Zeneképzelet: amikor a koncert vesz emberjegyet

Semmijük sincs, pénzük koncertjegyre pláne. Ezzel nem csak egy-két település lakói vannak így, ezért Mohamed megy a hegyhez: Várnagy Andrea és Farkas Zsolt az ország 50 hátrányos helyzetű településén ad interaktív zongorakoncertet.

2013. 04. 06. 9:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy össztársadalmi eseményre készül Dejtár. Ez az aprócska nógrádi település hétfőn rangos zenei esemény házigazdája lesz. A történet véget is érhetne az előadók, illetve a repertoár felsorolásával; jegyek „itt és itt” kaphatóak, „megjelenés alkalomhoz illő öltözetben”, „az eseményt támogatta: alma, körte és társai”. Azonban a hétfő délután bizonyos előzmények miatt jóval szívfacsaróbbnak ígérkezik annál, mintsem hogy elintézzük egy rövid táblázattal Várnagy Andrea és Farkas Zsolt dejtári interaktív, verses zongorakoncertjét.

A művészeket – akiket az MNO olvasói a Házasság hete arcaiként ismerhettek meg február derekán – az erőforrástárca a Nemzeti Kulturális Alapon (NKA) keresztül azzal bízta meg, hogy jussanak el az ország 50 legelárvultabb pontjára. Itt jött a képbe Dejtár – a hátrányos helyzet, a munkanélküliség és a szegénység hazája.

– A nógrádi faluban, koncertsorozatunk vége felé közeledve egy olyan iskolában játszunk a férjemmel, ahol összesen 60 gyerek tanul 8-12 fős osztályokban, és mivel a munkanélküliség körülbelül 80 százalékos, korábbi tapasztalataink szerint a felnőtt lakosság jelentős része is el fog jönni – mondta az mno.hu-nak Várnagy Andrea, hozzátéve: külön azért is jó, hogy eljutnak ilyen helyekre, mert a lakosság olyannyira nincstelen, hogy nemcsak színházra és koncertre nem jutna el soha az életben, de még felöltözni sem tudna rá.


Az embert mégsem a ruha teszi, a korábbi koncertekről szívfacsaró pillanatokat is felidéz Várnagy Andrea: – Legutóbb, amikor egy 50 fős iskolában voltunk, a tanulók többsége, úgy harmincöten ott ültek a zongora mellett, legelöl a legkisebbek, rózsaszín mackónadrágban, vagy ami épp akadt, egyetlen pisszenés nélkül. Zeneképzelet fantázianevű műsorunk elején mindig le kell hunyniuk a szemüket, és amikor az első darabot már befejeztük, azt látjuk, hogy még mindig erősen becsukva tartják. A legmegérintőbb pillanatok akkor jönnek, amikor elmondják, mit „láttak” az adott darab közben. Állítom, a szerzők is boldogok lennének, ha hallanák, mi mindent lehet látni kompozícióik közben; lepkéket, felkelő napot.

Várnagy Andrea elbeszélése szerint Edvard Grieg Reggeli hangulat (videónkon) című ismert művének zongoraátirata után az egyik gyermek által látottak után érdeklődve azt a választ kapta, „nem tudom, mit láttam, de nagyon boldog voltam”.

A 3-4 perces darabokat az élménybeszámolókon kívül rövid versek színesítik, szintén a zongoristák előadásában. Az egyedülálló – és sajnos nem ritkán a nézők életében egyedüli – élő kulturális élményt tovább gazdagítja, hogy a művészek világhírű és nagy magyar zeneszerzőkről beszélnek.

– Sokszor ez az egyedüli lehetősége a szegény gyerekeknek, hogy megtudják, nem Zámbó Jimmy a legnagyobb magyar komponista, de a fogékonyságukra jellemző, hogy a koncerten egy-egy visszatérő névre emlékeznek, azt követően pedig odamennek a zongorához, simogatják – akik pedig ismerik a hangszert, „kollégának” nevezik Andreát vagy Zsoltot.


Az ötven állomásos sorozat a vége felé közeledik, de Dejtár után mennek még Dorogra, Tokodra, Gyálra, összesen tíz állomásra. De miért?

– Nekünk ez egy nagy misszió. Mindenhová el szeretnénk menni, és szívszorító, hogy ahol csak voltunk, mindenhol kérlelnek minket, hogy menjünk vissza még. A legjobb lenne, ha más zenészeknek is eszükbe jutna elvinni a komolyzenét, a játékot, a művészetet a leghátrányosabb országrészekbe, nagyon vágynak rá, el kellene hinni ezt – mondja Andrea, aki szerint anno a Magyar Televízió gyermekműsora, a Zsebtévé nagyon hasznos volt. Egy hasonlóra, ahol játékos formában beszélnek a muzsikáról, most is szükség lenne szerinte; segítené őket abban a munkában, hogy ne „a Mr. Bean zenéje” ugorjon be a zenehallgatóknak a Peer Gynt-részletről.

A legkevésbé sem félresöpörhető kérdés, hogy adott esetben lesz-e közönsége egy Várnagy–Farkas-féle Liszt-koncertnek húsz esztendő múlva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.