Újratervezés

Egy ritkán szóba hozott közlekedési szabályra hívta fel a figyelmet pár héten belül többször is a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

D. Horváth Gábor
2015. 07. 20. 9:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombaton már a második közleményt adta ki, amelyben felszólította az autósokat, hogy mivel a párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a KRESZ szerint jobbra tartási kötelezettség van, ezt tartsák is be. A szokatlan akcióra azért szánta el magát az állami vállalat, mert félt bennünket, autósokat, akik esetében azt tapasztalja, hogy bár az M7-es autópálya Székesfehérvártól Budapest felé háromsávos, a külső sávot nem vagy alig használjuk. Azaz hiába enyhülhetne még egy sávon a forgalom zsúfoltsága, intenzitása, az autósok csak kettőn haladnak. A középső és a belső sávon. Mindez összefügg sok olyan balesettel, amely a Balatonról Budapestre hazainduló nyaralók tömegei és e megváltoztatandó szokásuk miatt következik be.

Mindez valóban igaz lehet, de ezen idegesítő magatartás felelőssége nem kizárólag az autósokat terheli. A rendőrség például rendszeresen nyújt riasztó példát a közlekedési szabályok be nem tartására. Sokan olvashattak az elmúlt hetekben arról a rendőrautóról, amely megkülönböztető jelzés hiányában, indokolatlanul, elviselhetetlenül hosszú ideig haladt az M3-as autópálya belső sávjában, óránként 120 kilométeres sebességgel. A mögötte haladó autósok a hajukat tépték, de nem merték jobbról megelőzni a rendőrautót. Azért nem, mert jogkövető módon egyrészt betartották a KRESZ-t, amely szerint az autópályán nem szabad jobbról előzni, másrészt ismerve a rendőrség sokszor tapasztalható fafejűségét, nem mertek ujjat húzni a béna vagy egyszerűen csak szemétkedő hatósági személlyel, aki – ingerelve az embereket – megengedte magának, hogy a kötelező jobbra tartás szabályát ne tartsa be.

E szabály rendszeres áthágása azonban a rendőrségnél sokkal inkább terheli a közútkezelőt, amelynek feladata, hogy útfenntartó tevékenységével zavartalan közlekedést biztosítson minden közlekedő számára, s amely „a kezelésében lévő több mint 31 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési munkálatait látja el”. Elmondom, miért. A KRESZ globális és univerzális jogszabály, nagyjából-egészében azonos a különböző országokban. A kötelező jobbra tartás például egy olyan intézmény, amely majdnem mindenütt azonos. Nyugat-Európában ezt láthatóan a hatóságok és a közlekedési vállalatok komolyan is veszik. Amikor ott egy autópályán – de minden más esetben is – egy sáv elfogy, akkor ez mindig a belsőt érinti. Ezzel minden autós arra van késztetve, hogy egyrészt indokolatlanul ne használja a belső sávot, másrészt arra, hogy amikor vezet, akkor magától értetődővé váljék számára a jobbra tartás szükségessége. Magyarországon mindez épp fordítva van. Ha háromból kétsávossá vagy kettőből egysávossá válik az autópálya – vagy bármilyen másfajta út –, szinte kizárólag a külső sáv fogy el. Ami arra készteti az autósokat, hogy általában a belső sávban autózzanak, illetve arra, hogy a külsőben lehetőleg ne, hiszen az elfogyhat. Pedig a KRESZ szerint a külső sávban vannak jó helyen. Ellentétben a magyar utakat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. szabályaival, amely a KRESZ félreértelmezésével nyomást gyakorol az autósokra, hogy szabályt sértsenek, illetve azt éri el, hogy számukra a jogalkotók logikájának éppen a fordítottja legyen a fő szabály.

Azzal egyetérthetünk, hogy valamit tenni kellene. Az állami vállalat vagy ésszerűsítse a közúti jeleket a KRESZ-szel összhangban, vagy kezdjen el lobbizni a törvényhozóknál, hogy nálunk a balra tartás legyen kötelező. Mert az a legrosszabb, amikor két szabály kioltja egymást.

Mielőtt még elfelejteném: Isten éltesse Lovas István újságírót, aki pénteken volt 70 éves!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.