Nem mindig győzhet az élet a halál fölött

Nagy Gabriella Ágnes irodalomtörténész magyar népmeséről szóló kötete új szempontok alapján elemzi a műfajt.

Lázár Fruzsina
2018. 04. 02. 8:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyiben ragadható meg a népi kultúra? Milyen módon írhatók le a viselkedési formák, a mindennapi életet meghatározó írott és íratlan szabályok? Ezeket a kérdéseket teszi föl „Magyar (nép)mese – Lélektan-kultúra-értelmezés” című kötetében Nagy Gabriella Ágnes irodalomtörténész, mesekutató.

Többéves munka eredménye a könyv. A szerzőnek, ahogy a bevezetőben is írja, mivel írás közben egyre labirintusszerűbb képet alkotott magának a mesék világáról, mire elkészült a kötettel, több kérdése lett, mint volt. Ortutay Gyula is ugyanerre a gondolatra jutott kezdő mesegyűjtőként: „ ha azt gondolta már, hogy egy bonyolult szövevényben kiigazodott, eljutott az eredethez, egy újabb adat újra elsodorja, és még messzebb elviszi”.

Más kérdés, hogy a mesék esetében létezik-e olyan, hogy eredet – veti föl a kérdést a szerző. Goethe javasolta annak idején a középkori költészet elveszett ősi változatainak feltárását, ám ez a szóbeliségben terjedő mesék esetében – mivel a variánsok rendkívül sokfélék – nem igazán működik. A szájhagyományban a meseszövegek változatainak nincs egyértelmű ősalakjuk.

A kötet egyik fontos megállapítása, hogy a mese nemcsak szöveg, hanem performatív esemény is, mely tágabb, kulturális kontextusban jelenik meg. A szerző szerint viszont ezzel nem sokan foglalkoznak, a mesét leginkább szövegként értelmezik, ahogy a szépirodalomban is szövegként vizsgálják. Pedig a népmesemondás kulturális jelenség, interaktív és változó, médiuma az emberi nyelv és a test. Előadásként a keretei nem állnak messze bizonyos színházi formáktól, a dráma mellett a mese az, ami szorosan kötődik mind a szóbeliséghez, mind az írásbeliséghez.

Talán ma már nem egyértelmű, de a népmese alapjában véve felnőttműfaj volt, felnőttek mesélték felnőtteknek, előfordult – például a havasi favágóknál –, hogy kizárólag férfiak mondták férfiaknak. Ám idővel átminősült gyermekirodalommá. A XVII. század végére pedig intézményesült irodalmi műfajjá vált. „A mesék többsége még mindig elsősorban a felnőtteknek szólt, de egyre elsöprőbb erővel jelentek meg bennük a felsőbb osztályok gyermekeinek nevelésére és iskoláztatására vonatkozó viselkedési modellek” – állapította meg Jack Zipes, amerikai mesekutató.

A kötetben a szerző külön fejezetet szentel annak, hogyan jelenik meg a népmesékben a halál és a halhatatlanság tematikája. Hiszen a sors kérdése, az, hogy mi az ember mint létező, és mit jelent a létezés megszűnése: a népmesei hagyomány fontos témája. A népmesékben általában jellemző a boldog vég, vagyis hogy a hős legyőzi a halált, ám azokban a mesetípusokban, ahol a halál úgy jelenik meg, mint a mese szereplője, ott általában a halál győz, mint például a Grimm testvérek gyűjteményében szereplő, Akinek a halál volt a keresztapja című mesében. Hazai mesemondók történeteiben ugyanakkor néha egészen különös módon jelenik meg a halál: Cifra János koronkai cigány mesemondó által elmondott, A cigány és az élet gyertyája című mesében a cigány becsapja a halált, Ámi Lajos A halált ellopta egy fiatalember című meséjében a fiatalember kiköti a halált a kakasülőbe.

Szerepet kapnak a népmesék a mai kultúrában is; a népmesei hagyomány szerepét a kortárs magyar irodalomban Tóth Krisztina A lány, aki nem beszélt című, népmesei alapú művével összefüggésben vizsgálja a szerző, mert mint írja: Tóth Krisztina mesekönyve nem egyszerűen a népmesei környezet, a népmesei műfajra jellemző toposzok átirata, hanem kifejezetten a cigány mesei narratíváké. A cselekmény szintjén újraírja a magyar népmesei hagyományt.

A mese ma már nincs „szent helyen”, egykori rituális vonatkozásai háttérbe szorultak. Fontos kérdés, miként lehetséges felhasználni a meséket a mai tömegkultúrában?  Mi a szerepe a mesének a „látvány vallásának”, a médiáknak a világában? Ezeknek a jelenségeknek az elemzése egyre sürgetőbb – írja a kötet befejezésében Nagy Gabriella Ágnes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.