Élelmiszer-terrorizmus?

Miért nem vetődik fel végre a kereskedelmi láncok felelőssége is?

D. Horváth Gábor
2016. 03. 30. 8:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pár napja egy műsorban élelmiszer-terrorizmusnak nevezte az M1 az élelmiszer-hamisítást. Érthető a műsorkészítők igyekezete, de azért manapság nem ártana különbséget tenni terroristák és hamisítók között. A Summa című adásban a képernyő bal felső sarkán hosszasan látszott a Nébih, azaz a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal emblémája. Ennek oka az lehet, hogy a köztévé a hamisítást nem tartotta a közérdeklődést annyira fölkeltő ügynek, hogy ösztönzés nélkül foglalkozzon vele. Így aztán elképzelhető, ahhoz, hogy a téma az állami csatornán adásba kerüljön, a hatóságnak is a zsebébe kellett nyúlnia.

A Nébih vezetésének ízlése és érthetetlen óvatossága tetten érhető volt a reklámszerű videóban. A hamisításra inkább külföldi példákat soroltak fel, a hátborzongató hazai esetek közül pedig csak a legjelentéktelenebbet említették, minden esetben az elkövetők megnevezése nélkül. Megszólalt Bognár Lajos, a korábbi élelmiszer-hamisítási ügyekről langyosan megnyilvánuló helyettes agrárállamtitkár is. Itt azt mondta, hogy az esetek nem csak gazdasági kárt okoznak, de felmérhetetlen élelmiszer-biztonsági és közegészségügyi kockázatot is jelentenek. Szerinte kulcskérdés az élelmiszerek jelölése és nyomon követhetősége, amelyeket a fogyasztóknak alaposan kellene tanulmányozniuk, s amelyek biztosítására a termelő vállalkozásoknak a legvégsőkig eleget kell tenniük. Hiszen „ha gyorsan vissza tudják hívni a polcokról azokat a termékeket, amelyek támadásnak lettek kitéve, azzal jelentősen lehet csökkenteni a veszélynek kitett emberek számát”. Azaz Bognár itt sem elfogadhatatlan emberi felelőtlenségről beszélt, hanem termékekről, amelyek „támadásnak lettek kitéve”.

Egyébként élelmiszer-terroristák, illetve-hamisítók nemcsak hogy köztünk járnak, de bizalmi, érdek-képviseleti funkciót is betöltenek. A „magyar mézkereskedelemmel foglalkozó vállalkozások árbevételének 80 százalékát meghaladó érdekképviselete”, a Magyar Mézkereskedők és Mézcsomagolók Egyesületének elnöki tisztét Klenáncz József és Fazekas Gyula tölti be, felváltva. Most utóbbi van soron, előbbit pedig gázlopással gyanúsítja a rendőrség.

Klenáncz mézcsomagolói és -kereskedői tevékenysége jól ismert. Laboratóriumi vizsgálatok tucatjai mutatták ki évek alatt, hogy hamisított vagy antibiotikummal szennyezett, illetve kínai szutyokkal összekevert mézekkel mérgezhette a fogyasztókat. Folyamatosan visszaélt a közbizalommal, mégis a nevével jelzett termékektől roskadnak a Metro vagy például a CBA polcai. Felmerül a kérdés, hogy a nem megfelelő élelmiszerek miatt vajon miért nem vetődik fel végre a kereskedők, a kereskedelmi láncok felelőssége is?

A mézkereskedők egyesületének jelenlegi elnöke, Fazekas Gyula a magyar–német Pannon Honignak egyik tulajdonosa, ügyvezetője. Ő is követett el zsiványságot a fogyasztókkal szemben. Évekkel ezelőtt a Hír TV bemutatta azt a felvételt, amikor raktárként használt, koszlott gödöllői irodájában pult alól és nyugtaadás nélkül árult címkézetlen vödrökben rossz minőségű mézeket. A képernyőn jól látszott: miközben azt magyarázta a vásárlónak, hogy milyen jótékony a hatása a méhészeti termékeknek az emberi szervezetre, mosdatlan kezével túrta és morzsolgatta az eladásra kínált virágport. Az akkor is hivatalban lévő Bognár Lajos adás közben, a Hír TV stúdiójában szembesülhetett a történtekkel. Azonnali, állítólag mindenre kiterjedő vizsgálat indult Fazekas cégével szemben, mégsem történt csoda. A Pannon Honigot összesen egymillió forintra büntették.

Szóval élelmiszer-terrorizmus? Ugyan! Az is elég lenne, ha a csalóinkat ráncba tudnánk szedni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.