Költészet napja: a vers belső éneklésből nő ki

A költészet napja alkalmából Lackfi János költő-író és Nényei Pál tanár, drámaíró írt nekünk az olvasás hasznáról.

MN
2018. 04. 11. 11:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma van a költészet napja, lapunk életében viszont nem túl fennkölt szerda ez. Mielőtt elfogynak a sorok, álljon itt két vélemény arról, hogy miért fontosak a versek a világban.

Lackfi János: A költészet sosem önmagában, pőrén létezett. Az ősidőkben énekelték, szavalták, falba vésték a szövegeket. Walther von der Vogelweide rocksztárnak számított a maga korában, de ez az ismert dalnok analfabéta volt. Nem evidens tehát, hogy könyvekben kell megromolnia minden műnek. Jól mutatja szerintem a költészet vitalitását, hogy milyen sokan osztanak meg manapság verseket a közösségi médiában, és az is rendjén való, hogy ezek a megosztások megosztják a közönséget. A felhasználók istenítik a költőket, vagy éppen melegebb égtájakra küldik őket, a lényeg az, hogy olvassák a szövegeiket. Vannak persze meditatívabb, csendesebb alkatú alkotók is, de ha az Átokföldje című gigantikus költemény szerzője, T. S. Eliot macskákról is publikált blődli szövegeket – amelyek végső soron világhírűvé, a jogutódjait pedig gazdaggá tették –, akkor nekünk, mai szerzőknek sem kell tartanunk a könnyedebb megszólalásmódtól. Hogy mi a vers? Az, amit mondogatunk magunkban. A vers a belső dudorászásainkból nő ki, és ilyenkor, a költészet napja táján pedig pláne sűrűsödnek: járdára írnak, fákra lógatnak verssorokat. Szerintem fontos lenne minél inkább a hétköznapjaink részévé tennünk a verseket, hiszen többféle lelki és testi természetű haszonnal is jár.

Nényei Pál: Az elhangzás gesztusa óriásit képes dobni a versszöveg jelenlétén. Csokonai Vitéz Mihályt vagy Arany Jánost is olvashatnánk dallammal együtt, bár ez nagyon nehéz lenne, mert úgy szocializálódtunk, hogy a szöveg egy elvont struktúra. A költészet némileg értelmiségi huncutkodássá vált, eltávolodott a dalszövegektől, bár mostanában kezd visszatalálni hozzájuk. A walesi bárdok és a Szózat versformája például megegyezik, és mindkettő passzol a Gyertyafénykeringő dallamára. Szoktuk is órán erre énekelni mindkettőt, de olyan is előfordult már, hogy a Szózat Egressy-féle dallamára énekeltük Arany János balladáját, ami pedig fából vaskarika, hiszen a skót balladaforma szólal meg a magyar verbunkos dallamára. Érdemes végiggondolnunk, mekkora jelentéstartalommal gazdagodik a költemény, amikor valaki kiáll, és elénekli a versét. Talán furcsán is hangozhat, de a pusztán csak szövegek helye a mai világban egy kicsit képlékeny. Az avantgárdtól kezdve egészen a posztmodernig zajlott egy diskurzus arról, hogy mire használjuk a szöveget, mit is jelent valójában. Ezzel szemben például a film valóban érzéki hatásokat kelt, nem úgy, mint a szövegek, amelyekkel egy kicsit óvatosak vagyunk. Túl kifinomult mostanában a trendi költészet, bár ezalatt nem a slamet értem, mert az pontosan ezt a fajta, általam hiányolt bátorságot hozza vissza.

A költészettel kapcsolatban nagyon finnyás vagyok, ezért kimondottan nehéz megválaszolni, szerintem kire érdemes odafigyelni. Elsőre két név jut eszembe, Varró Dánielé és Kovács András Ferencé. Számomra nagyon fontos elvárás, hogy a költő uralja anyagát, és teljes birtokában legyen a nyelvnek, amellyel dolgozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.