Vége a fűzőhasználatnak az angol és amerikai tévében

A Netflix, az ITV és a BBC felszabadította színésznőit. Új szabályozásuk szerint a történelmi sorozatokban nem használnak a színésznők egészsége miatt fűzőt. Egyes szakértők azonban megkérdőjelezik a döntést, inkább a spórolást látva a történelmi hűtlenség mögött.

2023. 03. 08. 11:00
2011 MOCA Gala - Arrivals
LOS ANGELES, CA - NOVEMBER 12: Performer Dita Von Teese attends the 2011 Museum Of Contemporary Art Gala on November 12, 2011 in Los Angeles, California. Frederick M. Brown/Getty Images/AFP (Photo by Frederick M. Brown / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP) Fotó: Getty Images via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki ne emlékezne Vivien Leigh és Hattie McDaniel ikonikus jelenetére az Elfújta a szélből, amikor Scarlett hasát behúzva kapaszkodik baldachinos ágyának oszlopába, hogy Mammy minél szorosabbra fűzhesse? Margaret Mitchell regényének folytatásában azonban Alexandra Ripley a kilencvenes éveknek megfelelő döntést hozott: mivel Scarlett amúgy is vékonyabb, mint a XIX. század második felének matrónái, nem vesz többet fűzőt.

Simone Ashley és Jonathan Bailey A Bridgerton család egyik jelenetében. A színésznő gyakran panaszkodott a fűző okozta kellemetlenségekre. Fotó: Netflix/Liam Daniel

Ám a XXI. század ismét divatba hozta a fűzőt. Alexander McQueentől Jean Paul Gaultier-ig, Balenciagától Thom Browne-on át Yohji Yamamotóig évről évre feltűnt a kifutókon és a hétköznapi életben is. 2023 tavaszi-nyári kollekciói kifejezetten Medici Katalin és Viktória királynő sziluettjeiből építkeznek, igaz, újraértelmezve azokat, például túlméretezett blúzokkal vagy nem befűzött fűzőkkel párosítva a krinolinokat.

Ezért is furcsa a Netflix, az ITV és a BBC februári döntése, hogy mostantól nem öltöztetik a kosztümös sorozatokban játszó színésznőket fűzőbe, hiába kívánná meg azt a történelmi hűség. 

A Netflix közleménye szerint a jelenlegi woke környezetben nem megfelelő a vékonyabb derekat példaként állítani a nők elé, pláne egy olyan „híresen korlátozó” ruhadarabbal, mint a fűző. A készítők és a forgalmazók jelzik, hogy tisztában vannak a történelmi hitelesség kérdésével, de ennél fontosabbnak tartják a színésznők egészségét, és szeretnének progresszívek lenni.

 

Kellemetlen fűzőben dolgozni

Simone Ashley, A Bridgerton család második évadának főszereplője többször nyilatkozott, hogy bár időlegesen valóban vékonyabb volt, a 12-14 órás forgatási nap alatt nem tudott rendesen enni, és bizonyos esetekben a levegővétel is problémát okozott. Michelle Dockery a Downton Abbey és Keira Knightley A hercegnő, az Anna Karenina és A Karib-tenger kalózai kapcsán nyilatkozott hasonlóan. Dockery elmondta, hogy a színésznők szó szerint felszabadultak, amikor a sorozat a húszas évekhez érkezett, és végre tudtak enni, Knightley pedig folyamatos fájdalomról panaszkodott.

Megan Follows ugyanakkor még a nyolcvanas években, az Anne Shirley-filmek forgatása idején kifejezetten dicsérte a fűzőt, mert az segített belehelyezkedni a 16 éves Anne szerepébe, ám nélküle rögtön tudta, hogy a fiatalabb Anne-t kell játszania. A BBC nemrég készült Marie Antoinette-jének főszereplője, Emilia Schüle hasonlóan nyilatkozott, mikor elmondta, bár nem szerette a fűzőt, de az segített átélni a karakter szenvedését.

 

Megoldás lenne a személyre szabott acélmerevítés

Rebecca Gibson, az American University fűzőkutatója szerint a döntés téves, mivel nem a ruhadarabot, hanem a produkciók költségvetését kellene hibáztatni a színésznők kellemetlenségeiért. A modern fűzők az olcsóbbítás kedvéért legtöbbször műanyag merevítéssel készülnek. Ez azonban elmozdul, csavarodik, dörzsöl, és előbb-utóbb beleáll a viselő testébe. A jó minőségű fűzők rugalmas acélmerevítést használnak, amelyek, ha teljesen a viselőjükre szabják, kényelmesek. Ilyenkor nem is kell Scarlett-szerűen befűzni az illetőt, a fűző testre tapadás nélkül ad tartást. Ám a személyre készülő acélmerevítés sokkal drágább, mint a tömeggyártott műanyag. 

Gibson úgy véli, a színésznők azért érezhettek fájdalmat, mert a nem megfelelő alapanyagból készült fűzőjüket túl szorosan fűzték be. 

A Bridgerton bevallottan csak inspirációként használja a György-kori divatot, modern anyagokkal, modern szabásvonalakkal dolgozik, és nem feltétlenül felel meg a fűzők követelményeinek.

A közösségi média feltette a kérdést, vajon a problémát nem lehetett volna egyszerűbben megoldani, például úgy, hogy a forgatási szünetekben kiengedik a színésznők fűzőit? Illetve akkor hamarosan a színészeknek hízniuk, fogyniuk vagy sminkelniük sem kell már a történelmi hasonlóság kedvéért?

Borítókép: Dita Von Teese Jean-Paul Gaultier kreációjában a 2011-es Modern Művészetek Múzeuma Gálán (Fotó: Frederick M. Brown/Getty Images North America/Getty Images via AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.