Hitét vesztett férfi, felszabadult nő

Henrik Ibsen a Rosmersholm című műve reflektál mindarra, ami ma Magyarországon zajlik.

Makrai Sonja
2018. 04. 10. 18:22
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Norvégia az 1800-as évek végén sorsfordító időket élt meg. A skandináv országnak ismeretlen helyzettel kellett szembenéznie: az első olyan választás zajlott épp ekkor, amely pártpreferenciák alapján osztotta meg a társadalmat. Ebben a szinte polgárháborús légkörben írta meg Henrik Ibsen a Rosmersholm című művét, amelyet a bűntudat és az egoizmus drámájaként is aposztrofálnak.

A darabot nagyon ritkán veszik elő – vélhetően kényes témafelvetése és bátorsága miatt. Magyarországon utoljára huszonöt éve állította színpadra Valló Péter a Radnóti Színházban. Most azonban a Rózsavölgyi Szalon tűzte műsorára Fesztbaum Béla rendezésében, aki a főszerepet is alakítja. Láng Annamáriával, Kútvölgyi Erzsébettel, Lukáts Andorral, Gyabronka Józseffel és Zrínyi Gál Vincével kiváló színészgárda gyűlt össze mellette.

Nem véletlen, hogy most került elő a norvég mester remekműve, hisz a Rosmersholm reflektál mindarra, ami ma Magyarországon zajlik: megmondóemberek különböző világmegváltó ideológiák nevében kicsinyes játszmáikat játsszák, a nagy eszmék pedig a nagy viaskodás közepette kifordulnak önmagukból. Ahogy az is megjelenik benne, hogy a politikai szakadékok miként zúznak össze rokoni és baráti kapcsolatokat. De Ibsen azt is felveti, meg tud-e újulni egy társadalom, ha az emberek a saját múltjukkal képtelenek szembenézni.

A nagypolgári vidéki kúrián, Rosmersholmon él a régi konzervatív család utolsó leszármazottja, Johannes Rosmer (Fesztbaum Béla) lelkész, akinek az életét a rend és a fegyelem szigorú elvei határozták meg. Feleségét tragikus körülmények közt veszítette el, és egyedül maradt birtokán házvezetőnőjével, Rebecca Westtel (Láng Annamária), a falusi orvos nevelt lányával. A szabadelvű nő gyökerestül felforgatja Rosmer életét, és a hitét vesztett lelkész a szabadság eszméjének hirdetőjévé válik. „Én azokkal tartok, akik szabadságot akarnak. ( ) Meg fogom próbálni minden oldalról magam köré gyűjteni az embereket” – fogalmazza meg Rosmer.

A gyaloghíd környéke és a malomárok zuhataga azonban tele van titkokkal, amelyek felszínre törve megváltoztatnak mindent, az elhallgatott múlt megmérgezi a jelent, a bűntudat pedig mindenkit felőröl. Ibsen drámája patikamérlegen szerkesztett filozófiai, pszichológiai és szexuálpszichológiai rétegekből épül fel, olyan, ma is aktuális problémákra rávilágítva, mint a narcizmus vagy az önérvényesítés.

A Rózsavölgyi Szalon színházi terében szépen érvényesül ennek a kamaradrámának minden részlete. Fesztbaum Béla – aki Deres Péterrel közösen kétrészessé alakította az amúgy négy színből álló darabot – nemcsak jó érzékkel mozgatta színészkollégáit, de Rosmer szerepében is tökéletesen van jelen. Érzékeny figurája valódi antihős. Pontos ellentéte a Láng Annamária által megformált Rebeccának, aki szinte nietzschei ideálokat kerget. Kútvölgyi Erzsébet mindenese a bölcsesség hordozója, Gyabronka József Kroll igazgatója vérbeli politikai harcos, aki saját nézetei érvényesítéséért bármire és az ellenkezőjére is képes. Ahogy emlékezetes marad Lukáts Andor is a lecsúszott életű Ulrik Brendel egyetemi tanár szerepében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.