este legnagyobb gegje pedig az volt, amikor Trujillo és Hammett duóban belekezdett a Tankcsapda A legjobb méreg című dalába magyarul! Trujillo remekül megoldotta azt, hogy a világ egyik legnehezebb nyelvén kellett hoznia az egyik legismertebb magyar rockhimnuszt. Mekkora zenei alázat kell ehhez?! Azt nem tudom, hogy kitől kapták a tippet, de szerintem Antal Nimródnak lehetett köze a választáshoz. Ugyanis ő rendezte a csapat Through the Never című filmjét, amelynek a forgatása alatt, ha hinni lehet a pletykáknak, egészen jóban lettek.

Én Freddie Mercury ’86-os népstadionos gegje óta a Tavaszi szélre gondoltam volna, de a banda inkább a Tankokat helyezte az Andy Warhol-os útra, és ha nem is tizenöt, de három perc erejéig a debreceni Tankcsapda volt a leghíresebb csapat a földkerekén. Egy pillanatra megállnék egy dal erejéig: a Moth into Flame alatt a színpadról egy világító dróncsapat emelkedett fel és körözött a zenekar feje fölött, na ilyen innovatív koncertlátványelemmel még nem nagyon találkoztam (csak hasonlóval Peter Gabriel Growing Up koncertsorozatán).

Aztán ahogy haladt az este előre, úgy következtek a csapat leghíresebb lemezének, az úgynevezett Black albumnak a gigaslágerei: a Sad But True-nál már mindenki üvöltve ugrált még az ülőhelyeken is. A One-ról és a Master of Puppetsről pedig inkább nem is írok semmit, a dalcímek önmagukért beszélnek. A ráadásban a Hardwired Spit Out the Bone-ját a Nothing Else Matters és az örök klasszikussá vált Enter Sandman követte. Az egész koncerten a közönségét dicsérő és vele folyamatosan kommunikáló Hetfield és csapata tényleg mindent megtett, hogy megmutassa, miért ő a legjobb egy olyan érában is, ahol rengeteg kihívóval kell a rajongók kegyeiért megküzdenie. A Metallica sikeresen érkezett meg a XXI. századba, példaértékű metamorfózist láthattunk. Ilyen energiákat és ötleteket belepakolni egy turnéba le a kalappal a zenekar előtt. Arról nem is beszélve, hogy több millió forinttal támogattak egy hazai gyermeksegítő szervezetet. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.