Csodazongorával rukkolt elő a Steinway

Az akusztikus hangszer, amelyhez mégis kell egy iPad, és amely révén Farkas Gábor önmagával játszhat négykezest

Tölgyesi Gábor
2018. 04. 06. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokás a hangszereket olyan luxusautó-márkákhoz is hasonlítani, mint a Porsche, a Ferrari vagy a Lamborghini, ám amíg utóbbi márkának akad olyan modellje, amelyért 1,2 milliárd forintot is leszurkolhatunk – ami megfelel egy jobb Stradivari-hegedű árának −, egy-egy koncertzongoráért ennek csak a „töredékét” kell fizetnünk. A világ koncerttermeinek 95 százalékában megtalálható Steinway & Sons D–274-es modellje 35 millió, míg a Fazioli F 308-as modellje 45 millió forintért is elvihető újonnan. Vannak, akik az 1828-ban alapított osztrák Bösendorfer hangszereire esküsznek, amelyek kiállták a zongoranyűvő Liszt Ferenc próbáját is. A legdrágább Bösendorfer 65 millió forint, az árát sokallják, nem is ment a cégnek. A francia Pleyel hasonló okokból húzta le a redőnyt. A Yamaha zongorái főként a jazzt játszó muzsikusok körében népszerűek, ár-érték arányuk verhetetlen, ma már a Bösendorfert is ez a japán cég gyártja. Bösendorferből eddig ötvenezer készült, ami alig a tizede a világban fellelhető Steinway zongorák számának; utóbbinak nem koncerttermi modelljei a világ legtöbb zeneakadémiáján ott vannak – érdemesebb olyan vagy hasonló hangszeren gyakorolni, amilyen a koncerttermekben várja az előadót. S bár a New Yorkban és Hamburgban jelen lévő zongoragyártó cég a Steinway-művész címet nem osztogatja boldog-boldogtalannak, gyakorlatilag a világ zongoristáinak 95-98 százaléka Steinway-zongorista. 

Az autós hasonlat a zongorák körében abban is megállja a helyét, hogy egy hétköznapi hangszerről a drága mulatságra váltva olyan élményben van része az előadónak, mintha a Trabantból átülne a Mercedesbe. Nem kell erőlködnie, hogy szép hangot csaljon elő a hangszeréből, lehet játszani a billentéstechnikával és a pedálkezeléssel. A jót pedig könnyű megszokni. Az ázsiai zongoragyártóktól szorongattatott Steinway mégis váltásra szeretné rábírni a zeneszeretőket: olyan zongorával rukkolt elő, amilyen a „vezető nélküli autónak” felel meg a hangszerek világában. A Steinway Spirio – amelyet csütörtökön Budapesten, egy Hajós utcai szalonban mutattak be – ugyanis nemcsak zongora, hanem hanglejátszó rendszer is: az új technológia révén képes pontosan úgy megszólaltatni a zongoránkat, ahogy azt egy-egy Steinway-művész a cég hamburgi vagy New York-i stúdiójában tette. A „felvevő” zongora a technológia révén 1200 különböző billentést ismer fel, másodpercenként 800 mintavételre képes, továbbá 250-féle pedálkezelést különböztet meg, másodpercenként száz mintát véve. A Spirio hardverét a B, az M és az O modellekbe tudják beépíteni, a „lejátszó” zongorán kívülről nem látszik semmi, csak egy tápkábel.

Vezeték nélküli hálózat és egy iPad segítségével 1700 Steinway-művész játékát – 3200 darabot − hallgathatunk így a nappalinkban. A bemutatón „játszott” többek között Lang Lang, Gershwin, Rachmaninov is a hallgatóságnak, míg Farkas Gábor Liszt-díjas zongoraművész önmagával négykezesezett. Az audiofil közönség persze némileg kételkedett abban, hogy egy B modellen rögzített játék éppen úgy szól-e egy O modellen, de ez a 30 millió forintra becsült kérdés nem bizonytalanított el eddig 1300 zeneszeretőt, aki beszerzett magának egy-egy Spiriót. A többségük egyébként nem is tud zongorázni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.