− Farkas Lili még csak tizenhat éves, de már két éve a salzburgi Zeneművészeti Egyetem növendéke. Magától értetődő volt, hogy muzsikus lesz?
− Szó szerint az anyatejjel szívta magába a zenét. Az első ZeneKÉPzelet-lemezen is Lili fotója látható, amint épp fülhallgatóval hallgatja a muzsikát. A családban korán felfigyeltünk a tehetségére: két-három hónaposan ütögette a babás játékokat a zenére, a három-négy órás gyakorlásunk neki szórakozás volt. Két-három évesen mindig kijött a zongorához pizsamában, és elkezdte próbálgatni a hallott darabokat. Nyilván nem tudta, mit jelent transzponálni, egy-egy művet más és más hangnembe áthelyezni, de már művelte. Az első ilyen darab Grieg Reggeli hangulata volt: minden hangról elindította ugyanazt a dallamot. Mondta, ez érdekes, és ezzel órákig elszórakoztatta magát. Neki természetes volt, míg nekünk egyértelmű, hogy különleges zenei tehetsége van. Lili szolid, visszahúzódó személyiség, ám egyvalami idegesítette az óvodában: ha valaki hamisan énekelt. Mindenkinek mindent könnyen meg tudott bocsátani, csak ne énekeljen hamisan! Hétéves korában Becht Erikánál kezdett zongorázni, tíz-tizenegy volt, amikor láttuk, tényleg több van benne, nem a szülői büszkeség vakít el minket. És hogy erről végleg megbizonyosodjunk, elkezdtük nemzetközi versenyekre járatni, amelyeket sorra megnyert. Így került tizennégy évesen Salzburgba, már két éve a Mozarteum különös tehetségek osztályának a növendéke Rohmann Imre professzornál.
− Ausztria közel van, de gyerekszemmel óriási távolságra: nem féltették elengedni?
− Nehéz egy ilyen döntés, de a szülőnek szárnyakat kell adnia a gyerekeinek. A túlféltés egyébként sem jellemző rám. Ott vagyok mellette, tudja, hogy biztonságban van, tudja, bármikor bármivel hozzám fordulhat. Sajnos a rossz tapasztalatoktól, az élet pofonjaitól az ember nem tudja megvédeni a gyerekét, de nem is biztos, hogy szükséges. Mindig el kell rugaszkodnunk a parttól, és az elején nehéz úszni a partra vetődő hullámok miatt. De ha ezen átverekedjük magunkat, utána vár a végtelen óceán: valami ilyet él át most Lili, ilyen a pályakezdés kint egyedül. Lili egyébként rendkívül önálló, már egy éve kiköltözött Salzburgba. Itthon a Deák Téri Evangélikus Gimnázium tanulója, tanárai támogatják a zenei tanulmányait. Amikor hazajön, feleltetik, dolgozatot íratnak vele, de már Salzburgban éli az életét. Nyilván vannak kisebb buktatói az önállósodásnak: például volt, hogy lekéste a vacsorát, és este felhívott, hogy már csak csokit talált a szobájában. Tipikus tizenhat éves, de Rohmann professzor atyaként is ott van mellette. Érdekes volt a megismerkedésük: amikor Lilit meghallgatta, professzor azt mondta, neki még sosem volt kis tanítványa, tizennyolc év alatti, nem önálló felnőtt. Akkor meg is nyugodtunk abban, hogy tehetségesnek tartja, de még nem foglalkozik vele. Rá két hétre telefonált, és azt mondta: átgondolta, miért is ne próbáljuk meg? Most először lesz ilyen kis pöttöm az életében. Igazi nagy zongoristaként, felnőttként kezeli az órákon, rengeteget mesél neki a zeneszerzőkről, jó mentora. De ha valamerre jár, mindig hoz neki egy kis ajándékot, gyerekként is odafigyel rá, amiért igazán hálás vagyok. Hívőként pedig azt mondom: én nem tudom Lili minden lépését követni, de van, aki odaföntről figyel rá.